فردا نخستین انتخابات محلی تونس پس از عزل بن علی برگزار می شود

شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:33:54
فردا نخستین انتخابات محلی تونس پس از عزل بن علی برگزار می شود

تونس- الکوثر: نخستین انتخابات محلی تونس پس از انقلاب این کشور در سال 2011 (1390) میلادی وبرکناری زین العابدین بن علی رئیس جمهور سابق، قرار است فردا 16 اردیبهشت 97 با مشارکت حدود پنج میلیون و 300هزار نفر برگزار شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  قبل از انقلاب تونس، انتخاب ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و همچنین شوراهای شهرداری هر پنج یا 6 سال یک بار برگزار می شد؛ پس از انقلاب، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری یک بار برگزار شد، اما انتخابات شوراهای شهرداری تونس از هشت سال پیش تاکنون برگزار نشده بود. 
«مجالس البلدیه» یا همان شهرداری ها در کشورهای شمال آفریقا، مانند الجزایر و تونس، اهمیت زیادی دارند زیرا وظایف و اختیارات آن ها به مسائل عمرانی و نظافت شهر محدود نمی شود، بلکه همه خدمات دولتی از جمله صدور گذرنامه، صدور شناسنامه، صدور گواهینامه رانندگی، کارهای اداری مربوط به نقل و انتقال خودرو و کارهای عمرانی بر عهده آن هاست و به نوعی شهرداری ها نسخه فشرده همه وزارت خانه ها در حوزه استحفاظیشان است. 
«امین محفوظ» حقوقدان تونسی درباره این انتخابات گفت: در دوره بن علی و حتی «حبیب بورقیبه» با این که انتخابات برگزار می شد اما سالم ، شفاف و واقعی نبود. 
«راشد الغنوشی» رئیس حزب النهضه در خصوص اهمیت این انتخابات گفت: این انتخابات باعث گسترش دمکراسی در تونس می شود و آن را در مقابل بحران های منطقه، بیمه می کند. 

برگزاری انتخابات شوراهای شهرداری پس از 4 بار تعویق 
پیش از این، انتخابات شوراهای شهرداری تونس تاکنون چهار بار به تعویق افتاده است؛ ابتدا قرار بود 30 اکتبر 2016 (هشتم آبان 95) برگزار شود، اما به دلایلی به 26 مارس 2017 (ششم فروردین 96) موکول شد و پس از آن توافق شد در 17 دسامبر 2017 (26 آذر 96) برگزار شود که بار دیگر به تعویق افتاد و قرار شد 25 مارس 2018میلادی (پنجم فروردین 97) برگزار شود، اما مقام های تونسی بار دیگر اعلام کردند به جای ماه مارس، این انتخابات در 6 ماه می (16 اردیبهشت 1397) برگزار می شود. 
هیات عالی انتخابات تونس آن زمان اعلام کرد این انتخابات به درخواست احزاب بزرگ سیاسی این کشور به تاخیر می افتد. 

50 هزار نامزد و 7هزار و 177 کرسی خالی 
هیات عالی و مستقل انتخابات تونس 16 فروردین در نشستی مطبوعاتی، لیست های مورد قبول برای رقابت در انتخابات را 2هزار و 74 لیست، شامل یک هزار و 55 لیست حزبی ، 159 لیست ائتلافی و 860 لیست مستقل اعلام کرد. 
شمار نامزدهای این انتخابات بیش از 50هزار نفر است که به گفته هیات انتخابات، 52 درصد زیر 35 سال سن دارند و 49.26درصد آن ها زن هستند. مردم در این انتخابات، اعضای شوراهای 350 شهرداری را ( شامل هفت هزار و 177کرسی ) انتخاب می کنند. 
هیات عالی انتخابات تونس اعلام کره است، بدون احتساب تونسی های مقیم خارج، پنج میلیون و 369هزار نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند. 
جمعیت تونس بر اساس آخرین سرشماری ها 11 میلیون و 494هزار و 759 نفر است. 

حزب النهضه و ندا دارای بیشترین نامزد در انتخابات 
مجلس تونس 217 کرسی دارد. حزب ندای تونس 86 کرسی و در مجموع 39.6درصد کرسی ها را در اختیار دارد و جنبش النهضه با 69 کرسی،31.7درصد مجلس را در اختیار دارد و این دو حزب برای تمامی شوراهای شهرداری در شهرهای مختلف تونس، لیست ارائه کرده اند و در نتیجه طبیعی است در انتخابات شوراهای شهرداری نیز این دو حزب بیشترین لیست ها را داشته باشند. 
گفته می شود یکی از دغدغه های مقام های تونسی در این روزها، رویگردانی مردم از شرکت در این انتخابات به دلیل مشکلات اقتصادی و روزمره است. «رفیق الرقیق» هماهنگ کننده محلی حزب ندای تونس جمعه گذشته گفت، تحریم انتخابات پیش رو توسط مردم، به نفع جنبش النهضه تمام می شود زیرا آن ها بسیار منظم تر و منسجم تر عمل می کنند اما حزب ندا دچار چند دستگی و اختلاف شده است. 

 تبلیغات سه هفته ای برای انتخابات 
بر اساس برنامه مقام های تونسی، تبلیغات انتخاباتی، از 14 آوریل (25 فروردین) آغاز شد و تا جمعه چهارم ماه می (14 اردیبهشت ) به مدت سه هفته ادامه داشت. در این مدت، هر گونه تبلیغات در مساجد، کلیساها، سینماها ، کتابخانه های عمومی و همچنین سالن های تئاترممنوع بود. 

نظامیان برای نخستین بار رای دادند 
نیروهای امنیتی و نظامی برای نخستین بار در تاریخ این کشور، در این انتخابات رای دادند. آن ها روز یکشنبه 29 آوریل ( 9 اردیبهشت ) رای های خود را به صندوق های رای انداختند اما رسانه های این کشور اعلام کردند حضور آن ها کمرنگ بود و تنها 12 درصد از افراد ثبت نام کرده در این انتخابات شرکت کردند..
تارنمای «الصباح نیوز » تونس، چند هفته پیش به نقل از «انور بن حسن» عضو هیات عالی انتخابات این کشور نوشته بود، 36هزار و 50 نیروی امنیتی و نظامی در این انتخابات شرکت می کنند. 
پیش بینی شده است نتایج این انتخابات از هفتم تا نهم ماه می(17 تا 19 اردیبهشت) اعلام شود. 
تونس با 163 هزار و 610 کیلومتر مربع وسعت، در شمال آفریقا قرار دارد و با لیبی و الجزایر همسایه است. 


اخبار تونس را اینجا پیگیری کنید


شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 11:21:7