عطوان : محور مقاومت به حمله رژیم صهیونیستی با قدرت پاسخ خواهد داد

چهار شنبه 29 فروردین 1397 - 13:43:21
عطوان : محور مقاومت به حمله رژیم صهیونیستی با قدرت پاسخ خواهد داد

تهران - الکوثر : عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب گفت با توجه به توسعه توانمندی های دفاعی و هجومی ایران ، سوریه و حزب الله ، هر گونه حمله تل آویو به محور مقاومت با واکنش بسیار قدرتمندانه مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی رای الیوم در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان نوشت:« به رغم این که تجاوز سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس در بامداد شنبه گذشته کمتر از یک ساعت بود، تنش های ناشی از آن همچنان در حال افزایش است. اگر نگوییم این حمله به همه اهداف خود دست نیافت ، دست کم بیشتر آنها محقق نشد. موشک هایی که بامداد دیروز به سمت پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه نزدیک حمص شلیک شد، چیزی جز مقدمه یا هشدار برای رویارویی ایران و اسرائیل نبود که به گفته بسیاری ناظران، این رویارویی نزدیک است. این داستان زمانی آغاز شد که یک سخنگوی نظامی سوری از مقابله پدافندهای هوایی سوریه با تجاوز خارجی خبر داد و ضمن بیان این که شماری از موشک ها منهدم شده است، گفت این تجاوز به دست (رژیم) اشغالگر اسرائیل انجام شده است. اما حمله ای اتفاق نیفتاده و هشدار اشتباه درباره نقض حریم هوایی سوریه موجب به صدا در آمدن آژیرهای پدافند هوایی و شلیک تعدادی موشک شده است.»

عطوان افزود :« از این رویداد می توان نتیجه گرفت که سامانه های پدافند هوایی سوریه در حال آماده باش کامل هستند، زیرا پس از اعلام حالت فوق العاده در ارتش اسرائیل و تقویت نیروهای زمینی و هوایی آن در طول مرزهای سوریه و لبنان، و پیش بینی واکنش انتقام جویانه و گسترده ایران به حملات موشکی ده روز پیش اسرائیل به پایگاه هوایی «تیفور»، پیش بینی می شود اسرائیل به تجاوزگری دست بزند یا رویارویی نظامی میان ایران و اسرائیل روی دهد. روزنامه «نیویورک تایمز» دو روز پیش، به نقل از برخی مسئولان نظامی اسرائیلی نوشت این حملات به شهادت 14 مسئول نظامی، از جمله 7 ایرانی منجر شد، که مهم ترین آنها سرهنگ مهدی دهقان مسئول واحد پهپادهای نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران ایران بود. جنگ غیر مستقیم یا جنگ نیابتی میان ایران و اسرائیل در خاک سوریه و لبنان، از زمان شکست های ارتش اسرائیل به دست مقاومت (حزب الله) هرگز متوقف نشده است. یک بار سال 2000 بود که ارتش اسرائیل شکست خورده از اشغالگری جنوب لبنان بازگشت و دیگری، شکست ارتش اسرائیل در تجاوز ژوئیه 2006 بود. اما توماس فریدمن نویسنده آمریکایی در مقاله هفتگی اخیر خود در روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از برخی مسئولان عالی رتبه نظامی اسرائیلی که با آنها در سفر به جبهه جولان در مرزهای سوریه با فلسطین اشغالی دیدار داشت، پیش بینی کرد این جنگ در زمانی بسیار نزدیک وارد مرحله رویارویی مستقیم خواهد شد. حمله موشکی اسرائیل به پایگاه هوایی «تیفور» نزدیک حمص، نشان دهنده این باور قاطع اسرائیل است که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس از این پایگاه به عنوان مقر خود استفاده می کند و وعده داده است که با استفاده از پهپادهای پیشرفته و مجهز به مواد منفجره، به مواضعی در عمق فلسطین اشغالی حمله خواهد کرد.» 

وی افزود :« بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بارها تهدید کرده است که اجازه نخواهد داد ایران در مرزهای سوریه پایگاه های نظامی ایجاد کند. آویگدور لیبرمن وزیر دفاع (جنگ) نیز همین تهدیدها را تکرار کرد. توانایی پدافند هوایی پیشرفته سوریه که اخیرا کار ارتقای آنها در روسیه انجام شده است، به ویژه پس از منهدم شدن 5 فروند از 8 موشک شلیک شده به سمت پایگاه «تیفور» و انتشار اخباری مبنی بر تقویت پدافند هوایی سوریه با موشک های «اس 300» روسی پس از تجاوز سه جانبه به سوریه، موجی از نگرانی میان فرماندهان نظامی اسرائیلی به وجود آورد. ژنرال گادی آیزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل دو هفته پیش، در گفتگو با یکی از کانال های تلویزیونی اسرائیل پیش بینی کرد که نهایتا قبل از پایان امسال که قرار است از خدمت نظامی بازنشست شود، جنگی در جبهه شمال روی خواهد داد. در همین حال، علی اکبر ولایتی مشاور آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم ایران تاکید کرد  به حمله اسرائیل به پایگاه «تیفور» و شهادت چند تن از ایرانیان، پاسخ محکمی داده خواهد شد. چه بسا وقوع جنگ ایران و اسرائیل در خاک سوریه موجب ورود دو کشور بزرگ آمریکا و روسیه به این جنگ شود؛ هرچند دو طرف برای خویشتنداری بسیار تلاش می کنند. با توجه به گزارش های آمریکایی که نزدیک بودن برکناری دونالد ترامپ از ریاست جمهوری را به علت رسوایی های جنسی و سیاسی وی تایید می کند، بعید نیست سران اسرائیل پیش از بیرون رانده شدن وی از کاخ سفید، برای روشن کردن آتش جنگ شتابزده عمل کنند، زیرا دیگر آمریکا رئیس جمهوری نخواهد داشت که بیش از وی، از اسرائیل و قلدرمآبی مهای تجاوزکارانه آن حمایت کند.»  

وی تاکید کرد :« با توجه به افزایش توانمندی دفاعی و هجومی ایران، سوریه و حزب الله و تردید جنگنده های اسرائیلی برای ورود به حریم هوایی سوریه و اکتفا به حمله از حریم هوایی لبنان به علت نگرانی از سرنگون شدن جنگنده ها مانند جنگنده «اف 16»، هرگونه حمله اسرائیل به محور مقاومت، با واکنش بسیار قدرتمندانه مواجه خواهد شد. این موضوع کاملا روشن است و نیازی به اثبات ندارد.  زرادخانه موشک های بسیار پیشرفته ایران، حزب الله و سوریه که تعداد آنها در ابعاد مختلف به صدها هزار فروند می رسد، اگر نتواند شکست گسترده ای برای رژیم اشغالگر و شهرک نشینان آن به دنبال داشته باشد، دست کم برای آسیب وارد کردن به آن کافی است. اگر پهپادهای مجهز به موشک و مواد منفجره را که جدیدترین تهدید است، به این موشک ها اضافه کنیم، تصویر این واکنش برای نظامیان و غیر نظامیان اسرائیلی تاریک و سیاه خواهد بود. در عنوان مقاله توماس فریدمن «سوریه قطعا منهدم خواهد شد» با وی اختلاف نظر نداریم؛ اما مهم ترین اختلاف نظر ما در پیش بینی های ماست؛ مبنی بر این که این انفجار اسرائیل را هم ویران خواهد کرد و تل آویو در این اوضاع خسارت های زیادی خواهد دید.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 

برای عضویت درکانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 29 فروردین 1397 - 13:40:8