واکنش مصر نسبت به حضور ترکیه در سودان

پنج شنبه 7 دی 1396 - 18:20:26
واکنش مصر نسبت به حضور ترکیه در سودان

قاهره- الکوثر: سرلشکر سمیر فرج از مقامات سابق ارتش مصر تصمیم عمر البشیر در بخشیدن جزیره 'سواکن' سودان به ترکیه را تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی مصر دانست .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فرج گفت : این تصمیم نشان می دهد که رویکرد رئیس جمهوری سودان در قبال مصر بعد از مواضع حمایتی دائم از اتیوپی و تهدید امنیت آبی قاهره اقدامی خصمانه است.

وی افزود: رهبران مصر در روزهای آینده در موقعیت های سیاسی و نظامی به تهدیدات ناشی از اعطای این جزیر به ترکیه پاسخ می دهند چرا که این اقدام تهدیدی علیه امنیت ملی مصر است.
این مقام سابق مصری تصریح کرد: سودان و ترکیه هدف از این اقدام را معرفی یک سری اصلاحات در آثار موجود در این جزیره اعلام کردند اما هدف واقعی آنان این است که از طریق این جزیره امنیت ملی مصر را تهدید کنند چرا که اگر از همان ابتدا هدفشان ایجاد اصلاحات بود باید به یونسکو اجازه داده می شد که اقدام های لازم را در این جزیره انجام دهد.

در پی تشدید تنش ها بین ترکیه از یک سو و محور مصر، عربستان و امارات از سوی دیگر، واگذاری جزیره سواکن سودان به ترکیه، خشم ریاض و قاهره را برانگیخت.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه سفر اخیر خود به یونان گفت: عمر البشیر رئیس جمهور سودان با بازسازی جزیره تاریخی سواکن موافقت کرده است. این جزیره یکی از مهم ترین مراکز سیاسی و اقتصادی حکومت عثمانی در خاورمیانه(غرب آسیا) محسوب می شود و بندر مهم سواکن در آن قرار گرفته است.‌
اردوغان علاوه بر این موضوع، از اصطلاح «واگذاری» استفاده کرد؛ یعنی سودان موافقت کرده است که این جزیره به مدت نامشخصی یا به مدتی که اعلام نشده است، تحت مدیریت این کشور قرار گیرد. این موضوع نگرانی و خشم مصر و عربستان را برانگیخت به طوری که رسانه های مصری آشکارا خشم خود را نشان دادند؛‌ اما عربستان تاکنون سکوت اختیار کرده است.
علت نگرانی ها این احتمال است که سخن از «واگذاری» این جزیره و نوسازی آثار باستانی دوره عثمانی، چیزی جز زمینه سازی برای اعمال نفوذ ترکیه در این کشور نیست که اردوغان اقدامات مقدماتی را برای این کار انجام می دهد و پیش بینی می شود که در آینده، احداث پایگاه نظامی ترکیه در این کشور، اعلام شود.
اگر چنین اتفاقی بیفتد، پس از سومالی و قطر، سودان سومین کشور عربی در خاورمیانه (غرب آسیا) خواهد بود که ترکیه در آن پایگاه نظامی دارد.
واگذاری این جزیره که در روبروی سواحل عربستان و در مجاورت مصر واقع است، در شرایطی است که تنش ها درباره منطقه های «حلایب و شلاتین» بین قاهره و خارطوم، و همچنین تنش ها بین آنکارا از یک سو و محور عربستان، امارات و مصر از سوی دیگر، شدت گرفته است.


اخبار مصر را اینجا پیگیری کنید


پنج شنبه 7 دی 1396 - 17:58:49

دسته بندی :