ترکیه پس از عملیات نظامی در عفرین چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

پنج شنبه 2 فروردین 1397 - 11:41:38
ترکیه پس از عملیات نظامی در عفرین چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

تهران- الکوثر: روزنامه ملیت چاپ ترکیه نوشت: پس از تصرف عفرین اکنون این سوال مطرح است که ترکیه پس از این چه اقداماتی انجام خواهد داد؟


­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، گونری جیوا اوغلو مقاله نویس روزنامه ملیت نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می گوید: ابتدا از غرب و سپس از شرق فرات شروع می کنیم و همه مناطقی را که در جنوب مرزهای ترکیه واقع شده است از عناصر «پ ک ک - ی پ گ» پاکسازی خواهیم کرد.
وی تاکید می کند که نوبت سنجار نیز که از آن به عنوان قندیل دوم نام برده می شود، فراخواهد رسید.
این طرح راهبردی برای تامین امنیت ترکیه است. سوال اینست که آنچه باید صورت گیرد با آنچه امکان پذیر است، منطبق است؟
پس از آنکه سوریه عملا تجزیه شد، «پ ی د» در سوریه کانتون هایی را ایجاد کرد. این مسئله به مفهوم همسایگی ترکیه با دولت راهزنان و تهدیدی جدی برای ترکیه است.
مرزی که پس از جنگ اول جهانی با معاهده سایکس پیکو میان ترکیه و سوریه ترسیم شد با تحولات اخیر عملا از میان می رود. ترکیه ناگزیر نیست چنین چیزی را بپذیرد علاوه بر آن ترکیه حق دارد بر اساس معاهدات بین المللی اوضاع قبلی را باز گرداند. موضع ترکیه درباره تمامیت ارضی سوریه را باید از این منظر ارزیابی کرد.
ملیت در ادامه نوشت: مسئله اینست که اوضاع موجود با چارچوب های حقوقی سازگار نیست.
پرچم های آمریکا در منبج برافراشته شده و آمریکا بین این منطقه تا مرز عراق 11 پایگاه دایر کرده است. آمریکا از عناصر «ی پ گ - پ ک ک » و ائتلاف موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک، برای نبرد با داعش استفاده می کند.
ارتش ترکیه و نیروهای هم پیمان ( ارتش به اصطلاح آزاد سوریه ) چگونه می توانند، مناطق غرب و شرق فرات از جمله قامشلی را کاملا از عناصر « ی پ گ- پ ک ک » پاکسازی کنند؟

این سوال با توجه به احتمال رویارویی و درگیری با نیروهای آمریکایی بسیار حائز اهمیت است. مقامات وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا به تازگی اعلام کردند که در این مناطق نیروهای آمریکایی حضور دارند. آنان در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره احتمال عقب نشینی نیروهای آمریکایی از غرب منبج خاطر نشان کردند که چنین نشانه ای وجود ندارد. آمریکایی ها این موضوع را نیز گوشزد کرده اند که ما در عفرین حضور نداشتیم اما در منبج حضور داریم.
ملیت با اشاره به مذاکراتی که در سفر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه برکنار شده آمریکا به آنکارا میان وی و رئیس جمهور ترکیه صورت گرفت ، نوشت: قرار بود «ی پ گ - پ ک ک» از منبج خارج شود و تامین امنیت منبج را نیروهای آمریکا و ترکیه بر عهده گیرند. اما با برکناری تیلرسون سوالاتی درباره این توافق نیز مطرح شد. ترکیه بر این باور است که حتی اگر دولت ها و وزیران تغییر کنند، کشورها باید به تعهداتشان پایبند بمانند. آیا پمپئو وزیر امور خارجه جدید آمریکا نیز همین دیدگاه را دارد؟


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 2 فروردین 1397 - 11:40:35