تصویب قانون جرم دانستن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در تونس

چهار شنبه 2 اسفند 1396 - 10:29:42
تصویب قانون جرم دانستن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در تونس

تهران - الکوثر: به رغم همه کارشکنی ها، قانون جرم تلقی کردن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در تونس تصویب خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، بیشتر کارشناسان و تحلیلگران درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که تحرکات جامعه مدنی تونس برای تصویب قانون جرم تلقی کردن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، دیر یا زود نتیجه بخش خواهد بود و به رغم همه موانع داخلی یا خارجی، این قانون تصویب، و محور مقاومت بر همه جبهه ها پیروز خواهد شد.
شاید نکته قابل توجه این باشد که جامعه مدنی تونس که این روزها برای جرم تلقی کردن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در تلاش است، با نشانه رفتن انگشت اتهام به داخل کشور، احزاب مخالف با تصویب این پیش نویس قانون را رسوا می کند. از سوی دیگر، جامعه مدنی تونس، مستقیما امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه را در این زمینه متهم می کند. همچنین طرف های دیگر نیز در این باره، در معرض این اتهام قرار گرفته اند که در راستای منافع قدرت های خارجی اقدام می کنند که این قدرت ها از طریق لابی های خود، تلاش می کنند مانع از تصویب قانون جرم تلقی شدن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شوند.
مکرون اخیرا به تونس سفر کرد و برخی به سفر وی، امید بسیار داشتند؛ اما افراد آگاه تاکید کردند فرانسه ای که از جنایت های استعماری خود عذرخواهی نکرده است، چیزی را به تونس ارائه نخواهد کرد. فرانسه همواره اعمال فشار می کند تا در مسائل مختلف، امتیاز بگیرد یا منفعتی کسب کند.
سفر مکرون به تونس همزمان با بررسی پیش نویس قانون جرم تلقی کردن عادی سازی روابط در پارلمان این کشور بود. به نظر می رسد مکرون در دیدار خود با الباجی قائد السبسی رئیس جمهور تونس، با اشاره به کمک های اقتصادی، از این دیدار برای ترغیب این کشور به ادامه ندادن راه خود در تصویب این قانون، بهره برداری کرده است. 
به همین علت، حامیان تصویب این قانون، با اعتراض به رفتار فرانسه، آن را در تعامل با کشوری که بیش از شصت سال است به استقلال رسیده، ننگ آور و نامناسب دانستند. این طرف ها از دولت خواستند از فرانسه و رئیس جمهور این کشور که در بسیاری از مسائل منطقه، در خدمت برنامه های صهیونیستی هستند، تبعیت نکنند. 
بَسمه عبدالکافی پژوهشگر مرکز تحقیقات و پژوهش های تونس در گفتگو با پایگاه خبری العهد گفت «فرانسه هنوز ذهنیت استعماری دارد. در حالی که گمان می کردیم این ذهنیت با گذشت زمان از بین رفته است.» فرانسه این حق را ندارد که «در امور داخلی تونس مداخله کند و این کشور برای جرم تلقی کردن عادی سازی روابط با هر طرفی در جهان، حتی فرانسه، آزاد است.»
وی افزود «به رغم همه موانع موجود، قانون جرم تلقی کردن عادی سازی روابط در تونس به زودی تصویب خواهد شد و در این زمینه، رایزنی هایی، حتی با سفیر فلسطین در تونس، صورت گرفته است تا وی درباره مسائلی که ممکن است به نفع مسئله فلسطین یا ضرر آن باشد، اظهار نظر کند و در صورت نیاز، در پیش نویس قانون تجدید نظر شود. همچنین جامعه مدنی تونس بسیار قدرتمند است و در برابر هیچ یک از دستورهای خارجی، تسلیم نخواهد شد. دولت هم که منتخب مردم است و قدرت خود را از مردم کسب کرده است، نیز همین رفتار را در پیش خواهد گرفت.»


اخبار تونس را اینجا پیگیری کنید


چهار شنبه 2 اسفند 1396 - 10:26:34