آمریکایی ها خطاب به لبنانی ها :

پيش از مذاکره، از نیمی از حق خود چشم پوشی کنید

شنبه 21 بهمن 1396 - 13:31:14
پيش از مذاکره، از نیمی از حق خود چشم پوشی کنید

آمریکا تلاش می کند که اکثر میادین نفتی و گازی نزدیک سواحل لبنان و فلسطین اشغالی را به نام اسرائیل ثبت کند.

تهران- الکوثر:

روزنامه اینترنتی الاخبار امروز شنبه در گزارشی به قلم فراس الشوفی نوشت : بار دیگر واشنگتن می خواهد به لبنانی ها چنین وانمود کند که آمریکا " یک میانجی پاک" بین آنها و دشمن شان اسرائیل – نزدیک ترین متحد آمریکایی ها – است . آمریکایی ها به لبنانی ها پیشنهاد کرده اند که می توانند با میانجیگری واشنگتن به مذاکره با اسرائیل بپردازند ولی پیش از آغاز مذاکره باید از نیمی از حق خود در میادین نفتی و گازی دریای مدیترانه چشم پوشی کنند میادینی که دشمن – اسرائیل – درپی گذاشتن دست تصاحب خود روی آن است. ( تا بعداً درباره دیگر میادین گازی و نفتی دریایی با همدیگر مذاکره کنند.)

سفر اخیر دیوید ساترفیلد معاون امور خاورمیانه وزیر امور آمریکا به بیروت - پایتخت لبنان – و همچنین سفر آتی رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به ان کشور در نیمه ماه فوریه کنونی هدفی جز مذاکره درباره میادین نفتی و گازی دریای مدیترانه نداشته و نخواهد داشت. سفر سعد حریری نخست وزیر لبنان به آمریکا و دیدارش با دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور و دیگر مقامات آمریکایی در کاخ سفید به تاریخ ژوئیه 2017 ، در همین راستا بود.

منابع وابسته به وزارتخانه هایی که قضیه میادین نفتی و گازی را پیگیری می کنند ، اعلام کردند که پروندۀ  کشمکش لبنان و اسرائیل بر سر مرزهای دریایی و زمینی به جرد کوشنر مشاور و داماد ترامپ سپرده خواهد شد . اتفاقی نیست که ترامپ و دولت آمریکا پرونده ای به این مهمی را به داماد رئیس جمهوری خواهد سپرد کسی که پرچمدار قضیه " معاملۀ قرن " نامیده می شود قضیه ای که هدفش به پایان رساندن مناقشۀ فلسطین به نفع اسرائیل و اعطای منطقه "ابودیس"به فلسطینی ها به جای قدس و ملغی کردن حق بازگشت آوارگان فلسطینی و زمینه چینی برای امضای توافقنامه صلح عربی – اسرائیلی با عربستان ودیگر کشورهای عرب حاشیۀ خلیج فارس است. اطلاعات موجود نشان می دهد که مقامات آمریکایی هنگام دیدار با حریری در سال 2017 مسائل " اختلاف لبنان و رژیم اشغالگر اسرائیل بر سر مناطق زمینی و دریایی" ، "آمادگی آمریکا برای میانجیگری " و " کمک به لبنان برای استخراج نفت" را پیش کشیدند و در میان گذاشتند.      

حریری پس از بازگشت به لبنان مسائلی را که در آمریکا شنیده بود ، به مقامات لبنانی منتقل کرد و گفت که روابطش با کوشنر خوب است و کوشنر نیز قول داده که به لبنان کمک کند. بی شک منع حریری از ترک عربستان باعث نزدیک تر شدن حریری به مقامات آمریکایی شد و حریری در زمان ممنوعیت خروج خود از عربستان احساس کرد که آمریکا از وی حمایت می کند.

ولی مساله " میانجیگری آمریکا" خریداری در میان مقامات لبنانی ندارد زیرا مقامات  لبنانی به علت تجاربی که در چند دهۀ گذشته به دست آورده اند ، آمریکایی ها را میانجیگرانی " پاک" نمی دانند چون میانجیگری های آمریکا همیشه به نفع اسرائیل و به ضرر کشورهای عربیِ متحد واشنگتن تمام شده است.   

مساله مهم اینکه آمریکایی ها به مساله تعیین مرزهای منطقه اقتصادی انحصاری لبنان و تعیین مرزهای دریایی که زمینه ساز تقسیم میادین نفتی و گازی است ، بیش از مرزهای زمینی توجه می کنند. ساترفیلد هم در دیدارهای چند روز گذشتۀ خود با مقامات لبنانی به این مساله پرداخت و گفت "لزومی برای نگرانی درباره مناطق زمینی وجود ندارد و باید به مناطق دریایی توجه کرد" . ساترفیلد گفت که آمریکا به اسرائیل ابلاغ کرده است که نیازی به احداث دیواری مرزی در مناطق (زمینی) مورد اختلاف با لبنان وجود ندارد.    

ساترفیلد در " اظهاراتی تهدیدگونه " خطاب به لبنانی ها گفته بود که امکان حملۀ هوایی ناگهانی اسرائیل به مناطقی در لبنان وجود دارد. گذشته از این اظهارات تهدیدگونه ؛ ساترفیلد به تبلیغ آمادگی آمریکا برای میانجیگری بین لبنان و اسرائیل برای حل اختلافات مربوط به مناطق دریایی پرداخت. اطلاعات موجود نشان می دهد که دشمن صهیونیستی حتی خط موسوم به " هاف" (1) را هم نادیده می گیرد خطی که دیپلماتی آمریکایی به نام فردریک هاف (2) روی آن برای تعیین مرزهای دریایی لبنان و فلسطین کار کرده بود.  

لبنان و رژیم اسرائیل بر سر مالکیت منطقه ای دریایی به وسعت 860 کیلومترمربع اختلاف دارند منطقه ای که بین نقطۀ 23 لبنان و نقطۀ 1 اسرائیل واقع است و خط هاف حدود 550 کیلومترمربع از این منطقۀ مورد اختلاف را به لبنان برمی گرداند. پایبند نبودن اسرائیل به خط هاف به این معناست که آمریکایی ها حد و مرزی را که خودشان برای خط هاف تعیین کرده اند ، به مقامات لبنانی پیشنهاد خواهند کرد خصوصاً اینکه ساترفیلد در گفتگویش با مقامات لبنانی گفته بود که خط هاف "راه حلی عادلانه" برای حل کشمکش دریایی لبنان و اسرائیل است. موافقت مقامات لبنانی با پیشنهاد آمریکا و پیش از آغاز مذاکرات بین لبنان و اسرائیل به این معنا خواهد بود که لبنان حدود نیمی از منطقۀ دریایی مورد اختلاف را که دشمن صهیونیستی مدعی مالکیت خود بر این منطقه است ، از دست خواهد داد سپس مذاکرات لبنانی - اسرائیلی برای بررسی حق لبنان در بقیه منطقۀ مذکور به بهانۀ " رفع موانع بهره برداری لبنان از ثروت های نفتی و گازی خود" آغاز خواهد شد!

هر چند ساترفیلد به مقامات لبنانی می گوید که آمریکا به ضرر لبنان تلاش نخواهد کرد ولی بررسی اظهاراتش نشان می دهد که واشنگتن درپی فشار آوردن به بیروت برای چشم پوشی از سراسر منطقۀ دریایی مورد اختلاف است .

مقامات لبنانی می گویند که از یک وجب از آب و خاک این کشور چشم پوشی نخواهند کرد ولی درباره میانجیگری آمریکا اختلاف نظر دارند زیرا گروهی می گویند که فقط کمیتۀ مشترک ارتش لبنان و ارتش دشمن صهیونیستی که زیر نظر سازمان ملل است ، باید به مساله تعیین مرزهای زمینی ودریایی بپردازد و گروهی هم طرفدار میانجیگری آمریکا هستند و می گویند که واشنگتن حقوق لبنان را تضمین خواهد کرد و کوشنر وعده هایی را که به حریری داده است ، عملی خواهد کرد.

ساترفیلد پنجشنبه شب با میشل عون رئیس جمهوری لبنان در کاخ بعبدا دیدار کرد. ساترفیلد صبح همان روز به همراه عباس ابراهیم مدیر کل دستگاه نیروهای امنیت داخلی و "مایکل بری" (3) فرمانده نیروهای بین المللی مستقر در جنوب لبنان از مرزهای جنوبی این کشور دیدن کرده بود . ساترفیلد همچنین به همراه الیزابت ریچارد سفیر آمریکا در بیروت با جوزف عون فرمانده ارتش لبنان دیدار کرد و عون در این دیدار گفت که لبنان همچنان با تلاش دشمن صهیونیستی برای احداث دیوار حائل در مناطق مورد منازعه مخالفت می کند.

1-Hoff

2-Frederic Hoff

3-Michael Beary

منبع خبر :

http://www.al-akhbar.com/node/290609

 


شنبه 21 بهمن 1396 - 13:31:9