آیا سناریوی شفیق تکرار می شود؟

شنبه 23 دی 1396 - 11:5:33
آیا سناریوی شفیق تکرار می شود؟

تهران- الکوثر: اعلام خبر نامزدی «سامی عنان» رییس سابق ستاد مشترک ارتش مصر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به بحث داغ رسانه های خبری محلی و کسانی تبدیل شده است که پیگیر تحولات انتخاباتی مصر هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سخنگوی حزب «مصر العروبه الدموقراطیه» که عنان عضو آن است، عصر روز پنج شنبه اعلام کرد که وی نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر و رقیب انتخاباتی «عبد الفتاح السیسی» خواهد بود.

سخنگوی این حزب سپس لحظاتی بعد، اعلام کرد، نامزدی عنان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر، تصمیم کمیته عالی حزب مصر العروبه بوده و سپس این تصمیم، به وی ابلاغ شده است.

هنوز عنان رسما درباره این تصمیم توضیحی نداده  و پسرش «سمیرعنان» نیز این خبر را تایید و یا تکذیب نکرده است.

همچنین خبرهایی درباره نشست مطبوعاتی حزب مصر العروبه در روز شنبه در الدقی برای تشریح موضع کنونی عنان منتشر شد اما هنوز حضور شخص وی در این نشست، خبری تایید نشده است .

برخی منابع که هنگام تاسیس حزب مصر العروبه با عنان همکاری داشته اند، معتقدند، این ژنرال مصری با الگوبرداری از «احمد شفیق» نخست وزیر سابق مصر، نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده است تا بتواند برای خود و حزبش، دستاوردهایی کسب کند.

به گفته این منابع، پس از آن که احمد شفیق اطمینان یافت که نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری مصر ناممکن است، در ازای کناره گیری از شرکت در این انتخابات توانست امتیازاتی کسب کند که از جمله آن می توان به از بین رفتن تهدیدات حقوقی علیه وی و خانواده اش، بسته شدن پرونده های قضایی که انتظار وی را می کشید، حمایت از حزبش در مقابل تهدیدات امنیتی و دور ماندن از صحنه سیاسی کشور در آینده، اشاره کرد.

به اعتقاد این منابع، عنان کسی نیست که در انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر رقابت با السیسی را بپذیرد؛ عنان هنوز معتقد که پس از برکناری ژنرال «حسین طنطاوی» از فرماندهی کل ارتش مصر در سال 2012، بیش از السیسی شایسته فرماندهی ارتش مصر بوده است.

همچنین السیسی چندان به تحرکات عنان و آمادگی وی برای ارتباط با جریان هایی که معتقدند پس از سرنگونی حکومت اخوان المسلمین مورد ظلم قرار گرفته اند، به ویژه سلفی ها، اطمینان ندارد.

این منابع تاکید کردند که عنان سال گذشته قصد داشت عملا با السیسی رقابت کند؛ از این رو پیش از آن که رسما برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر اقدام کند، برای ارزیابی نظرات درباره نامزدی خود در این انتخابات، از سازمان ها و ادارات دولتی و امنیتی و همچنین برخی احزاب مصری، نظرسنجی کرد.

پس از آن که نهادهای وابسته به السیسی از این اقدام عنان مطلع شدند، با توجه به وجود شکایات قدیمی علیه عنان درباره فساد مالی، فروش اراضی دولتی و کسب سود از فروش اراضی که در راستای شغل وی، به او اختصاص داده شده است از طریق برخی خبرنگاران، درباره عواقب نامزدی اش در انتخابات، هشدار داده بودند.

این منابع می گویند، به نظر می رسد با توجه به کاهش محبوبیت السیسی، عنان قصد دارد رییس جمهوری کنونی مصر را تحت فشار قرار دهد تا دستاوردهای شخصی کسب کند همانطور که درباره شفیق نیز، شاهد چنین رخدادی بودیم. این در شرایطی است که عنان دارای پرونده های فساد مالی است که خود به طور دقیق از محتوای آنها آگاه نیست و تحت هیچ شرایطی نیز نمی خواهد این پرونده ها فاش شوند.

همچنین عنان در گذشته تلاش کرده بود تا با تماس با مسوولان دستگاه قضایی نظامی و اطلاعات جنگی مصر، از جزئیات این پرونده ها که به ابزاری برای تهدید وی ازسوی السیسی تبدیل شده اند، اطلاع یابد؛ اما تلاش های وی در این خصوص بی نتیجه ماند.

السیسی در نیروی هوایی مصر که عنان وابسته به آن بود نیز تغییرات گسترده ای ایجاد کرد؛ با توجه به محبوبیت گسترده عنان در نیروی هوایی مصر، السیسی در دسامبر 2016، دهها تن از افسران این بخش را وادار به بازنشستگی کرد.

«عبد المنعم التراس» فرمانده نیروی هوایی مصر که با عنان دارای ارتباطی قوی بود، آخرین فرمانده نظامی محسوب می شد که ناچار به بازنشستگی گردید.

بر اساس پیش بینی این منابع آگاه، انتظار می رود که عنان  پس از تلاش برای کسب حمایت های لازم، با نظام مصر وارد گفت وگو شود؛ همانطور که در سال 2014 نیز تصمیم خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد اما پس از تهدیدات و میانجی گری ها،منصرف شد.


اخبار مصر را اینجا پیگیری کنید


شنبه 23 دی 1396 - 10:45:47