هدف خلیفه عباسی از تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا(ع) از دیدگاه استاد تاریخ اسلام

دو شنبه 4 دی 1396 - 18:25:11
هدف خلیفه عباسی از تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا(ع) از دیدگاه استاد تاریخ اسلام

مشهد- الکوثر: استاد تاریخ اسلام، تحمیل ولایت عهدی از طرف مأمون خلیفه عباسی بر امام رضا(ع) را ظلمی تاریخی توصیف کرد که منحصر به امام رضا(ع) بود و دیگر امامان با آن مواجه نشده بودند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید سلام العلوی در گفتگو با برنامه «ثامن الحجج» شبکه ماهواره ای الکوثر که از مشهد مقدس پخش می‌شود گفت: «مصائبی که امام رضا(ع) با آن مواجه شدند، دیگر امامان با آن مواجه نشده بودند. امام رضا (ع) از یک سو غریب بودند و از سوی دیگر ولایت عهدی بر ایشان تحمیل شد تا توجه مردم به موقعیت سیاسی ایشان جلب شود و به این ترتیب امامت ایشان تحت الشعاع قرار گیرد و زیر سئوال برود».

این استاد تاریخ اسلام افزود: «هدف خلیفه عباسی از تحمیل ولایت عهدی بر امام هشتم این بود که مردم به ایشان از زاویه خلافت نگاه کنند و به مقام امامت ایشان توجه نشود. در حالی که می‌دانیم خلافت با امامت تفاوت دارد زیرا امامت مقامی است که از طرف خداوند تفویض شده است».

استاد العلوی افزود: در همین راستا روزی مأمون به سراغ امام رضا(ع) رفت و گفت، می دانم که شما شایسته تر از من برای خلافت هستید و می خواهم این سمت را به شما واگذار و با شما بیعت کنم و امام در پاسخی هوشمندانه فرمودند: «اگر این خلافت برای تو و از طرف خدا است جایز نیست آن را به دیگری واگذار کنی و اگر خلافت حق تو نیست، نمی توانی چیزی را که به تو تعلق ندارد واگذار کنی».

استاد سید سلام العلوی تاکید کرد، هدف مامون این بود که امام رضا(ع) را از جایگاه والای امامت تا جایگاه خلافت که در اختیار خودش بود پایین بکشد و خود را هم سطح ایشان نشان دهد ولی امام با آگاهی از نیاتش، همواره او را رسوا می‌کردند که نمونه آن را در مراسم دعای طلب باران شاهد هستیم.


برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


دو شنبه 4 دی 1396 - 18:24:3