اهداف آمریکا در سوریه چیست؟

شنبه 30 دی 1396 - 10:19:20
اهداف آمریکا در سوریه چیست؟

تهران- الکوثر: آمریکا درصدد تحقق اهداف راهبردی متعددی در سوریه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «هشام الهبیشان» در مقاله ای که در روزنامه المنار چاپ قدس منتشرشد، نوشت: افرادی که سلسله سخنرانی های اخیر مسوولان آمریکا  را دنبال کرده اند، برایشان آشکار شده است که این کشور در سوریه برای تحقق چه اهدافی تلاش می کند.

طرح آمریکا در سوریه با هدف تحقق سلسله اهداف راهبردی و در اساس تحقق مطالبات و شروط برخی از قدرت های منطقه ای همپیمان و حامی طرح آمریکا - اسرائیل برای تغییر نقشه منطقه، شکل گرفته است و واشنگتن تلاش دارد با همکاری شبه نظامیان ارتش دموکراتیک سوریه به اهداف مورد نظر خود در این کشور تحقق بخشد.

آمریکا در مرحله کنونی در صدد اجرای طرح خود در شرق و شمال شرق سوریه است و برای این منظور مسائل مختلف  امنیتی،  نظامی،  جغرافیای سیاسی سوریه، موازنه قوی در منطقه و منافع واستراتژی قدرت های بین المللی را در نظر گرفته و از منابع انرژی در منطقه و نیز امنیت اسرائیل غافل نشده است. 

هدف اصلی آمریکا، هنگامیکه نبرد خود را در استان الرقه  با همکاری ارتش دموکراتیک سوریه آغاز کرد،  گروه تروریستی داعش نبود چرا که به عقیده  ناظران سیاسی،  خود از مهمترین حامیان این گروه در منطقه بوده و از آن به عنوان ابزاری  برای اجرای طرح هایش  در سوریه استفاده  می کرد. هدف اصلی آمریکا اما بهره برداری از موقعیت راهبردی الرقه در شمال شرق سوریه بود. این منطقه در نقشه جغرافیای سوریه از اهمیت راهبردی برخوردار شاهراه ارتباطی میان مناطقی است که در مرکز، شرق و شمال این کشور قرار دارند.

استان الرقه همچنین نقطه ارتباطی میان مناطق مرزی مشترک میان عراق و ترکیه است و میان شهر دیرالزور در شرق و حلب در شمال سوریه قرارگرفته و با این توضیحات می توان به اهمیت ویژه و راهبردی استان الرقه در نقشه جغرافیایی شرق وشمال شرق سوریه پی برد.

نویسنده این مقاله سپس تاکید دارد که سخنان اخیر مسوولان آمریکا دال برادامه جنگ مستقیم آمریکا و همپیمانان این کشور علیه دولت و ملت سوریه است و هرگونه سخن درباره برگزاری کنفرانس برای دستیابی به راهکار سیاسی جنگ علیه دولت سوریه، سخنی توخالی و ادعایی بیش نیست و با واقعیت فاصله زیادی دارد.

بنابراین در این مرحله نیز آمریکا و همپیمانان این کشور درغرب و منطقه همچنان در صدد براندازی نظام حاکم در سوریه و در اندیشه تجزیه و تقسیم این کشور هستند.  آمریکا و همپیمانان این کشور تا زمانیکه مطمئن نشوند طرح مورد نظرشان در سوریه کاملا به بن بست نرسیده و یا برعکس اهدافشان تحقق نیافته است، جنگ علیه این کشور را پایان نخواهند داد. باید منتظر بود و روند تحولات جنگ علیه دولت سوریه را پیگیری کرد. اما ملت سوریه باید هوشمندانه عمل کند، مانند گذشته با حفظ وحدت ، توطئه های  دشمنان را در خاک سوریه به بن بست کشاند و امید انان را برای همیشه به یاس و ناامیدی تبدیل کند.


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید


شنبه 30 دی 1396 - 10:10:30