مشارکت نظامیان در انتخابات لبنان ممنوع است

دو شنبه 3 اردیبهشت 1397 - 14:57:50
مشارکت نظامیان در انتخابات لبنان ممنوع است

بیروت- الکوثر: بر اساس قانون لبنان، همه کسانی که در نهادهای نظامی و امنیتی اعم از ارتش، پلیس و دستگاه امنیتی این کشور کار می کنند نه حق انتخاب کردن و نه انتخاب شدن در انتخابات را دارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، قانونگذار در لبنان این اقدام را با هدف دور کردن نیروهای نظامی و امنیتی از صف بندی های سیاسی اتخاذ کرده است.
موافقان این محدودیت معتقدند نیروهای نظامی و امنیتی نقش آفرینی ملی دارند و نباید هیچگونه جهت گیری سیاسی در کار آنها رخنه کند.
البته نظامیان و نیروهای امنیتی لبنان در صورت ورود به دوره بازنشستگی می توانند هم در انتخابات رای بدهند و هم کاندیدا شوند.
انتخابات پارلمانی لبنان قرار است 16 اردیبهشت برگزار شود. 583 نامزد در قالب 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای تصاحب 128 کرسی پارلمان لبنان با هم رقابت می کنند.
تمامی کسانی که به سن 21 سال رسیده اند می توانند در انتخابات رای بدهند. حداقل سن برای کاندیدا شدن نیز 25 سال است.
البته قانونگذار در لبنان برخی را نیز از رای دادن در انتخابات محروم کرده است. مثلا کسانی که مرتکب جرایمی چون قتل، سرقت، اختلاس، رشوه، قسم دروغ، شهادت دروغ، تجاوز، هراس افکنی، تقلب، کشت و تجارت مواد مخدر شده باشند.
کسانی هم که به موجب حکم دادگاه از حقوق مدنی یا از احراز پست و مشاغل عمومی محروم شده اند نیز نمی توانند در انتخابات رای بدهند.
علاوه بر نظامیان، قضات نیز نمی توانند در انتخابات کاندیدا شوند مگر آنکه شش ماه پیش از پایان دوره پارلمان از سمت خود استعفا دهند.
رئیسان و اعضای شوراهای اداری و نیز رئیسان و نایب رئیسان شوراهای شهر در لبنان نیز نمی توانند کاندیدا شوند و در صورت تمایل به کاندیداتوری باید در محدوده زمانی که قانون تعیین کرده از سمت خود استعفا دهند.
رئیس، نایب رئیس و اعضای کمیته نظارت بر انتخابات نیز حق کاندیداتوری ندارند.
در این میان مواردی نیز وجود دارد که از نظر بسیاری در لبنان مشکل محسوب می شود و آن کاندیداتوری وزیران در انتخابات پارلمانی است. به عنوان مثال بیشتر وزیران کابینه کنونی لبنان در انتخابات پیش رو کاندیدا شده اند.
«نهاد المشنوق» وزیر کشور که مسئول برگزاری انتخابات است خود کاندیداست. بسیاری این مساله را در تضاد با ضرورت بی طرفی مجریان انتخابات می دانند.
«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان به تازگی از ضرورت جداشدن وظیفه نمایندگی با وزارت سخن گفت. 


اخبار لبنان را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 3 اردیبهشت 1397 - 14:50:18