تصمیم سیاسی برای سانسور خشونت های اسرائیل

یک شنبه 19 فروردین 1397 - 12:51:55
تصمیم سیاسی برای سانسور خشونت های اسرائیل

تصمیم یوتیوب در سانسور تصاویر مربوط به خشونت های اسرائیل اقدامی سیاسی و تحت تاثیر لابی طرفدار اسرائیل بوده است.

تهران- الکوثر:  

روزنامه لو گران سوار در گزارشی به قلم جیمز رایت (1) به بررسی اظهارات نویسنده مخالف خشونت های اسرائیل در رابطه با تصمیم اخیر یوتیوب پرداخت. اَبی مارتین (2) مجری برنامه تلویزیونی "امپراتوری فایل ها" (3) با ماکس بلومانتال (4) نویسنده و خبرنگار آمریکایی که از خشونت های اسرائیل در قبال تظاهر کنندگان فلسطینی انتقاد می کند، مصاحبه کرد. فایل این مصاحبه روی شبکه اینترنتی "تله سور انگلیسی" (5) قرار گرفته است.

یوتیوب که به گوگل تعلق دارد از ممنوعیت پخش ویدئوهایی که ناقض قوانین کشورهاست، خبر داد. این تصمیم 28 کشور جهان را شامل می شود. اکثر کشورهایی که یوتیوب در آن ها دسترسی به این ویدئوها را ممنوع کرده، اروپایی هستند. یوتیوب به این ویدئوها پیام هشدار اضافه و از انتقال این فایل ها جلوگیری کرده است.

یوتیوب اعلام کرد: "ما پس از دریافت پیام هایی از سوی کاربران، برخی از امکانات ویدئوها از جمله بخش نظرات، قابلیت استفاده از فایل های تصویری و معرفی فایل های مشابه را غیرفعال کردیم. چرا که این ویدئوها حاوی تصاویری است که از نظر برخی نامناسب و تهاجمی است."

بلومانتال نویسنده کتاب "51 روز جنگ: تباهی و مقاومت در غزه" در این باره گفت: "یوتیوب خاطر نشان کرده است که منطبق با قوانین این 28 کشور، مصاحبه من با ابی مارتین در خصوص اسرائیل و فلسطینی ها را حذف کرده است. این در حالی است که در گفته های من در این مصاحبه هیچ نکته و یا اقدام غیرقانونی وجود نداشته است. این اظهارات حتی در کشورهایی که قوانین سختگیرانه ای برای جرم «گسترش نفرت» اعمال می کنند نیز غیرقانونی نیست. تفسیر من (از خشونت های اسرائیل) بر تجربیات زیاد من به عنوان خبرنگاری که در منطقه حضور داشته متکی بوده و تحلیل من نیز با ماهیت اصلاحی (برای کمک به حل مشکل) مطرح شده است.  من هرگز کسی را به دلیل اعتقادات و یا تعلقات نژادی اش مورد انتقاد قرار نداده ام."

این خبرنگار آمریکایی خاطر نشان کرد که انگیزه وی از "مخالفت شدید با اقدامات تبعیض آمیز و سازمان یافته اسرائیل در قبال فلسطینی ها" و همچنین از "تعهد وی به اصل برابری حقوق برای همه" سرچشمه گرفته است.

ویدئوی امپراتوری فایل ها در مورد سیاست های اسرائیل در قبال تظاهرات های برگزار شده از سوی فلسطینی ها، در نوامبر سال 2015 مورد توجه قرار گرفت. نیروهای اسرائیلی در 30 مارس 2018 به سوی تظاهرات کنندگان فلسطینی در غزه آتش گشودند. در این ماجرا دست کم 17 فلسطینی کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

بلومانتال در ویدئوی ممنوعه در گفت و گو با مجری برنامه ابی مارتین از "سیاست شلیک برای مجروح کردن" سخن به میان آورده بود. وی گفته بود: "نظامیان با شلیک به پای تظاهرات کنندگان آن ها را سرکوب کردند. به نظر می رسد اسرائیل در سال 2018 مثل قبل و به همان روش عمل می کنند."

 پس از تیراندازی 30 ماه مارس ارتش اسرائیل در پیامی توییتری خاطر نشان کرد: "همه چیز دقیق و سنجیده بود و ما می دانیم هر گلوله به کجا اصابت کرده است."

البته لازم به ذکر است که این پیام توییتری مدتی بعد حذف شد. اسرائیل اعلام کرده است که کشتن و مجروح کردن تظاهرات کنندگان فلسطینی در 30 ماه مارس دقیق و سنجیده بوده است، ما می دانیم که هر گلوله به کجا اصابت کرده است. هم اکنون یوتیوب ویدئوهای امپراتوری فایل ها که سیاست اسرائیل علیه تظاهرات کنندگان فلسطینی مبنی بر "شلیک برای مجروح کردن" را برملا می کند، سانسور کرده است.

بلومامنتال در این ویدئو خاطر نشان کرد که اسرائیل برای سرکوب تظاهرات کنندگان فلسطینی از چه گلوله هایی استفاده می کند: "گلوله های انفجاری موسوم به "دام دام" (6). این گلوله ها در داخل بدن منفجر می شوند و ممکن است موجب مجروحیت شوند."

سخنگوی ارتش اسرائیل در سال 2013 در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگار ویس (7) (مجله کانادایی) استفاده از چنین گلوله هایی که بر اساس بیانیه لاهه  به کارگیری آن ممنوع اعلام شده است را انکار نکرد.

هم اکنون یوتیوب ویدئوها را سانسور می کند. بلومانتال این تصمیم یوتیوب را "سیاسی" خواند و تاکید کرد که "این تصمیم احتمالا تحت فشار قدرت های مدافع اسرائیل اتخاذ شده است. از سال پیش، "لیگ مبارزه با افترا" که (یک سازمان یهودی است و) از اسرائیل حمایت می کند، در یوتیوب به عضو فعال برنامه "نشانگر اعتماد" (8) مبدل شده است."

از نظر بلومانتال لیگ مبارزه با افترا احتمالا عامل اصلی سانسور مصاحبه وی با مارتین بوده است.

علاوه بر اقدام یوتیوب، فیس بوک نیز صفحه شمار زیادی از طرفداران فلسطینی ها را مسدود کرده است. سردمداران اسرائیلی ضمن تقدیر از تصمیم فیس بوک اعلام کردند که این شبکه اجتماعی در چهارماه گذشته به 95 درصد خواسته های اسرائیل پاسخ مثبت داده است.

1-James WRIGHT

2- Abby Martin

3-Empire Files

4- Max Blumenthal    

5-teleSUR English

6-ِdum dum

7-Vice

8-Trusted Flagger

 

منبع:

https://www.legrandsoir.info/youtube-interdit-a-28-pays-de-regarder-une-video-exposant-la-violence-d-israel-contre-les-manifestants-the-canary.html


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا


یک شنبه 19 فروردین 1397 - 12:51:42