هاآرتص: باید برای محمد بن سلمان آرزوی موفقیت کنیم

جمعه 17 فروردین 1397 - 12:4:34
هاآرتص: باید برای محمد بن سلمان آرزوی موفقیت کنیم

تهران - الکوثر: روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در تحلیلی ضمن تمجید از اظهارات ولیعهد سعودی در مصاحبه با یک نشریه آمریکا نوشت که «باید برای محمد بن سلمان آرزوی موفقیت کرد.»

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  روزنامه «هاآرتص»در گزارشی به قلم «زوی بارئل» با اشاره به مصاحبه ولیعهد سعودی با «آتلانتیک» نوشت: هیجان زیاد از اظهارات شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی قابل فهم است. بیش از یک قرن پس از اعلامیه بالفور، همانند بیانیه وزیر خارجه انگلیس در 1917، سرانجام یک عضو ارشد خاندان سعودی برای یهودیان، حق داشتن یک دولت را قائل شده است. او در مصاحبه خود با جفری گلدبرگ نشریه آتلانتیک گفته است که هم «فلسطینی‌ها و صهیونیست ها حق دارند که برای خود سرزمین داشته باشند.  

این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی ضمن تمجید از مواضع محمد بن سلمان در قبال ایران، می نویسد که «سوالی که مطرح می شود مربوط به ارزش منفعت سعودی-اسرائیلی در قبال ایران است. اینک آیا این منافع منجر به موافقت رژیم صهیونیستی با ایجاد برنامه هسته‌ای عربستان خواهد شد؟ آیا رژیم صهیونیستی کنگره آمریکا را تشویق به تایید فروش فناوری هسته‌ای صلح آمیز به عربستان خواهد کرد یا اینکه مانع انجام معامله رآکتور هسته‌ای بین واشنگتن و ریاض خواهد بود؟ 

این نویسنده صهیونیست در ادامه با اشاره به مشکلات عربستان نظیر کسری بودجه به واسطه هزینه‌های جنگ یمن و کاهش قیمت نفت نوشت که «ما باید برای او آرزوی موفقیت کنیم، چونکه عربستان هنوز وزن قابل توجهی را در شکل دهی سیاست‌های غربی در خاورمیانه دارد، و در صورت لزوم، عربستان می تواند با برخی کشورهای عربی و غربی «مچ‌اندازی» کند. اما هر کسی که اظهارات محمد بن سلمان را نشانه‌ای برای این می داند که به زودی پرچم رژیم صهیونیستی در ریاض برافراشته خواهد شد، باید این موضوع را بررسی کند که آیا عربستان واقعا در رژیم صهیونیستی شریکی دارد یا نه. 

در همین حال نشریه آتلانتیک آمریکا اخیرا مصاحبه مفصلی را با ولیعهد سعودی انجام داده است. عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه «رای الیوم» در گزارشی با اشاره به این مصاحبه نوشت: «برای اولین بار از زمان آغاز درگیری عربی- اسرائیلی بن سلمان اظهار داشت به حق یهودیان در داشتن سرزمین در بخشی از خاک اجداد خود ایمان دارد، تا جایی که دنیس راس که در چند دولت آمریکا مسؤول پرونده درگیری عربی- صهیونیستی بوده است، گفت این اولین بار است که حقوق تاریخی یهودیان به رسمیت شناخته می شود، زیرا رهبران میانه رو عرب قبلا از رژیم صهیونیستی به عنوان یک وضعیت انجام شده یاد می کردند و به هیچ وجه «خط قرمز» را نقض نکردند.»

وی افزود: «بن سلمان در طول مصاحبه و در حاشیه آن حتی یک کلمه ناشایست در مورد رژیم صهیونیستی به زبان نیاورد بلکه با گفتن اینکه اقتصادی بزرگتر از حجم و اندازه خود دارد،  آن را به طور غیرمستقیم ستود؛ ولیعهد سعودی در طول این مصاحبه طولانی (20 صفحه ای ) حتی یک بار کلمه «کشور فلسطین» را به زبان نیاورد و به قدس اشغالی به عنوان پایتخت آن اشاره نکرد و فقط به این نکته اکتفا کرد که به حق فلسطینی ها و صهیونیست‌ها در برخورداری از سرزمین خاص خود ایمان دارد؛ بن سلمان فقط برای آینده مسجد الاقصی در قدس و حق ملت فلسطین ابراز نگرانی کرد بدون اینکه این حق را مشخص کند و این موضوع را درچارچوبی کلی رها و تاکید کرد هیچ مخالفت مذهبی با هیچ مذهب دیگری  و به عبارت دقیق تر با یهودیت و مسیحیت ندارد.»


برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر کلیک کنید


جمعه 17 فروردین 1397 - 12:4:21

دسته بندی :