حال و هوای رمضان در پاکستان

شنبه 29 اردیبهشت 1397 - 15:55:30
حال و هوای رمضان در پاکستان

ماه مبارک رمضان همانند دیگر کشورهای مسلمان در 'پاکستان' همسایه شرقی ایران نیز در فضای معنوی و شور و حال وصف ناپذیر آغاز شده و مردم مسلمان این کشور این ماه را همگام با دیگر مسلمانان جهان با شور، شعف و آداب و سنت های خاص سپری می‌کنند.

تهران- الکوثر:  نهاد ملی 'ستاد رویت هلال ماه' پاکستان پس از یقین حاصل کردن از رویت هلال ماه، آغاز ماه مبارک رمضان در این کشور و همچنین زمان عید فطر را اعلام می کند. 
در این ماه است که ملت پاکستان، صرف نظر از تعلق به هر مذهب، قوم و طایفه ای، بیش از هر وقت دیگر، دل به قرآن می سپارند و از این کتاب آسمانی برای تزکیه نفس، آمرزش گناهان، خودسازی در دنیا و توشه اندوزی برای آخرت خود مدد می جویند. براساس اوقاعت شرقی، مردم پاکستان در ماه رمضان امسال حدود 16 ساعت از شبانه روز را روزه داری می کنند. 


ماه مبارک رمضان نهمین ماه سال قمری است و با رویت ماه آغاز می شود و در دنیای ارتباطات امروز نیز، ارسال پیام های تبریک آغاز ماه مبارک رمضان از طریق پیامک با تلفن همراه یا شبکه های اجتماعی به دوستان و آشنایان در جامعه پاکستان به یک سنت تبدیل شده است. 
مسلمانان پاکستان همچون دیگر مسلمانان جهان نیز با به جا آوردن فریضه' روزه' سعی می کنند با عبادت و شکرگزاری در پیشگاه معبود، بهترین استفاده معنوی را از این ماه ببرند.
مردم مسلمان پاکستان با روزه داری، سعی می کنند ضمن یادآوری و احساس رنج و مشقت مردم فقیر از هیچ کوششی برای کمک و یاری مستمندان و افراد بی بضاعت دریغ نکنند. 
با آغاز ماه صیام مردم پاکستان به صورت خودجوش مساجد و حسینه ها را با آب و جارو تمیز می کنند و به آذین بندی آن می پردازند.
در ماه میهمانی خدا مساجد از رونق فراوانی برخوردارند و مردم مسلمان در این کشور سعی می کنند ضمن شرکت در برنامه های قرائت قرآن و دعا پیوند معنوی خود را با معبود خویش بیش از پیش محکم سازند و از اجر و ثواب بی انتهای آن محروم نشوند. 
پخت شیرینی ها و غذاهای ویژه ماه رمضان، در پاکستان رایج است و در بیشتر بازارهای پاکستان، تهیه انواع خوراکی‌های ماه رمضان به ویژه زولبیای مخصوص معروف به «کهجله پهنی» انجام می شود.
در پاکستان نیز زولبیا ('جلیبی' به لفظ اردو) نماد شیرینی افطار و شیرینی رمضان است و غذای معروف پاکستانی معروف به 'پکوره' هم در بیشتر سفره های افطار این کشور دیده می شود.
همچنین رستوران‌ها و اماکن عرضه خوراک در پاکستان با تغییر ساعت کار، خود را برای پذیرایی از روزه‌داران در وعده‌های سحر و افطار آماده می‌کنند.
مردم پاکستان برنامه‌های ویژه‌ای برای ماه مبارک رمضان دارند، این مردم با خرید کلاه‌های مخصوص سنتی (عرقچین)، خرید انواع تسبیح و پهن کردن سفره‌های افطار در خیابان‌ها این ماه عزیز را گرامی می‌دارند.
در این ایام به علت هوای گرم پاکستان، نوشیدن شربت هنگام افطار و خوردن میوههایی چون موز و انبه قبل از وعده غذای اصلی از سنت‌های مردم در ماه رمضان است.
یکی از سنت های حسنه مردم پاکستان در ایام روزه داری، دادن افطاری در مساجد و بازار پس از ادای نماز مغرب است.
در این عمل خیر مردم سعی می کنند بیشترین همکاری مالی را با مساجد محل انجام دهند به نحوی که هر کس سعی می کند در این امر خداپسندانه از دیگری عقب نماند.
مردم پاکستان اهمیت زیادی برای سفره افطار قائل هستند به همین علت تهیه خوارکی‌های مخصوص ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است.
در پاکستان رسم است که سفره افطار در خیابان‌ها پهن می‌شود و هر کسی طبق توان خود برای افطار روزه‌داران همکاری می‌کند.
سیب، موز و انبه از میوه‌هایی هستند که برای افطار در نظر گرفته می‌شوند، لذا هر پرس غذا که برنج با ادویه مخصوص است با یکی از انواع این میوه‌ها تزئین می‌شود.
پاکستان دارای فرهنگ منحصربه‌فرد و غنی است که سنت‌های خود را در طول تاریخ حفظ کرده‌ است و افطاری ‌دادن در طول ماه رمضان در بین مسلمانان پاکستانی مرسوم است و هر فردی سعی می‌کند با پهن‌کردن سفره افطار به روزه‌داران کسب فیض کند.
در این کشور رسم است که سفره افطار در خیابان‌ها پهن می‌شود و هر کسی طبق توان خود برای افطار روزه‌داران همکاری می‌کند و افراد کم‌بضاعت نیز که توان مالی پذیرایی از روزه‌داران را ندارند، با تقسیم نان و خوراکی بین مردم سعی می‌کنند نقش خود را برای افطار روزه‌داران ایفا کنند.
در اینجا مردم بر این اعتقادند که افطاری دادن در منزل لطفی ندارد بنابراین کسی که قصد کسب ثواب دارد، باید سفره افطار را در خیایان یا مسجد پهن کند تا همه روزه‌داران شیعه و سنی حتی پیروان سایر ادیان بتوانند از این سفره استفاده کنند.
زنان پاکستانی نیز اهمیت زیادی برای سفره افطار قائل هستند به همین علت در طول این ایام به تهیه خوارکی‌های مخصوص ماه رمضان برای خانواده‌هایشان می‌پردازند.
زنان پاکستان قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان راهی بازار می‌شوند تا مایحتاج مورد نیاز این ماه را تهیه کنند.
بازارهای این کشور نیز متناسب با این ماه، مواد غذایی مورد نیاز مردم را عرضه می‌کنند و حتی برخی از کسبه به احترام این ماه قیمت بعضی از مواد غذایی را کاهش می‌دهند تا اقشار کم‌درآمد هم توان خرید داشته باشند. 
دولت پاکستان نیز با به راه اندازی بازارهای مخصوص ماه رمضان سعی می کند اجناس و مواد خوراکی مورد نیاز را با نازل ترین قیمت در اختیار مردم قرار دهد.
با توجه به بحران چند ساله انرژی در پاکستان دولت این کشور همچنین همه ساله سعی می کند سطح خاموشی های برق را در این ماه به کمترین مقدار کاهش دهد.
تدابیر امنیتی در این ماه نسبت به دیگر ماه ها بیش از پیش افزایش می یابد و دولت سعی می کند امنیت شهروندان روزه دار را در شهرها و مناطق مختلف این کشور تامین کند.
برگزاری مراسم شهادت امام علی (ع) از 19 تا 21 ماه رمضان و ایام شب قدر از دیگر مراسمهای ماه مبارک رمضان است.
در پایان این ماه پرخیر و برکت مردم پاکستان پس از رویت ماه شوال صبح روز بعد را در صفوف فشرده به نماز می ایستند و با پوشیدن لباس های نو به دید و بازدید اقوام و آشنایان می روند.
عید فطر از اعیاد اصلی مسلمانان پاکستانی است و دید و بازدید در این عید بیش از هر عید دیگری است و مردم معمولا با میوه و شیرینی از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.
به کودکان نیز در روز عید، هدایایی داده شده و نماز عید فطر باشکوه و عظمت خاص در مساجد سراسر این کشور برگزار می‌شود.
آداب و سنت های ماه مبارک رمضان در بالاترین سطح در پاکستان جشن گرفته شده و سازمان های مردم نهاد و بازرگانان در مساجد و خیابان ها سفره افطار پهن می کنند.
در برخی محله های فقیرنشین این کشور پلو با گوشت که به آن 'بریانی' می گویند، همراه با نان توزیع می شود.


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


شنبه 29 اردیبهشت 1397 - 15:55:23