گفتگوی مشروح دبیر کل جنبش انصارالله یمن با روزنامه الاخبار لبنان

جمعه 3 فروردین 1397 - 17:26:23
گفتگوی مشروح دبیر کل جنبش انصارالله یمن با روزنامه الاخبار لبنان

صنعا- الکوثر: دبیر کل جنبش انصارالله یمن در گفت و گو با روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به سه سال مقاومت مردم یمن در برابر تجاوز سعودی - آمریکایی، گفت انگلیس و آمریکا به عنوان مهمترین طرف هایی که از این جنگ سود می برند، تمایلی به پایان کشتار مردم یمن ندارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالملک بدرالدین الحوثی در نخستین گفت و گوی خود با یک روزنامه غیریمنی بعد از جنگ یمن، در گفت و گو با روزنامه الاخبار لبنان که در پایگاه اینترنتی آن منعکس شد، گفت: بعد از گذشت سه سال از آغاز تجاوز آمریکایی - سعودی به یک کشور عربی مسلمان به نام یمن،‌ چیزهای زیادی باید گفت که مهم تر از همه، مظلومیت ملت یمن است. این مظلومیت تا جایی آشکار است که حتی نهادهای بین المللی که از آمریکا جانبداری می کنند، از جمله سازمان ملل متحد که همواره کر و کور و لال بوده است، به عمق مظلومیت ملت یمن اعتراف کرده اند.

وی افزود: هزاران زن و کودک و شهروند به شکلی وحشیانه که نوعی نسل کشی است، در تجاوز آمریکایی-سعودی کشته شده اند. گردهمایی های اجتماعی مانند مجالس عروسی و عزا هدف قرار گرفته اند. مکان های پر از جمعیت و مدارس و مساجد هم در امان نمانده اند. با آن که صحنه هایی از این فجایع در رسانه های یمن و تعدادی از رسانه های آزاد منطقه منتشر شده است، اما برخی حتی یک کلمه درباره مظلومیت ملت یمن به زبان نیاورده اند، ملتی که به عنوان یکی از ملت های منطقه با بقیه ملت ها روابط انسانی، قومیتی، دینی و جغرافیایی دارد، کنار تجاوز نظامی، محاصره ظالمانه اقتصادی با هدف اعمال فشار به مردم یمن و بازداشتن آنها از ادامه مقاومت ادامه دارد.

رهبر جنبش انصارالله گفت: بیماران از سفر درمانی به کشورهایی مانند مصر و اردن منع شدند، دو کشوری که دولت های آنها با متجاوزان متحدند. همچنین از رسیدن کالاهای ضرورری مانند غذا، دارو و سوخت به مردم جلوگیری می شود. علیه بانک مرکزی دسیسه شد و تلاش هایی برای خشکاندن منابع حقوق کارمندان دولت صورت گرفت. همه اشکال گرسنه نگه داشتن ملت یمن از جمله ویرانی کارخانه ها، مغازه ها و تاسیسات خدمت رسانی اتفاق افتاد. اما ملت یمن از همه قشرها و با توفیق الهی استقامت کردند و در برابر متجاوزانی ایستادند که گمان داشتند این حجم از ظلم و ستم برای فروپاشی ملت یمن و تسلیم شدن آن در عرض چند هفته کافی است.

وی تصریح کرد: ملت ما موفق شد انسجام داخلی خود را حفظ کند از این رو نهادهای حکومتی و بنیان سیاسی و مؤلفه های اجتماعی فرو نپاشید و در برابر مزدورانی که از دهها کشور برای جنگ علیه یمن آورده شده بودند و در برابر تسلیحات پیشرفته آنان که پیشکش آمریکا بود، ایستادگی کردند. متجاوزان در این جنگ به گواه بسیاری از سازمان ها از جمله سازمان های غربی، از اسلحه ممنوع استفاده کرده اند. امروز بعد از گذشت سه سال، ملت عزیز ما با شور و تاثیرگذاری زیادی به مقاومت ادامه می دهد و توان نظامی خود را تا جایی پیش برده است که دشمنان حیرت زده شده اند.

وی افزود:  آنها ابتدای تجاوز اعلام کرده بودند همه تجهیزات نظامی کشور ما را منهدم کرده اند اما هرچقدر از عمر تجاوزگری آنها گذشت، توانایی نظامی ما افزایش یافت و هر چقدر در اوضاع داخلی ما دخالت کردند، باعث اصلاح اوضاع و پاکسازی باقی مانده خائنان و فرصت طلبان شد و به امید خدا ملت ما موفق خواهد شد تهدید ها را به فرصت تبدیل کند.
عبدالملک بدرالدین الحوثی خاطرنشان کرد:  عربستان با انداختن خود در ورطه این جنگ حماقت کرد و دچار سقوط اخلاقی و انسانی و بحران و مشکلات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی شد، بحرانی که هر روز هم بدتر می شود. این کشور در سوریه و عراق شکست خورد و به خواست خدا در یمن و بحرین نیز همان نتیجه را خواهد گرفت. عربستان از نظر آمریکا و غربی هابه قول ترامپ، یک گاو شیرده است و تا زمانی که شیر داشته باشد آن را می دوشند و بعد هم ذبحش می کنند.
مشکل دشمنان متجاوز فقط انصارالله نیست بلکه مشکل آنها همه ملت یمن هستند. این در حالی است که انصار الله یک جنبش منزوی نیست، یک جریان ملی بزرگ است و حتی با بقیه آحاد ملت با رویکرد و موضعگیری واحد در ارتباط است.
وی در ادامه گفت: جنگ در ساحل با تمایل آمریکا شروع شد. آمریکایی ها معمولا روی دریاها و مناطق ساحلی تمرکز دارند و مشخص است که هدفشان در منطقه دریای سرخ و باب المندب و خلیج عدن است. آنها اهمیت جغرافیایی و راهبردی آن را درک می کنند و تجاوز کنونی به کشور ما را فرصتی طلایی برای تلاش به منظور سیطره بر آن زیر نقاب عربستان و امارات و با کمک خائنان داخلی برشمرده اند. اسرائیل هم بر باب المندب و دریای سرخ متمرکز است. ما فعالیت های آنان را رصد کرده ایم که یک مورد از آن بمباران هوایی ساحل بود. آنها به همراه افسران اماراتی نقش اساسی در برنامه ریزی و سایر تجاوزگری ها دارند.
وی افزود: جبهه های مرزی تحت سیطره مستمر است تا سعودی ها به منظور توقف تجاوزگری تحت فشار باشند. عملیات نظامی برای پاسخ دادن به جنایات عربستان در مورد مردم ما نیز در جریان است. این عملیات در جبهه های جیزان، عسیر،‌ نجران و ظهران در جنوب به طرز چشمگیری مانع تجاوز و در برخی محورها به مرز فروپاشی کامل ارتش سعودی منجر شده ­است. البته باید گفت بسیاری از نظامیان سعودی مایل به تجاوز به کشور ما نیستند و این یکی از عوامل انگیزه کم آنها برای جنگیدن است. عربستان بعد از شکست واقعی و ناتوانی کامل در تکیه بر ارتش خود، مزدورانی از یمن،‌ سودان، پاکستان و چند کشور دیگر به مرزها آورد که این خود نشان موفقیت ما در جبهه هاست.
دبیرکل جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: توسعه توان موشکی ادامه دارد که یک توان راهبردی است و اهداف دور را در عمق مناطق دشمن هدف قرار می دهد. توان موشکی انعکاس و تاثیر زیادی داشته و موشک های ما به ریاض و ابوظبی رسیده است. موشکهای ما مهمتر از آن، موفق شدند حریم سامانه دفاعی آمریکا را نقض کنند. موشک برکان 2 به قصر الیمامه در ریاض رسید. امیدواریم این توان موشکی با یاری خدا به مرحله بازدارندگی برسد. ما باید برای دفاع از کشور و ملت خود هرچه در توان داریم به کار ببندیم.

وی تصریح کرد: هیچ شاخصی مبنی بر رویکرد جدی برای حل سیاسی از خارج دیده نمی شود هرچند احتمال دارد برخی اقدامات برای بهبود چهره زشت سازمان ملل متحد صورت بگیرد؛ سازمانی که تنها نقش آن پوشش دادن به متجاوازن و تلاش برای توجیه کردن آن است. در واقع آمریکا و انگلیس از تجاوز به یمن سود می برند و صدها میلیارد دلار از این جنگ به جیب زده اند. غیر از آن دستاوردهای سیاسی و ژئوسیاسی و منافع دیگری هم دارند. از این رو تمایلی به پایان جنگ ندارند.

او گفت: عجیب است اگر ارتش و ملت یمن که مورد تجاوز قرار گرفته اند و بخش های وسیعی از سرزمین شان اشغال شده است، سلاح را زمین بگذارند. این درخواست کاملا غیرمنطقی است. ما درباره وضع داخلی کشور دیدگاه منصفانه ای ارائه کردیم مبنی بر اقدام همه طرف های داخلی برای تحویل سلاح به دولت به شرط اینکه دولت واقعا شامل نهادهایی برای نمایندگی از کل ملت یمن باشد.امروز مشکل سلاح این است که نیروهای متجاوز ، داعش، القاعده، تکفیری ها و شبه نظامیان را مسلح کرده و نام مقاومت بر آنها نهاده اند. این ها شبه نظامیانی هستند که کنار متجاوزان می جنگند و به آنها برای اشغال کشور کمک می کنند.
وی افزود:  تنها تفاوت دولت ترامپ این است که بی پرده تر از دولت اوباماست. اوباما تلاش داشت ماهیت نقش آمریکا را با پوششی از دیپلماسی بپوشاند اما ترامپ صریح تر است و رفتار دولت متناسب با ماهیت طرحهای آمریکاست. ترامپ در عملیات دوشیدن گاو شیرده (عربستان) بهتر از دولت اوباما عمل کرده است وگر نه دولت آمریکا از اول اداره کننده این جنگ بود و بدون تمایل این کشور، عربستان و امارات وارد جنگی در این سطح نمی شدند.
دبیرکل انصارلله یمن همچنین  اظهارداشت : روسیه محاسبات و سیاست های خود را دارد و ما به این کشور چشم ندوخته ایم. شاید مسکو یک روز به این درک برسد که نادیده گرفتن تجاوز به یمن و پشتیبانی از نیروهای متجاوز و تسلیم اموال ملت یمن به مزدوران،‌ به نفعش نبوده است. شاید آتش جنگ آمریکا خرس روسی را از چرت زمستانه خود که تا تابستان طول کشید، بیدار کند. ما از روسیه انتظار داشتیم دست کم بی طرف بماند.
الحوثی تصریح کرد : رابطه برخی کشورهای خلیج فارس  با اسرائیل چیز جدید و غافلگیر کننده ای نیست. فقط از خفا در آمد و آشکار شد. ما باید بدانیم این کشورها از انجام هیچ کاری برای منافع اسرائیل دریغ نکردند و می کوشند ملت های منطقه را نیز به پذیرش این مصالحه وادار کنند. اما ملت های آزاده منطقه باید به صورت فعال و با موضعی یکپارچه در صحنه حاضر شوند. حتی برای ملت فلسطین که به برخی پشتگرمی داشت، حقیقت آشکار شده است و ارتباط موضع گیری برخی سران عرب را با آمریکا فهمیده اند. نکته بسیار مهم موضع گیری در برابر آمریکاست. اقدامات بسیار خطرناک موسوم به معامله قرن از اساس متکی بر آمریکا و نقش پشتیبان تعدادی از کشورهای عربی است. هرچند نقش آمریکا علیه امت اسلام و ملت فلسطین و به نفع اسرائیل روشن و آشکار است، اما هنوز برخی آمریکا را دوست خود می دانند.

دبیرکل جنبش انصارالله یمن تاکید کرد:  اعلام آمادگی ما برای اعزام رزمنده در صورت بروز هرگونه جنگ اسرائیل علیه لبنان یا فلسطین،‌ موضعی جدی و ناشی از اصول ماست. علاوه بر این موضعی بسیار طبیعی است. اسرائیل دشمن همه امت اسلامی و دشمن واقعی همه کشورهای عربی و اسلامی است. از این رو اگر اسرائیل جنگ جدیدی به راه بیندازد، در اعزام رزمنده شک نخواهیم کرد. تعداد زیادی از قبایل یمنی آرزوی جنگ علیه اسرائیل را دارند و ما این موضوع را پیشتر به سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان ابلاغ کرده ایم. باید خاطرنشان کرد موضع اصولی ما در دشمنی با اسرائیل و مخالفت با سیطره آمریکا، از مهمترین عوامل تجاوز به ما بود، از این رو اوصافی که علیه همه آزادگان مخالف اسرائیل و آمریکا به کار می برند، در مورد ما هم تکرار می کنند و می گویند که ما ایرانی هستیم.
وی گفت: ما موضع صحیح و مسئولانه را در داشتن وحدت می دانیم. روابط ما با جمهوری اسلامی و حزب الله در همین چارچوب است و از همه می خواهیم روابط برادرانه را تقویت و آن را بین اجزای امت گسترش دهند. مبلغان دشمنی و برادرکشی بین امت مسلمان، جنایتکاران واقعی هستند و موضع آنها اشتباه است. عجیب است که رابطه برادری اسلامی بین فرزندان امت اسلامی جرم است اما ارتباط و مزدوری برای اسرائیل و آمریکا امری طبیعی است. ما دست برادری و همکاری به سوی همه امت اسلامی دراز کردیم و برادران مان در جمهوری اسلامی و حزب الله که آزاده اند و پرچم مقابله با سیطره آمریکا را برافراشته اند، دست ما را گرفتند. عربستان و امارات دوران شاه سابق، دشمن ایران نبودند، هرچند شاه می کوشید تا ژاندارم آمریکا در منطقه باشد. ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی رضوان الله علیه، با صداقت و صمیمیت دست دوستی به سوی عربستان دراز کرد و اولویت نخست جمهوری اسلامی حمایت از ملت فلسطین و دفاع از مهمترین قضیه عربی و اسلامی بود اما با دشمنی با آن برخورد شد. آنها می خواهند نیروهای طرفدار آمریکا و اسرائیل با هم متحد شوند و در مقابل، بقیه مسلمانان متفرق باشند و بر همین اساس هر نوع همکاری را بین آنها مجرمانه می دانند که از نظر ما غیرمنطقی است. این در حالی است که مسئولیت سایر اجزای امت اسلامی، همکاری با کشور ما و نه علیه آن است.

وی افزود: حزب الاصلاح به معنای واقعی کلمه هدف قرار گرفته و کار به اخراج آن از اکثر استان های جنوبی رسیده است. در همین حال چند رژیم جایگزین ایجاد شده است که امارات آنها را در تعز و مناطق شرقی تقویت می کند. اینها نشان درستی هشدارهای ما مبنی بر این است که هدف واقعی نیروهای متجاوز چیزی جز بهره کشی از طرف هایی که علیه بیگانگان ایستادگی می کنند، نیست. مشکل برخی در حزب اصلاح،‌ عقده تکفیری آنها علیه ملت یمن است به ویژه کسانی که پیرو مذهبشان نیستند. آنها نیازی به افتادن در آغوش نیروهای متجاوز نداشتند و بهتر بود به جای این کار با بقیه عناصر جامعه شریک می شدند. توصیه من به آنها این است که در رفتار خود بازنگری کنند و چیزی را با کشور و ملت خود عوض نکنند. نفع آنها در بازگشت به آغوش وطن است تا از نعمت آزادی برخوردار شوند و در دفاع از وطن شریک باشند.

وی تصریح کرد: در عملکرد حکومت قصور آشکار دیده می شود که باید اصلاح شود. مشکلات اقتصادی زیادی هست که باید هرچند با تغییر وزیر مقصر برطرف شود حتی اگر این وزیر از اعضای انصارالله باشد. ما اطمینان داریم اهالی استان های جنوب در برابر اشغالگران مقاومت خواهند کرد به خصوص که اقدامات مجرمانه آنها برایشان رسوا شده است. متاسفانه برخی از آنها بر اثر تبلیغات، فریب خورده بودند اما امروز همه با چشم خود شاهد ظلم هایی مانند بسته شدن فرودگاه ها و بندرها بودند.
امارات در جنوب تشکیلات متعدد و مختلفی ا یجاد کرده است تا از اختلاف های به وجود آمده بین آنها برای ایجاد رقابت استفاده کند و در نتیجه در خدمت به اشغالگران از یکدیگر سبقت بگیرند. ما مشکلی در مورد مشارکت با سایر طرف های یمنی نداریم بلکه خواستار این مشارکت هستیم هرچند مشکل برخی این است که به بیگانگان امیدوارند. وضع در استان های جنوب نیاز به تفاهم و راه حل هایی در سایه همکاری همه گروه ها دارد. باید در فضایی به دور از دخالت های خارجی برای رسیدن به راه حل های منصفانه تلاش شود.


اخبار یمن را اینجا پیگیری کنید


جمعه 3 فروردین 1397 - 17:26:12