اختلاف نظرهای متفاوت سیاستمداران تونسی درباره نحوه تعامل با امارات و لیبی

چهار شنبه 27 دی 1396 - 10:22:55
اختلاف نظرهای متفاوت سیاستمداران تونسی درباره نحوه تعامل با امارات و لیبی

تهران - الکوثر؛ سال 2017 ، سال وقوع بسیاری از تحولات سیاسی بود که تونس در اکثر مواقع، با آن ها به شیوه ای متعادل و محتاط و با درنظر گرفتن منافع و روابط خود با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عربی برخورد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نوشته روزنامه القدس العربی چاپ لندن، این نحوه تعامل تونس با این تحولات و رویدادهای سیاسی، با واکنش های متفاوتی از سوی سیاستمداران تونسی و مخالفان مواجه شد.

موضوع لیبی ازجمله موضوعات پیچیده برای تونس به شمار می رود و این کشور درآغاز سال گذشته، میزبان نشست کشورهای همسایه لیبی بود و این نشست با توافق « اعلامیه تونس درحمایت از راه حل سیاسی در لیبی» به پایان رسید.

تونس همچنین، میزبان نشست گفت و گوی بین طرف های مختلف لیبیایی برای اصلاح توافقنامه الصخیرات بوده است.

این درحالیست که سال 2017 ، صحنه حوادث و رویدادهای جنجال برانگیزی بود که از مهم ترین آن ها ، معرفی قدس به عنوان پایتخت «اسرائیل» از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود.

وزارت امور خارجه تونس در واکنش به موضع ترامپ درمعرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، این موضع را به منزله تحریک احساسات عرب ها و مسلمانان و نیز به مثابه ضربه ای به روند صلح قلمداد کرد.

همچنین تصمیم مقامات اماراتی درجلوگیری از ورود زنان تونسی به خاک آن کشوربا واکنش های خشمگینی دراین کشور منجر شد.

وزارت امور خارجه تونس درواکنش به این تصمیم، از مقامات اماراتی خواست که علناً بابت این تصمیم عذرخواهی کنند، اما بعداً به توافقی با وزارت خارجه تونس دست یافت ، بدون اینکه به شکل علنی عذرخواهی کند.

سیاستمداران تونسی درارزیابی خود از عملکرد دیپلماسی تونس در سال 2017 ، اختلاف نظر دارند.

« زبیر الشهودی» از مسئولان و عضو شورای مشورتی جنبش النهضه گفت عملکرد دیپلماسی تونس در برخی از موارد، محترمانه و بارز و برجسته بوده است، و تعادل را رعایت  وتلاش می کند تا حدودی درقبال درگیری های منطقه به ویژه کشورهای همسایه، بی طرفی را رعایت کند.

تونس در بسیاری از موارد ، تلاش کرده است تا تعادل و سیاست خود را که مبتنی بر بی طرفی است، حفظ کند.

دراینجا ، ذکر این نکته ضروری است که موضع نخست وزیر تونس درقبال قدس و برخی از مسائل دیگر، مثبت و متعادل بوده و نشان دهنده وضعیت انتقال از یک مرحله سیاسی به مرحله ای دیگر در تونس بوده و در اکثر موارد ، تعامل دولت تونس با بحران هایی که با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای عربی که باید روابط برادرانه را باید با آن ها حفظ کرد، تعاملی عاقلانه بوده است.

الشهودی درباره توافق هر یک از احزاب مخالف و مدافع دولت در تایید نحوه تعامل دیپلماسی تونس با بحران به وجود آمده با امارات گفت : مسائل دیپلماتیکی که بین معارضان وموافقان حکومت درباره آن اختلاف به وجود آمده است، اندک هستند، فقط اختلافاتی در میزان بیان مواضع وجود دارد اما اختلافات درخصوص مسائل مهمی مانند ارتباط با لیبی و الجزایر و نیزهمکاری با اروپا و آمریکا به استثنای موضوع سوریه به وجود آمده است، اختلافات گسترده نیست.

«ریاض الشعیبی» رئیس حزب « سازندگی ملی» دراین باره گفت : با وجود تحولات منطقه گسترده در سال 2017 ، چه از ناحیه تغییر وجهه تحولات در سوریه و لیبی چه دربحران با امارات، من براین باورم که دیپلماسی تونس، درتعامل با موضوعات مختلف ، حکیمانه وشجاعانه بوده است و تقریباً می توان گفت که اشتباه های زیادی را درتعامل با تحولات در سال 2017 مرتکب نشده است.

الشعیبی ازنحوه تعامل دیپلماسی تونس با موضوع لیبی ازطریق نظارت بر گفت وگوی داخلی میان لیبیایی ها وفراهم کردن پوشش های منطقه ای متشکل از الجزایر ومصر برای بررسی بحران لیبی تمجید کرد وشاید درصورتیکه حضور دیپلماسی تونس و هماهنگی بین این دو قدرت منطقه ای و تمایل آن ها به دخالت در امور لیبی نبود، دیدار بین الجزایر و مصر، اتفاق نمی افتاد.

« محمد عبّو » موسس حزب «جریان دموکراتیک» تونس ، عملکرد دیپلماسی تونس در سال 2017 را بسیار بد توصیف کرد.

وی افزود : آنچه که همه طرف ها درباره آن توافق کرده اند، این است که دیپلماسی تونس که درگذشته ، ابزاری برای تبلیغات برای نظام بن علی بوده است، اصولاً بعد از انقلاب ، رو به پیشرفت بوده و به سمت دیپلماسی اقتصادی حرکت کرده است، به این معنا که زمینه را برای سرمایه گذاری های خارجی فراهم کرده و این مساله، به بهبود اوضاع درتونس منجر شده است.

وی ادامه داد : اما برخی از تصمیمات اتخاذ شده در مسیری خوب نبوده است، به عنوان مثال، درخصوص موضوع لیبی، سیاست تونس از زمان استقلال ، به عدم دخالت در امور کشورهای دیگر شناخته شده است ، اما وقتی که بحران به کشور برادر لیبی مربوط می شود، وضعیت متفاوت است، زیرا منافع ملت لیبی و ملت تونس درهم گره خورده است ، از این رو، تونس باید نقشی مثبت را دراین زمینه ایفا می کرد، به ویژه اینکه تونس به عنوان کشوری شناخته شده است که درجستجوی منفعت نیست ، اما متاسفانه، در خصوص موضوع لیبی، سردرگمی بسیاری وجود دارد ، به شکلی که این طرح از سوی طرف های دیگر از جمله کشورهای برادر و غیره مورد توجه واقع شد و ما وسیله و ابزاری برای تاثیرپذیری دراین موضوع و حرکت دادن آن به سمت راه حل مسالمت آمیز و برگزاری انتخابات و ثبات و وجود ارتش واحد پایبند به قانون دراختیار نداریم و تمایلی به بازگشت به ساختار دوران معمر القذافی ندارد.

حتی روابط با بسیاری از لیبیایی ها در تونس، تخریب شده است و آن ها به دنبال مقاصد دیگری مانند ترکیه و مالت و مغرب و کاهش تعداد خود در تونس هستند و این مساله ، تاثیرات منفی را بر وضعیت اقتصادی گذاشته است.

عبو درباره بحران اخیر میان تونس و امارات گفت : این مشکل، مشکل دیپلماتیک نیست،

بلکه مشکل دولت امارات است، زیرا این کشور با تونس و همه کشورهای عربی که درآن ها انقلاب اتفاق افتاد، مشکل دارد، و نمی دانم کدام تحلیلگر استراتژیک از سوی امارات به عنوان نماینده انتخاب شده است تا با لیبی و تونس و دیگر کشورها مشکل ایجاد کند، ما هزاران کیلومتر از امارات فاصله داریم، و مانند دیگر کشورهای عربی برای امارات نیز احترام بسیار قائلیم و به پیشرفت های اقتصادی آنان و در سازندگی و عمران غبطه می خوریم، اما در امور آن ها دخالت نمی کنیم و از دخالت آن ها در امور تونس از سال 2012 تعجب می کنیم.

وی افزود : امروزه همگان درمحافل سیاسی، از حمایت مالی امارات از حزب حاکم ندای تونس سخن می گویند، و این حمایت ها، مشکلاتی را برای امارات که به نظر می رسد پول های زیادی را طرف تحقق اهداف و دستاوردهای سیاسی در تونس صرف کرده است، ایجاد کرده ولی به اهداف و خواسته های خود نرسیده واین مساله باعث شده است که گاهی برخی مواضع نامناسب را اتخاذ کنند.

وی همچنین ادامه داد : ما به دولت امارات می گوییم که در امور تونس دخالت نکند زیرا این دخالت به ضرر آن ها خواهد بود، زیرا ما در امور امارات دخالت نمی کنیم و به سادگی ازآن ها می خواهیم که آن ها نیز دخالت نکنند، حتی اگر حساب و کتاب های مالی با حزب ندای تونس یا دیگر احزاب و گروه ها دارند، دولت و مردم تونس ، با امارات درحالت دشمنی و خصومت نیستند و نمی خواهیم آن ها ، ما را در مسیر خصومت با امارات سوق دهند، بلکه خواهان روابطی خوب با همه کشورهای جهان به ویژه کشورهای عربی از جمله امارات هستیم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا

 


چهار شنبه 27 دی 1396 - 9:54:32