این بار قزاقستان پیشنهاد کرد:

اتصال دریای خزر به دریای سیاه

سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 - 10:20:14
اتصال دریای خزر به دریای سیاه

تهران- الکوثر: نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان به کشورهای حاشیه دریای خزر پیشنهاد کرد امکان احداث یک کانال کشتیرانی بین دریای سیاه و خزر را بررسی کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نظربایف همچنین پیشنهاد ساخت یک بزرگراه برای خودروهای سواری را مطرح کرد که اروپا را از مسیر روسیه و قزاقستان به آسیای میانه متصل کند.

پیش از این نیز ولادیمیر پوتین رئيس جمهور روسيه پيشنهاد احداث يک كانال براي اتصال دريای خزر به درياي سياه را مطرح کرده بود. به گفته وي در صورت عملي شدن اين پيشنهاد ظرفيت بالقوه كشورهاي همسايه در زمينه ترانزيت قابليت اجرايی می يابد. 
اکنون تنها راه ارتباطی دریای سیاه و دریای خزر کانال دن- ولگا است که در سال ١٩٥٢ به دستور ژوزف استالين به طول 101کیلومتر و عمق 5.3 متر احداث شد و به اين ترتيب درياي خزر را به درياي آزوف و سپس به درياي سياه وصل كرد. اکنون روس ها در پي آنند تا با ايجاد كانالي جديد و اصولي اتصال قوي تري با درياي سياه ايجاد كنند. 
كانالي كه بين دو رودخانه دن و ولگا ايجاد شده است كاملا در منطقه سرزميني روسيه قرار دارد و قابليت كشتي راني حداكثر تا كشتي هاي ٥هزار تني را دارد ولي به علت قدمت آن داراي رسوب فراواني است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 - 10:0:6