الدیار: هفت شرط ریاض برای حمایت از سعد حریری

یک شنبه 13 اسفند 1396 - 13:7:7
الدیار: هفت شرط ریاض برای حمایت از سعد حریری

بیروت- الکوثر: روزنامه لبنانی «الدیار» نوشت عربستان سعودی برای آن که سعد حریری نخست وزیر لبنان بتواند بار دیگر به زیر چتر ریاض باز گردد، هفت شرط برای او تعیین کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمد بلوط روزنامه نگار لبنانی در یادداشتی در روزنامه «الدیار» درباره تاثیر سفر نزار العلولا فرستاده عربستان سعودی به لبنان بر صحنه سیاسی این کشور و صف بندی های انتخاباتی در لبنان نوشت: عربستان سعودی سیاست خود در قبال لبنان را در دو مسیر به پیش می برد: نخست بهبود بخشیدن به روابط با حکومت لبنان به طور کلی، و دوم بازگرداندن روابط با سعد الحریری نخست وزیر لبنان به شکل سابق.

به عقیده این روزنامه نگار، مقامات سعودی هفت شرط برای بهبود روابط ریاض با حریری و بازگشت او به آغوش عربستان سعودی تعیین کرده اند که عبارت است از:

- پرهیز از ائتلاف یا همکاری با حزب الله در انتخابات پارلمانی. حریری این شرط را پیش از دعوت شدن به ریاض اجابت کرد و همین مسئله نقش مهمی در دعوت شدن او به ریاض ایفا کرد

- کاهش دامنه همکاری یا ائتلاف انتخاباتی با جریان ملی آزاد (حزب میشل عون) به فقط دو یا سه حوزه. این در حالی است که حزب المستقبل به ریاست حریری و جریان ملی آزاد به ریاست جبران باسیل قبلا درباره هم پیمانی در سراسر لبنان به توافق اصولی دست یافته بودند.

- احیای روابط با احزاب تشکیل دهنده گروه 14 مارس و ترمیم صفوف این گروه. اطلاعات در این زمینه نشان می دهد عربستان توجه ویژه ای به بهبود روابط بین حریری و سمیر جعجع رئیس حزب «قوات اللبنانیه» دارد که ریاض اهمیت زیادی برای او قائل است. اما در عین حال عربستان آن گونه که گفته می‌شود نمی خواهد ریاست گروه 14 مارس به جعجع سپرده شود بلکه ترجیح می دهد حریری رئیس این گروه باقی بماند.

- انتظار داشتن از حریری برای مقابله قدرتمندانه و تند با حزب الله همان گونه که بقیه طرف های لبنانی هم پیمان با عربستان چنین کرده اند. در این زمینه لازم به ذکر است نخست وزیر به علت جایگاه سیاسی و مسئولیتی که دارد نمی تواند مانند جعجع یا سامی الجمیل موضعی تند و افراطی در برابر حزب الله اتخاذ کند.

- بستن راه به روی سیطره محور مقاومت و پایداری بر کانون های تصمیم گیری در لبنان و مقابله با آنچه که عربستان نفوذ ایران در لبنان می نامد.

- حفظ روابط مثبت با رئیس جمهور لبنان میشل عون و جدا دانستن این روابط از روابط با جریان ملی آزاد به طوری که روابط حریری با جریان ملی آزاد به عنوان هم پیمان حزب الله باید در چارچوب های مشخصی باشد که با موضع گیری های سیاسی راهبردی مدنظر عربستان تناقض پیدا نکند.

- نگریستن به انتخابات لبنان از این زاویه که نباید حزب الله اکثریت کرسی ها را در پارلمان آینده لبنان به دست آورد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


یک شنبه 13 اسفند 1396 - 13:6:56