کدام کشورهای عربی خروج ترامپ از برجام را جشن گرفتند؟

چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397 - 11:17:45
کدام کشورهای عربی خروج ترامپ از برجام را جشن گرفتند؟

تهران- الکوثر: علاوه بر رژیم صهیونیستی که همواره به دنبال لغو برجام بود، سه کشور عربی نیز رسما خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام را جشن گرفتند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سه کشور امارات، عربستان، و بحرین نیز مانند رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه یا اظهارات جداگانه، شادمانی فراوان خود را از خروج رئیس جمهور آمریکا از برجام نشان دادند.

امارات

خبرگزاری رسمی امارات «وام» بیانیه وزارت امور خارجه این کشور را نتشر کرد که در آن آمده است: امارات حمایت خود را از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای خروج از توافقنامه هسته ای با ایران به دلایلی که او در سخنان سه شنبه شب به آنها اشاره کرد -از جمله این که این توافقنامه دست نیافتن ایران را به سلاح هسته ای در آینده تضمین نمی کند- اعلام و از راهبرد ترامپ در این زمینه استقبال می کند.

در این بیانیه از جامعه بین المللی و کشورهای شرکت کننده در توافقنامه هسته ای خواسته شده است از موضع رئیس جمهور آمریکا در خصوص عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح های هسته ای و دیگر سلاح های کشتار جمعی حمایت کنند تا امنیت و ثبات بین المللی حفظ شود!

عربستان

عربستان سعودی نیز دقایقی پس از کنفرانس مطبوعاتی ترامپ برای اعلام خروج از برجام اعلام کرد: عربستان از اقدامات دونالد ترامپ در زمینه خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای حمایت و از تصمیم او برای از سرگیری تحریم های اقتصادی ایران که به موجب توافقنامه هسته ای به حال تعلیق درآمده بود استقبال می کند.

دولت سعودی در بیانیه خود مدعی شد ایران از درآمد اقتصادی ناشی از لغو تحریم ها برای دامن زدن به بی ثباتی در منطقه استفاده کرد. عربستان همچنین جامعه بین المللی را به اتخاذ موضع قاطع و یکپارچه در برابر ایران و اقدامات خصمانه و بی ثبات کننده آن در منطقه و حمایت این کشور از گروه های تروریستی و حمایت آن از نظام سوریه دعوت کرد.

بحرین

سومین کشور عربی که از تصمیم ترامپ درباره برجام و از سرگیری تحریم های ایران استقبال کرد بحرین بود. این کشور ضمن اعلام حمایت کامل خود از این تصمیم که «بازتاب پایبندی آمریکا به مقابله با سیاست های ایران است» از همه دیگر کشورهای امضا کننده توافقنامه هسته ای خواست نگاهی مسئولانه به امنیت و صلح در منطقه داشته باشند و مانند آمریکا عمل کنند!

شورای همکاری خلیج فارس

عبداللطیف بن راشد الزیانی دبیرکل بحرینی شورای همکاری خلیج فارس نیز که نهاد متبوع وی طی یک سال اخیر با تنش بی‌سابقه ای در میان اعضای خود روبرو بوده است، خروج آمریکا از توافق هسته ای را اقدامی شجاعانه توصیف کرد.

وی با صدور بیانیه‌ای از تصمیم ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها ضد ایران ابراز خرسندی و ادعا کرد این اقدام مانع دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی می‌شود.

مصر

اما واکنش مصر که متحد عربستان و امارات و بحرین است به خروج آمریکا از برجام، واکنشی محتاطانه بود. وزارت خارجه مصر صبح چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: مصر با دقت زیاد تصمیم ویژه آمریکا به خروج از توافق امضا شده میان ایران و گروه 1+5 درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران، را دنبال می‌کند.

وزارت خارجه مصر با متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، افزود: «مصر از تمایل آمریکا و جامعه جهانی برای پرداختن به همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی استقبال و بر ضرورت پایبندی ایران به تعهدات کاملش طبق پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و پادمان های آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی، که ضامن ادامه وضعیتش به عنوان کشوری فاقد سلاح اتمی باشد، تأکید می‌کند».

این بیانیه «بر موضع ثابت مصر مبتنی بر ضرورت حفظ امنیت و ثبات منطقه و تامین سلامت جانی ملت‌های آن» تأکید کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397 - 11:17:25