بحران در روابط آنکارا و واشنگتن

یک شنبه 1 بهمن 1396 - 18:8:28
بحران در روابط آنکارا و واشنگتن

دمشق- الکوثر: نشريه فرانسوي نوشت به دنبال حملات توپخانه ای و هوایی ارتش ترکیه به مناطقی از شمال غرب سوریه ، روابط آنکارا و واشنگتن بحرانی شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نشریه فرانسوی"لوموند" نوشت، حملات ارتش ترکیه به "عفرین "، منطقه کرد نشین سوریه، شامگاه شنبه(20 ژانویه) پس از چند روز تهدید، به دستور "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ان کشور آغاز شد.

به گفته منابع خبری، هدف ازعملیات"شاخه زیتون" ارتش ترکیه به برخی مناطق در شمال سوریه، پاکسازی منطقه از وجود شبه نظامیان کرد به عنوان تهدید تروریستی و یکی از متحدان آمریکا ، می باشد.

رجب طیب اردوغان با اشاره به یکی دیگر از شهرهای شمالی سوریه که اکنون تحت کنترل نیروهای سوريه دموکراتیک قرار دارد، اعلام کرد، عملیات "شاخه زیتون"  به شکل حملات توپخانه ای و بمباران هوایی آغاز وتا "منبج" ادامه خواهد داشت.

گفتنی است، نیروهای سوريه دموکراتیک، از سال 2012 کنترل منطقه عفرین را در دست دارند.

  آنکارا بر این باور است که نیروهای سوريه دموکراتیک در واقع وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)می باشد.

 حزب کارگران کردستان ترکیه، یک تشکیلات خودگردان  نظامی و سیاسی است که از سال 1984 مبارزات چریکی خود را علیه حزب حاکم آغاز کرده است.

 شبه نظامیان کرد در منطقه عفرین، شامگاه شنبه در بیانیه ای، ترکیه را  مسئول قتل عام غیر نظامیان در این منطقه اعلام کردند. 

"محمد بلو" یکی از ساکنان منطقه کرد نشین عفرین، با اشاره به زخمی شدن شماری از غیر نظامیان در این منطقه در پی  حملات توپخانه ای و بمباران برخی مناطق در شمال سوریه اعلام کرد،" هیچ چیز مشخص نیست ولی آنچه مسلم است این است که فاجعه ای در حال وقوع است". 

از سوی دیگر، نیروهای سوريه دموکراتیک با گروههای مسلح وابسته به آنکارا در حال مبارزه هستند.

بحران میان آنکارا و واشنگتن

 آنکارا و نیروهای سوريه دموکراتیک هنوز ازشرکاء اصلی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، علیه گروه تروریستی داعش محسوب می شوند.

همکاری نظامی میان نیروهای ائتلاف و نیروهای سوريه دموکراتیک علیه گروه تروریستی داعش از زمان محاصره شهر "کوباني " آغاز شده است.

 این همکاری نظامی  به دستاوردهای بزرگ  در سراسر شمال شرق سوریه و آزاد سازی "رقه" از چنگ داعش، در ماه اکتبر گذشته، منجر شده است.

در حال حاضر، نیروهای سوريه دموکراتیک با آزاد سازی بیشتر مناطق اشغالی ، منطقه وسیعی از محدوده شمال شرق فرات را تحت کنترل خود قرار دارند و همچنان  به مقابله با گروه تروریستی داعش در شرق کشور ادامه می دهند.

حملات هوایی ترکیه علیه عفرین ، در واقع نخستین عملیات آنکارا ضد یکی از نیروهای تحت حمایت ائتلاف ضد داعش، پس از شکست گروه تروریستی داعش، محسوب مي شود. 

حملات ارتش ترکیه به مواضع شبه نظامیان کرد در حالیست که ،" رکس تیلرسون" وزیرخارجه آمریکا، روز چهارشنبه (17 ژانویه) اعلام کرد، واشنگتن قصد دارد، در کنار نیروهای کرد سوريه دموکراتیک به مبارزه علیه داعش و جلوگیری از نفوذ ایران، در خاک این کشور ادامه دهد.

 به دنبال انتشارخبری مبنی بر تشکیل یک"نیروی مرزبانی" 30 هزار نفری از نیروهای کرد دموکراتیک سوری، روابط واشنگتن و آنکارا از روز پنج شنبه تیره شده است.

علی رغم تکذیب این خبر از سوی یک مقام آمریکایی ، حملات ارتش ترکیه از شامگاه شنبه علیه مواضع نیروهای سوريه دموکراتیک در عفرین آغاز شد.

این حملات همزمان با استقرار شبه نظامیان در مواضعشان به عبارت دیگر، در ضعیفترین موقعیت به لحاظ توان نظامی ، اجرا شده است .

بنا به اعلام آناتولی به نقل از بیانیه وزارت دفاع روسیه، آمریکا با اقدامات خود باعث انزوای مناطقی که اکثر جمعیت آنها کُرد هستند شده و وزارت دفاع آمریکا با ارسال سلاح مدرن به گروههای مسلح در سوریه، عامل اصلی گسترش بحران در شمال غرب سوریه است.

 


یک شنبه 1 بهمن 1396 - 17:6:55