جاکارتا، شهری تاریخی و رویایی

دو شنبه 7 اسفند 1396 - 15:12:47
جاکارتا، شهری تاریخی و رویایی

تهران- الکوثر: یکی از کشورهای آسیایی که سالانه میزبان قشر عظیمی از توریست ها و گردشگران است ، کشور زیبای اندونزی می باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  پایتخت اندونزی شهربسیار زیبای جاکارتا است . این شهری به شهر قلعه ای معروف و در منطقه ای با تاریخ کهن واقع شده است.

جالب این جا است که بدانید که این منطقه محل زیست انسان های اولیه بوده است. این شهر از معروف ترین شهرهای بزرگ اسلامی می باشد که دارای بناهایی مربوط به دوره استعمار است و بافت شهری منطبق به الگوی شهرهای هلندی است. درسال چهارم میلادی، دولتی هندو جاوه ای در شهر جاکارتا پادشاهی می کرد. تاریخچه ی جاکارتا، به موجب قرار گرفته شدن در جزیره جاوه، با گذشته این جزیره در هم آمیخته شده است.

تاریخچه جاکارتا

 نام  اولیه آن سونداکلاپا  یا سونداکلبا بوده  و از سال ۱۵۲۵ تا سال ۱۵۲۷، به جایاکرتا یا همان سوراکارتا که در سانسکریت به مفهوم فرخنده و پیروز می باشد،  تغییر پیدا کرد و کمی بعد از ۱۶۱۹ به جاکارتا تغییر نام داد.

در دوازدهم مارس سال ۱۶۱۹، هلندی ها نام این شهر را دوباره به باتاویا تغییر دادندکه  بتاوی نام قوم باستانی ژرمن ها در هلند بود. سرانجام در هنگام جنگ جهانی دوم ژاپنی ها شهر را به تصرف خود در آوردند و آن را دوباره جاکارتا نامگذاری کردند.

حقایقی در مورد جاکارتا

جارکارتا که پایتخت اندونزی محسوب می شود در واقع یک شهر نمی باشد، جاکارتا در واقع یک استان می باشد ولی وضعیت خاصی پیدا کرده و به پایتخت اندونزی شکل گرفته است. اگر از نظر جغرافیایی بخواهیم جاکارتا را مورد تحقیق قرار دهیم، این شهر جایگاه سیزدهمین شهر بزرگ جهان را دارد.

اگر در مورد تراکم جمعیت در این شهر هم صحبت کنیم، جمعیت این شهر در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰ میلیون نفر شناخته شده است. زمانی که بخواهیم راجع به پیشرفت چشمگیر یک شهر صحبت کنیم، هیچ یک از شهرها قابل قیاس با نیویورک نیستند. اما پیشرفت سریع جاکارتا موجب شده تا بسیاری از مردم آن را الگوی اندونزیایی نیویورک بدانند و همان‌ گونه که نیویورک سیب بزرگ نامیده می‌شود، جاکارتا را خارگیل بزرگ نامگذاری کرده‌اند.

بالی جزیره ی رویایی

اگر به دنبال جاذبه ای در شهر جاکارتا هستید،بالی یکی از جزیره های کشور اندونزی و به گفته ی کارشناسان رویایی ترین جزیره ی دنیاست که بدلیل وجود معبدهای بی شمار به جزیره ی خدایان هم معروف می باشد. مرکزبالی شهر Denpasar می باشد و از شهرهای مهم دیگر آن می شود به Sanur، Kuta و Nusa Dua اشاره نمود.هتل ما در  Nusa Dua به معنای جزیرۀ دوم و در خوش آب و هواترین بخش جزیره واقع بود. Inna Putri Bali یکی از معروفترین هتل های بالی می باشد که ۳۱۸ اتاق دارد که در کنار امکانات تفریحی و رفاهی فوق العاده می باشد.

اما امروزه جاکارتا مرکز آسه آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی) است و مقرّ وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مهم اندونزی به شمار می‌رود.

جاکارتا با مشکل افزایش جمعیت و ترافیک مواجه بوده‌است و هست و به همین دلیل فرماندار شهر جاکارتا با توجه به افزایش جمعیت روز افزون این شهر تصمیم به ایجاد خیابان‌ها و بزرگراه‌های دو طبقه کرده‌است. با توجه به گرانی بودن زمین در جاکارتا، گسترش خیابان‌ها از سمت راست و چپ امکان پذیر نبوده و تنها راه گسترش خیابان‌ها به صورت عمودی در طبقات بالای خیابان می‌باشد. دلیل عمده دیگر ایجاد بزرگراه‌های دو طبقه، جلوگیری از کم شدن سرعت ماشین‌ها به دلیل سیلاب همیشگی در جاکارتا است.

جاکارتا دارای سیستم حمل و نقل راه آهن شهری نیز می‌باشد که ترافیک جاکارتا را کاهش می‌دهد.

جاکارتا دارای شبکه حمل و نقل راه آهن از حومه به داخل شهر می‌باشد که بسیار ارزان و سریع و البته بدون ترافیک است. این شبکه راه آهن ریلی توانسته‌است که بسیاری از زمان سفر از حومه به داخل شهر را کاهش دهد. بسیاری از مردم با توجه به پر بودن ظرفیت قطارها، به بالای سقف قطار رفته و از سقف قطار به منظور سفر خود استفاده می‌کنند.

جاکارتا همچنین دارای سیستم جامع اتوبوسرانی می‌باشد که شامل ۱۵ مسیر اتوبوسرانی است که از مزایای آن سرعت اتوبوس‌ها بسیار زیاد و هم چنین بدون ترافیک است.جاکارتا دارای شبکه‌ام آر تی می‌باشد که بسیار کار آمد و سریع می‌باشد. جاکارتا دارای دو شبکه حمل و نقل ام آر تی شمال -جنوب به طول ۲۲ کیلومتر و شامل ۲۱ ایستگاه می‌باشد و شبکه شرق -غرب به طول ۸۷ کیلومتر و شامل ۴۸ ایستگاه‌است.

جاکارتا دارای طرح مونوریل هم هست که بسیاری از ترافیک‌های جاکارتا را کاهش می‌دهد.


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


دو شنبه 7 اسفند 1396 - 15:11:58

پربازدیدها