پیمان «بوی خوشان» و پیمان «خون لیسان»!

سه شنبه 28 فروردین 1397 - 13:10:10
پیمان «بوی خوشان» و پیمان «خون لیسان»!

نویسنده و پژوهشگر تاریخ، به بیان پیمان «مطیبین» بنی هاشم و پیمان «لعقة الدم» بنی عبدالدار پرداخت.

حقائق التاریخ - ویژه الکوثر

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ حسین کریمو پژوهشگر برجسته تاریخ از سوریه در برنامه «حقائق التاریخ» شبکه جهانی الکوثر گفت: تمام مورخان عرب و قریش و مکه این دو پیمان را یاد کرده اند. این دو پیمان که مخالف یکدیگر بودند هر کدام از آنها بیانگر ماهیت صاحبان آن است.

 

این استاد تاریخ افزود: پس از آنکه بنی هاشم با بنی عبدالدار برای عهده دار شدن مسئولیت های کعبه به اختلاف رسیدند، قبایل دیگر را فراخواندند تا با آنها هم پیمان شوند، 5 قبیله درکنار بنی هاشم و5 قبیله دیگر درکنار بنی عبدالدار ایستادند.

نیز بخوانید:

شاهدی دیگر برای اثبات خویشاوند نبودن بنی امیه و بنی هاشم

شیخ حسین کریمو در ادامه گفت: اما فرق این دو گروه در اینجا مشخص می شود؛ هنگامی که بنی هاشم خواستند با هم پیمان ببندند دختر هاشم ظرف بزرگی از عطر آورد وآن را در حجر اسماعیل قرارداد و گفت هرکس دست خود را با این عطر آغشته کند از ماست، سپس بنی هاشم و هم پیمانان آنان با این عطر معطر شدند و خانه کعبه را معطر کردند. این پیمان بنام «حلف المطیبین» شناخته شد.

اما طرف دوم یعنی بنی عبدالدار و هم پیمانان آنها گاو یا شتری آوردند و آن را ذبح کردند و خون آن را در ظرف بزرگی ریختند و دستان خود را با این خون آغشته کردند و مقداری از آن را لیسیدند و باهم پیمان بستند که هیچ کس را از خودشان به دیگری تسلیم نکنند. این پیمان به نام «حلف لعقه الدم» معروف شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید

 


سه شنبه 28 فروردین 1397 - 13:10:5