فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب

دو شنبه 12 اسفند 1398 - 14:52:7
فضیلت  زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب

در روایتی از امام جواد(ع) نقل شده است: «زیارت امام رضا(ع) در همه زمان‌ها خوب است، ولی با فضیلت‌ترین زمان زیارت آن حضرت ماه رجب است.».  استحباب زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب، به ویژه در روزهای اوّل،23 و 27 این ماه بسیار توصیه شده است .

تهران- الکوثر:   محمدبن سلیمان می گوید:  از حضرت امام جواد علیه السلام پرسیدم: شخصی حجّ واجب خود را انجام داد و به مدینه رفت و حضرت رسول صلّی الله علیه و آله را زیارت نمود، بعد به نجف رفت و پدرتان حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را زیارت نمود و حقّ آن حضرت را می شناخت و می دانست که حجّت خدا برخلق است، و او باب خداست که از آن باب اعطا می شود؛ آنگاه به کربلا رفت و حضرت سیدالشهدا علیه السلام را زیارت کرد و سپس به بغداد رفت و حضرت امام کاظم (علیه السلام) را زیارت کرد و به شهر خود بازگشت. در این هنگام، خدا آن اندازه به وی روزی داد که به حجّ برود. آیا این مرد که حجّ واجب خود را به جای آورده است،‌ مجددا به حج برود یا به زیارت پدرتان علی بن موسی الرضا علیه السلام در خراسان برود؟ کدام یک افضل است؟ حضرت امام جواد علیه السلام فرمود: به خراسان رفته و پدرم را زیارت نماید،‌ ولیکن این امر باید در رجب باشد.  (عيون أخبارالرضاعليه‌السّلام، ج2، ص258) 

 مرحوم شهید اوّل در «الدُّروس» نیز  می نویسد:  زیارت هریک از امامان علیهم السلام در ایِام خاص و مناسبت های مشهور، و قصد زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب مستحبّ است، و این عمل بدون تردید از برترین اعمال است. (بحارالأنوار، ج‏100، ص136)

همچنین مرحوم محدّث قمی در «مفاتیح الجنان» می نویسد: «بدان كه در ماه رجب زيارت امام رضا عليه السلام مندوب است و اختصاصى دارد چنانچه عمره در اين ماه فضيلت دارد، و روايت شده كه تالى حجّ است در فضيلت»‏.(مفاتیح الجنان، در اعمال ماه رجب) 

 2-استحباب زیارت   امام رضا علیه السلام در روزهای اوّل، 23 و 27  ماه رجب
 مرحوم محدّث قمی در کتاب «وقایع الایام» و «مفاتیح الجنان» می نویسد: «میرداماد در رساله «اربعة ایّام» خود فرموده است: زیارت امام رضا علیه السلام در روز اوّل ماه رجب به غایت تأکید و تشویق شده است». (وقایع الایّام، ص294/ مفاتيح الجنان، در اعمال 25 ذى القعده)

مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در «مصباح» می نویسد: «زیارت حضرت امام رضا علیه السلام در روز 23 و روز 27 ماه رجب، مستحبّ است». (مصباح کفعمی، ص493)


از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

آموزش سوره های دیگر قرآن ویژه کودکان

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 28 اسفند 1396 - 8:38:36