عطوان: سیاست‌های غلط آمریکا موجب افزایش نفوذ ایران شد

پنج شنبه 3 اسفند 1396 - 11:29:9
عطوان: سیاست‌های غلط آمریکا موجب افزایش نفوذ ایران شد

تهران- الکوثر: « عبدالباری عطوان» روزنامه نگار و نویسنده برجسته عرب از سیاستهای غلط آمریکا در قبال ایران به شدت انتقاد و تاکید کرد سیاست های اشتباه آمریکا در منطقه خاورمیانه باعث گسترش نفوذ ایران در منطقه شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عطوان در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت: روشن است که فرانسه و انگلیس به موضع آمریکا نزدیک تر شده اند و این دو کشور هم اکنون پیش نویس قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد داده اند و ای بسا فردا درباره آن در شورای امنیت بحث و گفتگو صورت گیرد و اگر وتو نشود احتمال دارد به تصویب برسد. این قطعنامه پیشنهادی اقدام های عربستان در یمن را تحسین می کند و انتقادهای غیرعادی علیه ایران -به خاطر حمایتش از حوثی ها- ابراز می دارد. تنها یک هفته پیش گزارش آغازین کنفرانس امنیتی مونیخ در درجه نخست بر سیاست آمریکا که ترامپ در پیش گرفته بود و برای تنش آفرینی در جهان تلاش می کرد و امنیت و ثبات دنیا را هدف قرار داده بود متمرکز شده بود و بیش از آن گفت این سیاست ها جهان را بر لبه پرتگاه قرار می دهد. ایران برنامه موشکی دارد اما برنامه موشکی ایران در وهله نخست یک برنامه دفاعی است و دیگر اینکه توافق هسته ای با ایران به هیچ وجه به مساله برنامه موشک های بالستیک ایران نمی پردازد. بنابراین مساله اساسی این است که این کشورها می خواهند با سواستفاده از مساله برنامه موشک های بالستیک ایران، تهران را مجرم قلمداد کنند. مجری برنامه روسیا الیوم گفت من بخشی از توافقنامه هسته ای ایران را خوانده ام و در قسمتی از این توافقنامه بر ضرورت نظارت بر فعالیت های موشکی ایران تاکید شده است؛ عبدالباری عطوان در پاسخ گفت: نظارت بر برنامه موشک های بالستیک ایران یک چیز است و جلوگیری یا متوقف کردن این برنامه موشکی چیز دیگری است و این مساله مورد مناقشه ایران با آنها است. هیچ متنی یافت نمی شود که حاکی از توقف برنامه ها یا آزمایش های موشک های بالستیک ایران باشد. مجری روسیا الیوم پرسید آیا اینکه موشک های ایران به نظر کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای همسایه ایران باعث بر هم خوردن امنیت منطقه است، برای اینکه ایران را به فکر وادارد که جلوی توسعه موشک های خود را بگیرد کافی نیست؛ عطوان در پاسخ گفت: آیا موشک های قدیمی ایران که به پای موشک های کروز آمریکایی نیز نمی رسد امنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند اما موشک های اسرائیل امنیت و ثبات منطقه را تهدید نمی کند. به هر حال این سوال مطرح می شود که چرا آنها روی موشک های بالستیک ایران متمرکز شده اند و کاری به اسرائیل ندارند.

مجری روسیا الیوم در پاسخ به سوال عبدالباری عطوان گفت غربی ها مدعی هستند که اسرائیل یک کشور متمدن و دموکراتیک است و دنبال استفاده از این تسلیحات مخرب نمی رود اما ایران کشوری غیردموکراتیک ودیکتاتوری است و اینگونه معیار دوگانه شان را توجیه می کنند. عبدالباری عطوان در پاسخ این استدلال گفت: آمریکا وقتی هیروشیما و ناکازاکی را هدف بمب های اتمی خود قرار داد یک کشور دیکتاتوری بود یا یک کشور دموکراتیک؟ آیا اسرائیل که مثلاً دموکراتیک و متمدن است، لبنان و سوریه را با موشک های بالستیک بمباران نکرده است؟ بنابراین چه کسی امنیت منطقه را تهدید می کند؟ ایران تا کنون از این موشک های بالستیک برای حمله به هیچ یک از کشورهای منطقه استفاده نکرده است. آنکه از این موشک ها استفاده کرده است اسرائیل است. من این حرف ها را به خاطر دفاع از ایران نمی زنم بلکه برای دفاع از واقعیت این سخنان را می گویم.

در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شده است تا رئیس جمهور فرانسه ایران را متهم کند که با برنامه موشکی خود امنیت و ثبات منطقه را بر هم زده است؛ عبدالباری عطوان گفت: آنچه باعث این اتهام زنی ها شده است اسرائیل است. هم اکنون کشورهایی همچون فرانسه و انگلیس به طور کامل دیدگاه اسرائیل را پذیرفته اند. بنیامین نتانیاهو در سخنرانی ای که در کنفرانس امنیتی مونیخ در روز شنبه گذشته انجام داد به صراحت گفت این ایران است که اسرائیل و امنیت اسرائیل را تهدید می کند و باید جلوی این کار ایران گرفته شود. وی تکه ای از یک پهپاد را نیز در دست گرفته بود و به حاضران نشان داده و مدعی شد این پهپاد حریم هوایی اسرائیل را نقض کرده است و ما آن را سرنگون کرده ایم. او در حالی این حرف ها را می زد که اسرائیل هرروزه حریم هوایی سوریه و لبنان را نقض می کند.

مجری روسیا الیوم گفت امانوئل مکرون در پیامی تویتری گفته است «ما باید به سوی تمامی طرف های فعال منطقه برویم و ما باید به آنها بگوییم که امنیت و ثبات برای این منطقه ضروری است» این عبارتی که مکرون به کار برده است نه تنها شامل ایران بلکه شامل دیگر کشورها مانند عربستان و امارات نیز می شود، پس انصاف آن است که بگوییم او تنها از ایران سخن نگفته بلکه دیگر کشورها را نیز مد نظر داشته است. عبدالباری عطوان نویسند و روزنامه نگار شهیر عرب در این باره گفت: اقدام رئیس جمهور فرانسه از نام بردن از دیگر کشورها، صرفاً برای پوشش است و در واقع تهدید اصلی او متوجه ایران است. آنچه که غرب را در حال حاضر نگران کرده است ائتلاف جدیدی است که در منطقه پدید آمده است. این ائتلاف سه جانبه شامل ایران، ترکیه و روسیه می شود. غرب این را نمی خواهد از این رو موشک های بالستیک ایران را بهانه قرار داده است تا منطقه را به ورطه جنگ بکشاند. راه افتادن جنگ در منطقه به سود کیست. هرکس سخنان نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا را در کنفرانس امنیتی مونیخ شنیده باشد به کُنه مطلب پی می برد. مک مستر گفته بود ایران دارای بازوهایی نظامی در منطقه است و ما باید این بازوها را قطع کنیم.

مجری روسیا الیوم گفت انگلیس گفته است ایران در منطقه فعالیت های نامطلوبی دارد و در عراق، سوریه و یمن مداخله می کند؛ عطوان در پاسخ به این سوال که آیا ایران در امور کشورهای منطقه مداخله می کند، گفت: شما ببینید در سوریه جنگ در جریان است و این جنگ باعث شد تا سران سوریه به همپیمان خود ایران متوسل شوند. ایران نیز به همپیمان خود حزب الله توصیه کرد که با ورود به جنگ سوریه نظام بشار اسد را از سرنگونی نجات دهد. در عراق نیز نیروهای مردمی عراق وجود دارند و این نیروها مورد حمایت ایران هستند. این نیروهای مردمی برای مقابله با داعش به وجود آمده اند. حال باید پرسید چه کسانی منجر به ظهور داعش شدند. مسلماً این ها نتیجه سیاست آمریکا در عراق و اشغال این کشور بوده است. این نیروهای بیگانه بوده اند که باعث به حاشیه رانده شدن برخی گروه ها در عراق شدند. اگر به اوضاع یمن نیز نگاهی داشته باشیم می بینیم که هم اکنون ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی به یمن تجاوز کرده است. شبه نظامیان حوثی با این تجاوز مقابله می کنند و حق دارند که مورد حمایت واقع شوند چه از ناحیه ایران باشد و چه از ناحیه دیگر کشورها. اگر حتی آمریکا نیز این حمایت را در اختیار حوثی ها قرار دهد آنها این حمایت را رد نمی کنند. شما وقتی در معرض تجاوز و بمباران هوایی، زمینی و دریایی متجاوزان قرار بگیرید و کشورتان کاملاً محاصره شود چه می توانید بکنید، تنها کاری که می توانید بکنید مقاومت است. آنها به این بهانه ها متوسل می شوند اما باید پرسید چه کسی این اوضاع را رقم زده است چه کسی در یمن جنگ راه انداخته است چه کسی طوفان قاطعیت علیه یمن به راه انداخته است چه کسی داعش را وارد عراق کرد، چه کسی در سوریه مداخله کرد.

مجری روسیا الیوم گفت بسیاری از نویسندگان و روزنامه نگاران انگلیسی معتقدند اشتباهاتی که آمریکا، انگلیس و فرانسه و برخی کشورهای منطقه ای در منطقه غرب آسیا مرتکب شده اند باعث گسترش نفوذ ایران شده است و مداخله و نفوذ ایران را در منطقه تسهیل کرده است، آیا این سخن درست است؛ عبدالباری عطوان در پاسخ به این سوال گفت: این سخن سخن کاملاً دقیقی است و این اعترافی است که خود نویسندگان انگلیسی دارند. زیرا اساس مشکلات در منطقه حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشور در سال 2003 بوده است. آمریکا با حمله به عراق، این کشور را در طبقی از طلا به ایران تقدیم کرد و گفت بفرمایید؛ آیا تصور می کنید در این صورت ایران باید می گفت نه خیلی ممنون ما عراق را نمی خواهیم، آن هم در حالی که عراق دشمن تاریخی ایران بوده است. مشخص است که ایران از این فرصت استفاده می کند. ایران کشوری است که دارای طرح و برنامه است و طبیعی است که از این وضعیت به سود خویش استفاده کند. این طبیعی است که برای دفاع از خود توانمندی هایش را تقویت کند. وقتی آمریکا به عراق حمله می کند، این کشور را ویران و شهروندان آن را می کشد چه چیزی جلوی این کشور را می گیرد که به ایران حمله نکند و همین بلاها را بر سر ایران نیاورد. کره شمالی نیز همین وضعیت را دارد. چرا کره شمالی توانمندی هسته ای و موشکی خود را گسترش داده است، برای اینکه در برابر تجاوز آمریکا، از خود دفاع کند. حق دفاع از خود یک حق مشروع است و تمامی قوانین بین المللی این حق را به رسمیت شناخته اند. همین کشورها و اینگونه کارها بوده است که ایران را به طرف این رویکردهای تسلیحاتی سوق داده است و باعث شده ایران نفوذش در منطقه را گسترش دهد. ایران یک کشور قوی است و حدود پنج سال در سوریه مقاومت کرده است، همچنین در جنگ هشت ساله با عراق مقاومت کرده است و هم اکنون ایران از اشتباه های غرب در منطقه استفاده می کند.

سردبیر روزنامه الکترونیک رأی الیوم گفت: ما می توانیم از موفقیت هایی که ائتلاف سه گانه روسیه، ترکیه و ایران رقم زده اند سخن بگوییم. اگر به طور مشخص به این سوریه نگاه کنیم این موفقیت کاملاً عیان است. در گذشته شمار کشته شدگان در سوریه، ماهانه به ده ها هزار تن و ای بسا بیشتر می رسید اما هم اکنون حالتی از آرامش بر سوریه حاکم شده است، چهار منطقه کاهش تنش در این کشور ایجاد شده است و این به معنای حفظ جان انسان ها است و این به خاطر هماهنگی ای است که میان ایران، روسیه و ترکیه در سوریه انجام شده است. چرا آمریکا از این ائتلاف که موجب کاهش تنش در منطقه و حفظ جان انسان ها شده است عصبانی است. آیا ما شهروندان خاورمیانه ای باید همیشه در چارچوب توطئه گری ها، کشتارها و ویرانی ها زندگی کنیم تا آمریکا و اسرائیل از ما راضی شوند. این ائتلاف سه گانه به این خاطر به وجود آمد که آمریکا نتوانست مشکل سوریه را حل کند و درگیری در سوریه ادامه یافت. واقعیت مساله این است که آمریکا اصلاً نمی خواهد سوریه ثبات و امنیت داشته باشد، آمریکا نمی خواهد مشکل سوریه با مذاکره حل شود، واشنگتن صرفاً به دنبال آن است که درگیری ها در سوریه ادامه داشته باشد. هم اکنون آمریکا درصدد ایجاد یک رژیم کُرد در شمال سوریه بر آمده است و مسلماً این مساله باعث بروز تنش در کل منطقه می شود و همه این ها به سبب این است که آمریکا نمی خواهد در منطقه ثبات ایجاد شود و از این طریق به اسرائیل کمک کند.

عبدالباری عطوان گفت: آمریکا با سعودی، مصر و امارات متحده عربی و بسیاری دیگر کشورهای منطقه و با کشورهای اروپایی روابطی نزدیک دارد، بنابراین چرا ما این روابط نزدیک و همکاری ها را می بینیم اما توجهی به این ائتلافی که میان تهران، آنکارا و مسکو شکل گرفته است نمی کنیم. این ائتلاف یک قدرت بزرگ است و قدرت بزرگ هم به دنبال منافع خود و همپیمانان خود است اما تفاوت میان ائتلافی که آمریکا به راه انداخته با ائتلاف ایرانی، روسی، ترکی این است که این ائتلاف موجب برقراری صلح در خاورمیانه شده است اما ائتلاف آمریکا برای بروز جنگ تلاش می کند، همچنان که ما در کنفرانس امنیتی مونیخ شاهد آن بودیم، در این کنفرانس ترس و نگرانی هایی از ترامپ وجود داشت. وزیر دفاع فرانسه و وزیر دفاع آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفتند ما باید استراتژی دفاعی خود را به دور از سیاست های آمریکا بچینیم و باید استراتژی مستقلی داشته باشیم و از نیروهای اروپایی ویژه برخوردار باشیم و منتظر آمریکا نمانیم زیرا منافع ما با آمریکا متفاوت است و ما از این سیاست های آمریکا می ترسیم. همچنین گفته شد که ما سیاست های آمریکا را درک نمی کنیم و نمی دانیم آیا توییت های ترامپ سیاست آمریکا است یا وزارت خارجه آمریکا سیاست های این کشور را بیان می کند یا سازمان های اطلاعاتی این کشور هستند که سیاست خارجی آمریکا را رقم می زنند؛ ما دقیقاً نمی دانیم چه کسی سیاست خارجی آمریکا را رقم می زند. چرا اروپایی ها دم از اتخاذ استراتژی دفاعی مستقل از آمریکا می زنند، زیرا آنها به سیاست آمریکا اعتماد ندارند و می ترسند که اشتباه های آمریکا دامنگیر کشورهای آنها نیز بشود. وی افزود: آلمان یکی ازکشورهای بزرگی بوده است که در مذاکرات هسته ای با ایران حضور داشته و برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران به گفتگو پرداخته است. آلمان به خوبی می داند که از بین رفتن برجام به منزله بی ثباتی منطقه خاورمیانه است. باید توجه داشت که اروپا به منطقه عربی نزدیک است اما آمریکا از این منطقه دور است و چنانچه جنگی در بگیرد موشک های بالستیک ایران ممکن است به اروپا برسد از این رو اروپایی ها به منافع خود می اندیشند. آمریکا حدود پنج هزار کیلومتر از ایران دور است. از این رو این حق اروپا است که تلاش کند امنیت و ثبات در منطقه محقق شود و از جنگ فاصله بگیرد. این کشورها به منافع ما نمی اندیشند این کشورها کشورهای استعماری هستند و صرفاً به منافع خود می اندیشند و چنانچه ببینند منافع شان و امنیت شان در معرض خطر است از آمریکا فاصله می گیرند، این کشورها از سرنوشت خود بیم دارند. همین اروپایی ها در قضیه بحران سوریه زمانی با آمریکا همراه و هم سخن بودند و در گروه (به اصطلاح) دوستان سوریه قرار داشتند اما وقتی سیل مهاجران به سوی این کشورها سرازیر شد گویی درهای جهنم به روی این کشورها باز شده است و شروع به شکوه و گلایه از هجوم مهاجران به کشورهای خود کردند. آنچه باعث شده بود مهاجران به سوی اروپا بیایند همین سیاست های غربی و آمریکایی در سوریه و لیبی بود. چه چیزی باعث شد که در لیبی یک هرج و مرج ویرانگر به وجود بیاید و هم اکنون لیبی به عنوان یک منبع نگرانی تبدیل شده است چرا که از طریق این کشور صدها هزار مهاجر آفریقایی به سوی اروپا می آیند. پس باید به این نکته توجه داشت که اروپا متاثر از اوضاع خاورمیانه می شود و مشکلاتی که گریبانگیرش می شود بیش از مشکلات آمریکا است که از این منطقه به دور است. عبدالباری عطوان خاطرنشان کرد: معتقدم ایران به دنبال جنگ نیست، هیچ کشوری به دنبال جنگ نیست، زیرا آنکه در منطقه خاورمیانه بر طبل جنگ می کوبد اسرائیل است، اسرائیل با حمایت آمریکا طبل جنگ را به صدا در می آورد. حسن روحانی رئیس جمهور ایران می گوید بیایید با هم گفتگو کنیم. سیاست ایران سیاست گفتگو است، این کشور چهار سال برای دستیابی به توافق هسته ای گفتگو کرده است.

مجری پرسید برخی معتقدند اینکه روحانی خواهان گفتگو با کشورهای غربی شده است با هدف ایجاد شکاف میان این کشورها صورت گرفته است، آیا این مطلب صحیح است؛ عبدالباری عطوان در پاسخ گفت: هم اکنون این شکاف در خصوص برنامه موشک های بالستیک ایران موجود است، به این صورت که اروپا می گوید ما با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای شانه خالی کردن از برجام همراه نیستیم، ما خواهان تداوم پایبندی به این توافق هستیم و می خواهیم تا زمانی که ایران به برجام پایبند است ما نیز این توافق را حفظ کنیم، زیرا اگر این توافق نقض شود چه چیزی می تواند جایگزین آن باشد، جایگزین این توافق این است که ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای دست به غنی سازی اورانیوم بزند، جایگزین این توافق این است که پس از گذشت شش سال ایران به کلاهک هسته ای دست پیدا کند، آیا ما باید تجربه کره شمالی را در خاورمیانه تکرار کنیم. آیا غرب از این سیاست های اشتباه و ویرانگر درس عبرت نمی گیرد؟ آنها کره شمالی را به چالش کشیدند، این کشور را محاصره کردند و گرسنگی را به این کشور تحمیل کردند، اما نهایتاً چه شد، آنچه رخ داد این بود که کره شمالی توانست موشک های بالستیک خود را توسعه و ارتقا بخشد در حدی که هم اکنون این تسلیحات می تواند به آمریکا برسد، کره شمالی هم اکنون به اینجا رسیده است که می تواند کلاهک هسته ای بر روی این موشک ها نصب کند و تهدیدی برای جهان باشد. اگر آنها می خواهند ایران به کره شمالی تبدیل شود پس بفرمایند و به سیاست های اشتباه شان ادامه دهند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


پنج شنبه 3 اسفند 1396 - 11:28:56