چارمنار ، قدیمی ترین بنای تاریخی شهر حیدرآباد

چهار شنبه 25 بهمن 1396 - 14:41:10
چارمنار ، قدیمی ترین بنای تاریخی شهر حیدرآباد

حیدرآباد یا حیدرآباد دکن، مرکز ایالت آندرا پرادش هند و پایتخت سلسله نظام‌های دکن است. گروه‌های مذهبی هندو، سیک، مسلمان (شیعه و سنّی) در حیدرآباد زندگی می‌کنند. بیشتر مردم آنجا به زبان‌های اردو و تلوگو گفتگو می‌کنند و مراتی، کناره‌ای، فارسی، عربی و حبشه‌ای از دیگر زبان‌های رایج آنجاست. دانشگاه عثمانیه با ساختمان زیبا و ترکیبی از معماری اسلامی و هندو، مراکز علوم دینی جعفریه و حیدریه، کتابخانه‌های مهم سالارجنگ و حکومتی در این شهر قرار دارند.

تهران- الکوثر:  در روایت ها آمده است چون سلطان محمد قلی قطب شاه میخواست به حیدرآباد، مانند شهر مشهد در ایران، تقدس ببخشد، چارمنار (Char Minar)  را بنا کرد که دارای مسجد و مدرسه علوم دینی بود. در ۱۰۰۳ق عاشورخانه‌ای معروف به عاشورخانه پادشاهی، برای عزاداری ماه محرّم، احداث نمود و عَلَم‌های جواهر، طلا و نقره برپا می‌کرد. شهر در زمان فرزندش، سلطان محمد قطب شاه، گسترش یافت.قطب شاهیان با شاهان صفوی مناسبات صمیمانه‌ای داشتند.و در این زمان، حیدرآباد به «اصفهان نو» مشهور بود.

چار منار (Char Minar)

چهار منار عمارتی مربع شکل با ارتفاع ۲۶ و عرض ۲۰ متر قدیمی ترین بنای تاریخی شهر حیدرآباد است که در سال ۱۰۰۶ قمری (۱۵۹۱ میلادی) به دستور محمد قلی قطب شاه بنا گردیده‌است. این بنای عظیم تاریخی دارای چهار مناره و چهار دروازه بزرگ می‌باشد و هر یک از دروازه‌ها به یک خیابان منتهی می‌شود و بنای اولیه شهر حیدرآباد بر مبنای چهار منار نهاده شده‌است.

این اثر تاریخی که به عنوان سمبل شهر حیدرآباد شناخته می‌شود آمیزه‌ای از فرهنگ اسلامی ایرانی‌است و سبک معماری آن مانند معماری شهر اصفهان می‌باشد و در قسمت داخلی آن مابین هر یک از ستون‌ها نام حضرت رسول و علی در کنار هم نوشته شده‌است. این بنای دو طبقه در زمان قطب شاهیان به عنوان مدرسه علوم دینی استفاده می‌شد

دیگر جاذبه های گردشگری حیدرآباد

موزه سالار جنگ (Salar Jung Museum)

سومین موزه بزرگ در هند است که در آن اشیای قدیمی از سراسر جهان گرد آورده شده که نمادی از تمدن‌های گوناگون در جهان است. نواب میر یوسف علی خان مشهور به سالار جنگ (۱۸۸۹-۱۹۴۹م) که در گذشته‌ها در سمت وزیر بزرگ در حیدر آباد کار می‌کرد در ۳۵ سال قسمت عمدهٔدارایی خود را برای گردآوری این اشیای قدیمی صرف کرد. در این موزه اوراق دست نوشته به زبان فارسی دری وجود دارد. زبان فارسی در سده‌های ۱۶ در هند کاربرد داشته و شاهانگورکانی و قطب شاهیان به ترویج آن پرداخته بودند.

مکه مسجد (Mecca Masjid)

یکی از معروف ترین مساجد و بزرگترین مسجد جنوب هند است که در سمت جنوب غربی چهار منار واقع شده‌است. بنای این مسجد در سال ۱۰۲۷ هجری قمری/۱۶۱۷ میلادی به دستور سلطان محمد قطب شاه آغاز و در زمان ابوالحسن قطب شاه پایان یافت. صحن این مسجد حدود ۷۵۰۰ متر مربع است و در ابتدای در ورودی آن حوض بزرگی قرار دارد. نمای بیرونی مسجد از ۵ قوس محرابی شکل و نمای داخلی آن ۱۵ قوس محرابی دارد. دو مناره بلند در دو گوشه جلوی بنا و یک ساعت آفتابی از دیگر مشخصه‌های این مسجد است.

سلطان محمد این مسجد را «بیت العتیق» نام نهاد و هنگامی که حیدرآباد به دست سلطان اورنگ زیب سقوط کرد، وی نام آن را به «مکه مسجد» تغییر داد. علت این تغییر نام آن است که در هنگام ساخت مسجد مقداری از خاک مقدس مکه در بنای آن بکار برده شده‌است. معروف است برای قرار دادن سنگ بنای این مسجد سلطان محمد دستور داد هر کسی که از نوجوانی نماز یومیه‌اش قضا نشده‌است حاضر شود. تنها دو نفر حاضر شدند و قسم شرعی یاد کردند که هیچ یک از نمازهای آنها قضا نشده‌است. سپس خود سلطان محمد قسم یاد کرد که نه تنها از سن ۱۲ سالگی نماز واجبش قضا نشده بلکه نمازهای تهجد وی نیز ترک نگردیده‌است. لذا او به اتفاق دو نفر دیگر سنگ بنای مسجد را نهاده و کار ساختمان آن آغاز گردید.

 قلعه گلکنده

در زمان سلسله کاکاتیا در سال ۵۳۸ هجری قمری تاسیس و در زمان قطب شاهیان به عنوان پایتخت برگزیده شد و دارای بناها، برج‌ها و استحکامات زیبا و هشت دروازه می‌باشد. بقایای این قلعه هنوز هم بر فراز تپه‌ای واقع در منطقه گلکندا در جنوب غربی حیدرآباد، مهمترین مرکز توریستی شهر به شمار می‌رود. قلعه گلکندا با اصول مهندسی برگرفته از سبک معماری ایران و هند احداث گردیده و دارای جایگاه‌های حفاظتی و دیده بانی در بالای دیوارهی بلند این قلعه می‌باشد. قلعه گلکنده دارای چند دروازه اصلی و راه‌های ورودی و خروجی مخفی متعددی است که هر چند تخریب گردیده ولی هنوز جذابیت‌های خود را برای گردشگران از دست نداده‌است.

 هفت گنبدان قطب شاهی

مجموعه‌ای از ۹۲ بنای تاریخی (شامل مساجد، مقابر، حمام و دیگر ابنیه تاریخی) است که مقابر پادشاهان سلسله قطب شاهی در آن قرار دارد. از جمله این مقابر مقبره محمد قلی قطب شاه، سلطان قلی، جمشید قلی، ابراهیم قلی و عبداله قطب شاه می‌باشد. این مجموعه که در نزدیکی قلعه گلکنده قرار دارد به اعتراف باستان شناسان یکی از مجموعه‌های بی نظیر تاریخی است که در صورت مرمت و بازسازی می‌تواند با بناهای تاریخی مهم هند و جهان در جذب گردشگران رقابت کند اما متاسفانه طی سال‌های متمادی مورد بی توجهی قرار گرفته و در حال حاضر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

 

 پادشاهی عاشورخانه

در زمان سلطان ابراهیم قطب شاه یعنی سال ۱۵۷۸ میلادی سنت برگزاری مراسم اربعین حضرت علی و عزاداری اهل تشیع مرسوم گردید و در این زمان عاشورخانه‌های متعددی تاسیس شد که در آنها مردم در ایام محرم به عزاداری می‌پرداختند و یکی از عاشورخانه‌های مهم که در بخش قدیم شهر حیدرآباد می‌باشد عاشورخانه پادشاهی است. لازم به ذکر است که تنها در شهر حیدرآباد ۱۱ هزار عاشورخانه وجود داشته که ۵ هزار از آن در دست شیعیان و ۶ هزار آن در اختیار اهل سنت بوده‌است و در حال حاضر تحت نظارت سازمان اوقاف ایالت آندرا پرادش می‌باشد.

 لاد بازار (Lad Bazar) این بازار که به داشتن جواهرات زیبا و النگوهای رنگین هندی مشهور است.

 قصر چهار محله

قصر چهار محله که در اصطلاح اردو به آن «چو محله» می‌گویند مجموعه‌ای از چهار قصر در کنار یکدیگر می‌باشد که در زمان میرعثمان علی خان بنا گردید. این مجموعه تاریخی یکی از زیبا ترین بناهای شهر حیدرآباد می‌باشد که در آن موزه‌ای از عکسها و لباسهای متعلق خانواده پادشاهی قرار دارد.


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


چهار شنبه 25 بهمن 1396 - 14:34:35

عکسهای بیشتر :