شفاعت در اسلام

سه شنبه 17 بهمن 1396 - 10:40:15
شفاعت در اسلام

شفاعت یکی از مسائل مهم اسلامی است که تمام مسلمانان به آن در روز قیامت اعتقاد دارند و آن را یکی از مسائل مهم اسلام می شمارند.

تهران- الکوثر:   یکی از موضوعات که در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد بحث «شفاعت» است، بعضی از فرقه‌ها از جمله وهابیت گمان کرده‌اند: که هر گونه شفاعت و توسل جستن به غیرخدا و تبرک به اشیاء و اشخاص جایز نیست و در شرع اسلام ممنوع شده است و آن را عبادت غیرخدا و شرک در عبادت می‌دانند و بعضی از عوام فکر می‌کنند شفاعت یک نوع «پارتی بازی» است، وعده‌ی دیگر می‌گویند شفاعت خلاف قانون عقل می‌باشد و این یک نوع قانون شکنی است.
قرآن که کتاب هدایت و معجزه‌ی جاویدان پیامبر (ص) است با بیانات و تعبیرات بسیار زیبا به این مقام شفاعت پرداخته، و با ذکر شرائط و آثار آن به این شبهه پاسخ داده است پروردگار عالم جهت هدایت و رشد کمال انسان‌ها دریچه‌های رحمت خود را به سوی آن‌ها باز کرده است. شفاعت نیز یکی از آن دریچه‌های رحمت واسعه پروردگار جهان است که به انسان اعطاء شده است

شفاعت در لغت به معنی خواهشگری، درخواست کردن، کمک خواستن است و شفاعت را از آن جهت شفاعت می گوییم که شفیع خواهش خویش را با ایمان و عمل ناقص طرف منضم می کند و هر دو مجموعا پیش خدا اثر می کند.

در 31 آیه از قرآن مجید در مورد مسئله شفاعت آمده است که آیات به دو بخش آیات مثبت و منفی تقسیم می شوند که البته آیات منفی از این جهت وجود شفاعت را برای کسانی که شرایط شفاعت را ندارند نفی می کند و همچنین شفاعت تنها برای بت پرستانی که اعتقاد به شفاعت صحیح همان شفاعت حسنه است که شفاعت حسنه نیز به دو نوع شفاعت تشریعی و تکوینی تقسیم می شود.

در شفاعت تشریعی نیز به دو نوع شفاعت رهبری و مغفرت تقسیم می شود. شفاعت شامل حال کسانی می شود که شرایط را داشته باشند که مهمترین شرط شفاعت اذن خداوند است و شرایط دیگر شفاعت، عبارت است از کرنش و ستایش، رضایت خدا نسبت به شفیعان، رضایت خدا نسبت به فرد مورد شفاعت، توبه باز گشت و دارا بودن عهد الهی و حقوق اختصاصی است.

با توجه به آیات و روایات استفاده می شود که شفیعانی در روز قیامت وجود دارند که از کسانی که شرایط شفاعت را دارند شفاعت می کنند که اولین شفیع در روز قیامت حضرت محمد(ص) است و دیگر شفیعان عبارتند از، قرآن، انبیاء الهی، ائمه معصومین، فرشتگان و غیره. البته این شفیعان از کسانی که عقائد شان فاسد و از مسیر دین منحرف شده اند شفاعت نمی کنند از جمله از کافران و ظالمان، دشمنان خاندان رسالت و سستی کنندگان در نماز و غیره.

شیعیان و اهل سنت به شفاعت اعتقاد دارند؛ اگر چه در کم و کیف آن از نظر خوارج و وهابیت و معتزله اختلاف نظرهایی وجود دارد و شبهاتی از جمله این که شفاعت منافات با عدل الهی دارد و شفاعت کنندگان مهربانتر از خداوند هستند و شفاعت موجب تغییر سنت الهی است از سوی این گروه مطرح شده که به آنان پاسخ داده شده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


سه شنبه 17 بهمن 1396 - 10:40:7