سوریه ؛ کشوری با منابع غذایی محلی

پنج شنبه 12 بهمن 1396 - 12:31:41
سوریه ؛ کشوری با منابع غذایی محلی

سوریه کشوری است که منابع غذایی محلی مانند حیوانات اهلی بسیاری در کنار موقعیت خوب کنار دریا و آب و هوایی مناسب دارد.

تهران- الکوثر:  با اینکه مواد اولیه محلی بسیاری در سوریه در دسترس است، با توجه به سفرهای افراد محلی به خارج کشور، انواع ادویه ها و مواد اولیه جدید به مرور وارد رژیم غذایی آن ها شده است. بیشتر این تغییرات کوچک بوده اند، تا زمانی که ۶۰۰ سال قبل اسلام وارد دمشق شد و آن را به مرکز قدرتمند دین و همچنین غذا تبدیل کرد که به مرور با ترویج دین در کشور آن هم تغییر کرد. این زمانی است که آشپزی بلاد شام هم از آن زمان شروع شده است (گاهی اوقات به آن آشپزی لبنانی یا آشپزی خاورمیانه هم گفته می شود).
مانند بیشتر رژیم های غذایی شرقی خاورمیانه، در غذاهای سوریه هم از میوه و سبزیجات تازه، روغن زیتون، سیر و نخود استفاده می شود. حمص، فلافل، تبوله،شاورما و باباقانوش همه نمونه هایی عالی از آشپزی بلاد شام هستند و همه از محدوده سوریه سرچشمه گرفته اند. در سفر به سوریه حتما این غذاها را امتحان کنید.
با توجه به پیشرفت تجارت و ارتباطات در طول زمان، تغذیه مردم سوریه همان رژیم بلاد شام باقی مانده است اگرچه معنی آشپزی بلاد شام با توجه به آشنایی با سایر فرهنگ ها به تدریج تغییر کرده است. غذاهای مدیترانه ای مانند لیمو هنوز مهم هستند و تاثیر استفاده از ادویه هم که از شرق و بیشتر ایران گرفته شده است، مشهود است. در این زمان اکثر غذاهای بلاد شام به سایر کشورها هم رسیده است و امروزه بیشتر کشورهای خاورمیانه تعدادی از غذاهایی که از سوریه سرچشمه گرفته می خورند.
در طی زمانی از تاریخ هم که ترک ها به سوریه رسیدند، با اینکه تغذیه مشابهی داشتند، از یکدیگر تاثیراتی پذیرفتند.

 

از میان گیاهان خوراکی رایج در کشور سوریه می توان پیاز، سیر، بادمجان، انار، انجیر، خرما، زیتون، نخود، انگور، گندم و جو را نام برد. حیواناتی مانند گوسفند، مرغ، بز و بسیاری حیوانات دیگر هم برای گوشت آن ها استفاده می شوند. از گوسفند و بز همچنین برای تهیه محصولات لبنی هم استفاده می شود. در سواحل دریای مدیترانه هم که انواع غذاهای دریایی در دسترس است.

غذاهای اصلی سوریه

نان: نان در تغذیه سوریه ای ها بسیار رایج است به خصوص انواع نان پیتا.
حمص: سس دیپی تهیه شد از نخود له شده، ارده، سیر و لیمو.
برنج: انواع برنج به عنوان پایه اصلی غذا یا کنار غذا استفاده می شود.
تبوله: سالادی که معمولا از ترکیب جعفری، بلغور، سیر و لیمو تهیه می شود.

غذاهای محلی و مخصوص

دلمه: انواع میوه و سبزی، گوشت و برنج که در برگ مو پیچیده می شود و در برخی نقاط در فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی.
کباب: انواع بسیاری کباب با پایه گوشت گوساله یا مرغ برشته، سبزیجات و نان پیتا.
کیبه: گوشت گوساله و بلغور چرخ شده، سایر مواد اضافه شده با توجه به محل تهیه آن متفاوت است.

نوشیدنی ها

سوریه ای ها با انواع نوشیدنی از مهمانان خود پذیرایی می کنند، از قهوه عربی و قهوه ترک گرفته تا انواع چای و لیموناد نعناع.

 

بیشتر بخوانید:

 

وزیر گردشگری سوریه اعلام کرد: نمایندگان 75 شرکت عراقی، در حال هماهنگی با شرکت مدیریت هتل ها و مراکز گردشگری سوریه برای اعزام گردشگر به این کشور هستند.


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید


پنج شنبه 12 بهمن 1396 - 12:31:19