آيا طب سوزني براي درمان وزوز گوش موثر است؟

پنج شنبه 28 دی 1396 - 19:33:32
آيا طب سوزني براي درمان وزوز گوش موثر است؟

بيروت- الکوثر: وزوز گوش به معناي احساس صداي بي‌وقفه در گوش، همراه آزار دهنده‌اي است که به ويژه شب هنگام که سکوت همه جا را فرا مي‌گيرد حضورش واضح‌تر احساس مي‌شود و گاهي اعصاب را به هم مي ريزد. ولي آيا طب سوزني مي تواند راه حلي براي اين مشکل باشد؟ 

به گزارش پايگاه شبکه الکوثر، دکتر بشار حسن جراح گوش و بيني و حنجره در گفتگو با برنامه «37 درجه» شبکه جهاني الکوثر که به مسائل پزشکي و سلامت اختصاص دارد، درباره بيماري «وزوز گوش» گفت: احساس صدا در گوش از جمله بيماري هايي است که وقتي بيمار به پزشک مراجعه و از بيماري خود شکوه مي کند پزشک که تجربه شخصي در اين زمينه نداشته است نمي‌تواند درک روشني از بيماري داشته باشد. اين مسئله باعث مي‌شود هم بيمار اعصابش به هم ريخته شود هم پزشک. 
دکتر بشار حسن افزود: اين بيماري به عصب گوش مربوط است و هيچ داروي خاصي ندارد و پزشکان ضمن تجويز داروهاي آرامبخش تنها توصيه‌اي که مي‌کنند اين است که از بيمار مي‌خواهند با اين مشکل کنار بيايد. درمان‌ها در اين زمينه بيشتر جنبه رواني دارد. 
اين متخصص گوش و بيني و حنجره درباره عوامل ايجاد کننده اين بيماري گفت: استفاده از اسپيکرهاي قدرتمند و هدفون مي تواند موجب ايجاد اين بيماري شود. با افزايش سن هم ممکن است فرد به اين بيماري دچار شود. نوع کار هم موثر است مثلا کسي که با بولدوزر يا تراکتور کار مي کند يا راننده است يا در کارخانه‌اي پر سر و صدا کار مي کند بيشتر در معرض دچار شدن به بيماري وزوز گوش قرار دارد زيرا در چنين محيط هايي عصب گوش بيش از حد زير فشار است. 
هرچند دکتر بشار حسن استفاده از داروهاي آرامبخش را براي مهار کردن اين بيماري مفيد مي‌داند ولي دکتر علي سرحان پزشک متخصص داخلي و طب چيني، استفاده از طب سوزني را روشي موثرتر براي درمان وزوز گوش مي‌داند. دکتر سرحان در گفتگو با شبکه الکوثر گفت: استفاده از طب سوزني در مناطق اطراف مجراي گوش موجب بهبود گردش خون درون گوش و آرام شدن اعصاب گوش و ترشح آندروفين مي‌شود و اکسيژن و مواد غذايي بيشتري به سلول هاي عصبي گوش مي‌رسد که نتيجه آن آرام شدن اعصاب گوش و بهبود تدريجي بيماري وزوز گوش است. 
دکتر سرحان دوره درمان با طب سوزني را با توجه به نوع بيماري و شدت آن و مدت زماني که از آغاز بيماري گذشته است متفاوت دانست ولي گفت اين روش درمان بين 70 تا 80 درصد مؤثر است که در علم پزشکي درصد بالايي به شمار مي رود. 


براي عضويت در کانال تلگرام فارسي شبکه الکوثر اينجا کيک کنيد 


پنج شنبه 28 دی 1396 - 19:32:23

پربازدیدها