الاخبار: تهدیدهای نتانیاهو از سر عجز و درماندگی است

دو شنبه 30 بهمن 1396 - 13:19:50
الاخبار: تهدیدهای نتانیاهو از سر عجز و درماندگی است

بیروت- الکوثر: روزنامه لبنانی الاخبار نوشت تهدیدهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیش از آن که نشان از گزینه های متعدد این رژیم برای مقابله با محور مقاومت باشد نشان از  استیصال و نبود گزینه های زیاد فراروی این رژیم است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان در یادداشتی به قلم یحیی دبوق آورده است تهدیدهای بنیامین نتانیاهو در کنفرانس مونیخ که حضور ایران در سوریه را هدف گرفت نشان از تفکر و شاید رویکردی درباره لزوم انتقال جنگ به سطوح بالاتر و به شکلی مستقیم تر با دولت سوریه و متحدان آن است.
تهدیدهای اسرائیل به منزله شکست تلاش ها و طرح ها برای مقابله با سوریه و متحدان موثر آن در عرصه بحران سوری است که مستقیما توسط اسرائیل یا از طریق متحدان آمریکایی و غیر آمریکایی تل آویو به اجرا در آمد. همین مسئله باعث شده است نتانیاهو به مقابله با خود ایران و نه فقط  نمایندگان آن  در منطقه تهدید کند هرچند به سختی می توان پیش بینی کرد که تل آویو این تهدیدها را عملی کند.
مشخص است که اسرائیل در این مرحله، افزایش تهدید سوریه و متحدانش را هرچند با تمرکز بر خطاب قرار دادن ایران لازم دیده است بدون این که به امکان عملی شدن آن به صورت منطقی اهمیت داده باشد .
البته باید این را در نظر گرفت که در رویارویی هفته گذشته، تل آویو در موضعی دفاعی در برابر هواپیمای بدون سرنشین ایران قرار داشت و پاسخ اسرائیل در پایین ترین سطوح آن شکل گرفت از این رو نتایج و علل این رویارویی در کشف موضع دو طرف و قدرت واقعی آنها برای اجرا کردن گزینه های خشن تر ضد سوریه و همپیمانان راهگشاست.
تهدیدهای اسرائیل و به ویژه تهدیدهای  شخص نتانیاهو در مونیخ را نمی توان تهدیدهایی دال بر  نزدیک بودن اقدامات  تجاوزکارانه  اسرائیل در آینده نزدیک یا وجود خمیر مایه و انگیزه برای اجرای سریع آن  برشمرد بلکه این مساله نشان از  شکست رویکرد نظامی اسرائیل در عرصه سوریه  و همچنین ناکامی این رویکرد نظامی در محقق کردن اهداف اسرائیل و دستیابی به منافع آن  است. 
این تهدیدها بیش از آن که نشانگر وجود گزینه عملی باشد که اسرائیل به زودی آن را اجرا خواهد کرد نشان از محدود بودن  گزینه های موجود برای تل آویو است.  هرچند که این تفسیر معقول تر از تفسیرهای مستند بر معانی مستقیم کلمات موجود در تهدیدهای روز گذشته نتانیاهو است اما در هر صورت نشان می دهد مراجع تصمیم گیری در تل آویو به جایی رسیده اند که دیگر امکان به راه انداختن جنگ ها و درگیری هایی با خطر محدود در سوریه را به صورت مستقیم یا از طریق متحدان خود  ،‌آنچنان که طی سالیان جنگ سوریه مرسوم بود، ندارند. روشن است که اوضاع به جایی رسیده است که تل آویو در صورت تصمیم برای دستیابی به منافع ، باید تن به خطرپذیری بدهد و بهای متقابل اقدامات خود را بپذیرد که این نیز  به سهم خود به معنای افزایش تهدیدهاست.
اکنون توپ در زمین تل آویو است که نمی خواهد نتیجه جنگ سوریه و باختن خود و متحدانش در آن را هضم کند. در مقابل، دولت سوریه و متحدانش به صورت طبیعی نتیجه جنگی را که در آن پیروز شده اند در عمل به نمایش می گذارند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 30 بهمن 1396 - 13:19:41