موزه «سویداء» روایتگر حماسه قهرمانان سوری

یک شنبه 12 فروردین 1397 - 11:35:59
موزه «سویداء» روایتگر حماسه قهرمانان سوری

دمشق - الکوثر: موزه انقلاب بزرگ سوریه در «سویداء» از حماسه انقلابیون و قهرمانان در رویارویی با استعمارگران فرانسوی روایت می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،«موزه سویداء» روایتگر انقلاب بزرگ سوریه در روستای «القریا» است. روستایی که شاهد زنده برای روایت پایداری انقلابیون و قهرمانان این سرزمین در رویارویی با استعمارگر فرانسه است. این موزه آثار و دستاوردهای انقلاب و سلاح های جنگی انقلابیون در رویارویی با استعمارگران فرانسوی و پرچم ها و اسناد ویژه مربوط به انقلاب بزرگ سوریه را پاسداری می کند.

این موزه پیام انسانی است که حکایتگر قصه های اجداد مجاهد و سلاح هایی استفاده شده در درگیری های آنان علیه استعمارگران است؛ سلاح هایی که در طلیعه استقلال سوریه ساخته شد.

در بخشی از این موزه توپخانه فرانسوی غنیمت گرفته شده از سوی انقلابیون انقلاب بزرگ سوریه در درگیری الکفر سال 1925 در منطقه دفن در نزدیکی سد العین در سویداء دیده می شود و امروز انقلابیون سوری قدیمی را به یاد آن روزها می اندازد.

سه شمشیر عربی، 15 سرنیزه، شش تفنگ کوچک و لوله بلند، 13 تفنگ قدیمی از مدلهای مختلف، چهار مسلسل، جعبه مهمات و کمربند مهمات فرانسوی و بخشی از هواپیمایی که انقلابیون آن را ساقط کردند، و کلاههای فرانسوی در بخش بخش این موزه چشم اندازی می کنند تا مردم سوریه را به یاد دوران مبارزاتی بیندازند که درصدد خروج از زیر سلطه بیگانه بودند.

در مرکز این موزه بقای جسد فرمانده کل انقلاب بزرگ سوریه «مجاهد سلطان پاشا الاطرش» قرار دارد و در این موزه موزاییک هایی خودنمایی می کنند که درگیری های انقلاب را به تصویر کشیده است.

در این موزه فهرست شهدای انقلاب بزرگ و حماسه سازان آن را می توان دید تا از خاطر هیچ کس نرود که روزی آنها از جان خود گذشتند تا دست استعمارگران را از مرز و بومشان قطع کنند.

در موزه ویژه فرمانده کل انقلاب که در این موزه است، لباس کامل عربی مخصوص از جمله عباء، لباس، جلیقه، ژاکت، اسلحه، تفنگ جنگی، گلوله، تفنگ فرانسوی کمربند پوستی برای محافظت از عکس ها، عصای چوبی به شکل سنجاق، مدال برنجی ملی که آن را کسب کرده است، دو شمشیر فرانسوی که یکی از آنها برای ژنرال«نورمن» فرمانده  جنگ 1925 است، غلاف سه شمشیر، دو بیسیم و صفحه شمارنده هواپیما دیده می شود.

انقلاب بزرگ سوریه مهمترین نقش را در ترویج فرهنگ تاریخی این منطقه و مبارزه با استعمارگران داشت و حماسه قهرمانی را در معنا و ساختارش متبلور کرد. ملت سوریه از اهمیت حماسه سازی قهرمانان و انقلابیون خودآگاهند و با مشاهده این موزه خاطرات این دوران را یادآوری می کنند.

این موزه، انقلاب بزرگی را روایت می کند که از درگیری جبل الساحل آغاز و به جبل الزاویه، حماه، الغوطه و دیرالزور ادامه یافت و به درگیری المزرعه و الکفر و المسیفره ختم شد.

هرکسی که از این موزه بازدید می کند، به این شناخت می رسد که انقلابیون با سلاح هایی ساده توانستند معادله را تغییر دهند و پیروزی بر استعمار را محقق سازند و سرمتجاوزگران و استعمارگران را به سنگ بکویند تا به همه ثابت کنند که این اراده قوی ملت و توکل آنها برخداست که پیروزی را رقم می زند نه سلاح های پیشرفته.

این موزه با مساحت شش هزار و 200 مترمربع و مساحت بنای دو هزار و 800 مترمربع میزبان بازدیدکنندگانی است که می خواهندآثار برجای مانده از حماسه سازان و قهرمانان گذشته شان دیدن کند.

 

اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


یک شنبه 12 فروردین 1397 - 11:35:48

عکسهای بیشتر :