احتمال بازگشت داعش به سوریه

دو شنبه 14 اسفند 1396 - 18:18:2
احتمال بازگشت داعش به سوریه

در حالی که توجه دشمنان داعش منحرف شده است یا این دشمنان در حال جنگ با یکدیگر هستند، اعضای آن در حال بازگشت سریع و مرگبار به سوریه هستند.

تهران- الکوثر:  پاتریک کاکبرن در تحلیلی که در روزنامه «ایندیپندنت» منتشر شد، نوشت: نشانه هایی از بازگشت دوباره داعش در محل های قبلی استقرار آنها در سوریه وجود دارد. یکی از افرادی که اخیرا از استان دیرالزور بازدید داشته است هشدار داد :«افراد محلی از بازگشت داعش صحبت می کنند و شما بعد از ساعت سه بعد از ظهر نباید در جاده ها باشید زیرا در آن زمان «نیروهای سوریه دموکراتیک« که ترکیبی از کردها و عرب ها هستند ، هنگام شب ایست های بازرسی را ترک می کنند.»

درک علت اصلی تولید دوباره داعش هر چند در دامنه محدود، دشوار نیست. افرادی که سال گذشته ادعا کردند داعش را از بین برده اند در حال جدا کردن پوست شیر بودند آنهم در حالی که آن به شدت زخمی شده بود ولی آنطور که تصور می شد نمرده بود. بعد از آن، پیش از موقع اعلام پیروزی شد و بحران های دیگر ، توجه مقابله کنندگان با داعش را به خود جلب کرد. موضوع منحرف کننده در عراق، همه پرسی استقلال کردها بود که موجب شد دولت عراق شانزدهم اکتبر نیروهای خود را که برای بازپس گیری شهر کرکوک و سایر اراضی مورد اختلاف با کردها اعزام کند.
نجم الدین کمال استاندار پیشین شهر کرکوک می گوید نیروهای امنیتی عراقی هرگز امنیت را به طور کامل در شهر الحویجه برقرار نکردند زیرا به شدت سرگرم رویا رویی با کردها بودند. 
در سوریه، تهاجم ترکیه به شهر کردنشین عفرین در شمال شهر حلب در بیستم ژانویه موجب شد اوضاع نظامی ناگهان برای داعش مساعدتر شود. الدار خلیل یکی از روسای «کمیته اجرایی جامعه دموکراتیک»که اداره سی درصد از اراضی سوریه را که با حمایت آمریکا کنترل آن در اختیار کردهاست گفت:« بروید و به قبرستان های ما نگاه کنید. ما هر روز پنج، هفت یا هجده نفر شهید داریم. این حملات را داعش انجام می دهد این در حالی است که ما قبلا طرفی بودیم که در حالت تهاجمی قرار داشتیم.»
آمریکایی ها اعلام کرده اند نیروهای سوریه دموکراتیک، پنجاه و هفت هزار نفر نیرو دارد ولی این تعداد نیرو به سبب مساحت اراضی تحت اداره کردها ، زیاد نیست.
هسته اصلی اعضای نیروهای سوریه دموکراتیک را کردهای گروه یگان های مدافع خلق تشکیل می دهند که بسیاری از آنها از رویا رویی با داعش در دیر الزور به جنگ با تهاجم ترکیه در عفرین در شمال غربی سوریه منتقل شده اند.
ظهور داعش در مراحل اولیه اش قرار دارد. در رقه که داعش تا بیست اکتبر سال گذشته کنترل آنجا را در اختیار داشت، شایعاتی در مورد حضور هسته هایی از داعش وجود داشت ولی بر اساس اعلام یکی از فرماندهان نیروهای سوریه دموکراتیک، حملاتی وجود نداشته است. حتی در اینصورت هم در رقه از ساعت پنج بعد از ظهر مقررات منع رفت و آمد اجراء می شود.

منبع: شورای راهبردی روابط خارجی


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 14 اسفند 1396 - 18:17:55