العبادی اعلام کرد:

پایان محاصره هوایی منطقه کردستان عراق

چهار شنبه 23 اسفند 1396 - 0:11:10
پایان محاصره هوایی منطقه کردستان عراق

بغداد- الکوثر: دولت مرکزی عراق سرانجام پس از شش ماه، روز سه شنبه به محاصره هوایی منطقه کردستان عراق پایان داد ولی کنترل امنیتی دو فرودگاه بین‌المللی در این منطقه را در اختیار گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دولت مرکزی عراق در واکنش به برگزاری همه پرسی برای جدایی در منطقه کردستان اقدام به محاصره هوایی این منطقه کرده بود. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در یک بیانیه اعلام کرد فرودگاه های اربیل و سلیمانیه در شمال عراق بار دیگر می توانند پروازهای بین المللی را پذیرش کنند.

این تصمیم بغداد به دنبال آن اتخاذ شد که مقامات محلی کردستان عراق پذیرفتند کنترل امنیتی این دو فرودگاه در اختیار بغداد باشد.

سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق در این باره گفت: «محاصره هوایی کردستان طی چند روز آینده و بعد از مستقر شدن کارمندان وابسته به دولت مرکزی در فرودگاه ها، عملا لغو خواهد شد». این کارمندان زیر نظر مستقیم دولت مرکزی فعالیت خواهند کرد.

نچیروان بارزانی، نخست وزیر منطقه کردستان عراق در کنفرانسی خبری در اربیل از نخست وزیر عراق بابت این اقدام قدردانی کرد.

از سوی دیگر یان کوبیس، نماینده سازمان ملل در عراق، گفته است که این رویداد گامی است رو به جلو و نشان می دهد که مسائل بین اربیل و بغداد از راه گفتگو قابل حل هستند.

به دنبال برگزاری همه پرسی در کردستان در ماه سپتامبر گذشته به رغم مخالفت بغداد، مقامات دولت مرکزی عراق خواهان به دست گرفتن کنترل امنیت فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی منطقه کردستان شدند. بغداد همچنین نظارت بر امور گذرنامه و مجوزهای اقامت در فرودگاه های منطقه کردستان را خواستار شد. اربیل این شروط بغداد را پیش تر پذیرفته بود و حضور نیروهای امنیتی در فرودگاه های اربیل و سلیمانیه آخرین شرطی بود که مقامات کرد آنرا نیز پذیرفتند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرام فارسی الکوثر  اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 23 اسفند 1396 - 0:10:47