میدل ایست آی : توافق هسته ای عربستان و آمریکا با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد

سه شنبه 29 اسفند 1396 - 17:17:17
میدل ایست آی : توافق هسته ای عربستان و آمریکا با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد

«میدل ایست آی» به نقل از هنری سوکولسکی کارشناس منع گسترش سلاح های هسته ای که روز چهارشنبه در جلسه ای توجیهی در جمع قانونگذاران آمریکایی سخنرانی خواهد کرد، نوشت : توافق همکاری در زمینه فناوری انرژی هسته ای بین آمریکا و عربستان، در کنگره با مشکلات زیادی روبرو می شود مگر اینکه ریاض از حق خود مبنی بر غنی سازی اورانیوم صرفنظر کند.

تهران- الکوثر:   پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» نوشت: سوکولولسکی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در یک جلسه استماع در مورد توافق آمریکا و عربستان شرکت و تلاش خواهد کرد قانونگذاران را متقاعد کند چیزی بجز « استاندارد طلایی » را نپذیرند. استاندارد طلایی، غنی سازی اورانیوم را به سبب نگرانی درباره آغاز رقابت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه (غرب آسیا) ممنوع می کند.
سوکولسکی به میدل ایست آی گفت:«باید وضعیتی شبیه توافق موسوم به «توافق 123» بوجود بیاید که آمریکا یک دهه قبل با امارات عربی متحده به آن دست پیدا کرد.»
امارات عربی متحده در آن زمان، طرح های احداث چهار رآکتور را ارائه داد و شرکت کِپکو ی کره جنوبی اکنون در حال احداث این راکتورهاست.
سوکولسکی پیش نویس متنی را که برای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تهیه کرده است در اختیار میدل ایست آی قرار داد که در آن آمده است :« کنگره باید مراقب هر گونه توافق هسته ای آمریکا با ریاض باشد که در آن ریاض بر خلاف توافق همکاری هسته ای سال 2009 آمریکا با امارات، از غنی سازی و باز فراوری منع نشده باشد. ملزم نکردن ریاض به صرفنظر کردن از غنی سازی یا بازفرآوری اورانیوم در چارچوب یک توافق هسته ای بین آمریکا و عربستان به صورت حذف این شرط یا پیشنهاد قرار دادن بند زمان پایان، این خطر را دارد که موجب تشدید آتش گسترش هسته ای شود که اکنون در خاورمیانه (غرب آسیا) وجود دارد.»
عربستان در حال تشدید طرح های خود برای احداث نیروگاههای هسته ای و کاهش وابستگی به نفت در چارچوب دستور کار اصلاحاتی افق 2030 است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان روز سه شنبه در کاخ سفید در دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره این دستور کار صحبت می کند.
عربستان_ بزرگترین صادر کننده نفت جهان_ قبلا اعلام کرده بود دانش هسته ای را صرفا برای استفاده های صلح آمیز نیاز دارد. در عین حال، عربستان مشخص نکرده است آیا همچنین می خواهد برای تولید سوخت هسته ای به غنی سازی اورانیوم بپردازد. غنی سازی اورانیوم روندی است که می تواند برای ساخت سلاح های هسته ای استفاده شود.
شبکه تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا روز یکشنبه مصاحبه ای از قبل ضبط شده با سلمان را منتشر کرد که در آن وی که وزیر دفاع عربستان نیز است گفت اگر ایران_رقیب اصلی عربستان_ به سلااح هسته ای دست پیدا کند، عربستان هم این کار را انجام می دهد.
به گفته سوکولسکی، این سخنان شاهزاده سلمان، بی سابقه است.
سوکولسکی خواهد گفت:« این مواضع عربستان برای همه مشخص خواهد کرد که وادار نکردن ریاض به چشم پوشی از غنی سازی و بازفراوری هسته ای، چه پیامدهایی خواهد داشت. سعودی ها به گزینه سلاح های هسته ای علاقه مند هستند که در صورت نیاز هر چه سریع تر بتواند عملی شود.»
شرکت های آمریکایی نمی توانند فناوری هسته ای را به کشوری دیگر منتقل کنند مگر اینکه آن کشور با امضای توافقی با آمریکا، غنی سازی اورانیوم در داخل را منتفی اعلام کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


سه شنبه 29 اسفند 1396 - 16:53:39