سفری مجازی به سرزمین زیبابی ها ؛ مراکش

دو شنبه 12 آبان 1399 - 18:24:41
 سفری مجازی به سرزمین زیبابی ها ؛ مراکش

مراکش کشوری در شمال غربی آفریقا است. این کشور ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد و از شمال به جبل‌الطارق و دریای مدیترانه، از سوی شرق با کشور الجزایر، از غرب با اقیانوس اطلس و از جنوب با کشور موریتانی همسایه است.

تهران- الکوثر:  تاریخ مراکش با بربرها آغاز می‌شود. بربرها اولین قومی بودند که از اواخر هزاره دوم قبل از میلاد در این منطقه ساکن شدند. در سال ۱۴۶ قبل از میلاد، هنگامی که روم باستان در طی گسترش امپراتوری خود کارتاژ را تسخیر کرد، بر این منطقه نیز مسلط شد و شواهد حضور رومیان در آنجا، همچنان در خرابه های «ولوبیلیس» وجود دارد.

جمعیت این کشور از دو قوم سامی عرب و بربر آمازیغ تشکیل شده که علاوه بر نقاط مشترک از جمله دین اسلام، پایبند به فرهنگ خاص خود هستند. مراکش در مسیر تاریخی خود، از تبادلات فرهنگی با بیگانگان جز آنچه را که خودشان خواسته‌اند، سرباز زده‌اند و هویت فرهنگی خویش را اولویت اول قرار داده اند. مردم مراکش همواره تلاش کرده‌اند در گذر زمان به سنت های مذهبی- ملی، حتی در پوشیدن لباس سنتی خود، پایبند باشند.

دین رسمی کشور اسلام است و تعداد اندکی مسیحی و یهودی نیز در مراکش زندگی می کنند. لازم به ذکر است که زبان رسمی مراکش عربی بربری است.

با اینکه بزرگ‌ترین شهر مراکش، کازابلانکا است، ولی پایتخت آن رباط است. مهم‌ترین بندرهای مراکش عبارتند از: کازابلانکا، طنجه، ناظو، محمدیه، آسفی و اغادیر یااگادیر. مهم‌ترین شهرهای مراکش نیز: رباط (پایتخت سیاسی- اداری) ، کازابلانکا (دارای مرکزیت اقتصادی- تجاری)، فز (دارای نوعی مرکزیت مذهبی- فرهنگی)، مراکش (دژ فرهنگ بربر)، طنجه و اگادیر (شهرهای توریستی) هستند.

 

 

 

 

 


آب و هوای مراکش همواره معتدل بوده و امکان لذت بردن از تنوعات این کشور در تمام طول سال وجود دارد. مراکش بهاری گرم و دلپذیری به همراه شکوفه‌های درختان و برف روی قله کوه‌ها دارد. در تابستان نیز هوا گرم است، ولی با این حال آب و هوای خنک در کوه‌های اطلس فراهم است. در زمستان هوا سرد و مرطوب  است.

واحد پول مراکش درهم مغرب (MAD) است که به ۱۰۰ سنتیم تقسیم می‌شود. ورود و صدور ارز مراکش اکیدا ممنوع است، ولی با این حال هیچ محدودیتی در واردات ارز خارجی وجود ندارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بهترین روش برای حمل و نقل در مراکش، استفاده از قطار است. این روش ارزان، راحت و بدون دغدغه است. ایستگاه‌های راه‌آهن تقریبا در تمام شهرهای اصلی مراکش وجود دارد و شما را از سفر با ماشین بی‌نیاز می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 





گردش مجازی در شهر مراکش 

ابتدا به منطقه جماع‌الفنا (مجموعه مردگان) می رویم . در این مکان افرادی بااستعداد، و هنرمندان حضور دارند و آثار خود را به نمایش عمومی میگذارند. بعد از جماع‌الفنا به بافت قدیمی شهر می رویم تا از آثار تاریخی و باستانی آن دیدن کنیم

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






شهر باستانی فز

شهر باستانی فز پر از مغازه‌های هنری و صنعتی و مساجد است و تقریبا در همه جای شهر عطر خوش گل به مشام می‌رسد. به دلیل ارزان بودن قیمت‌ها نسبت به بقیه شهرهای کشور مراکش، شهر فز برای خرید سوغاتی گزینه خوبی محسوب می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کوهستان زیبای «اطلس»

کوهستان زیبای «اطلس» با طولی بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر، از غرب ساحل مراکش تا مرز تونس کشیده شده است. نوک قله این کوه ۴۳۰۰ متر ارتفاع دارد که مقصد خوبی برای کوهنوردان به شمار می‌رود. برای دیدن زیبایی مثال‌زدنی این کوهستان، در اوایل فصل بهار به آنجا بروید.

 

 

 

 

 

 

 مسجد حسن 

مسجد حسن واقع در «کازابلانکا»، یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی این شهر است. حدود ۵ سال طول کشید تا هزاران مهندس و هنرمند بتوانند این مسجد را با جزئیات بالای هنری و معماری مثال‌زدنی بنا کنند. مسجد حسن با گنجایش ۱۰۵ هزار نفری خود، یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان محسوب می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 حمام سنتی 

حمام‌های سنتی که در کشور خودمان هم مورد استفاده قرار می‌گرفت، یکی از مکان‌های جذاب برای گردشگران است. این حمام‌ها که معمولا در کنار مساجد ساخته می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهر آبی‌رنگ شفشاون

«شفشاون» منطقه‌ای واقع در میانه کوه‌های «ریف» است که همه چیز آن به رنگ آبی است. از در و پنجره‌ها گرفته تا دیوار خانه و راه‌پله‌ها همگی آبی هستند که حس بسیار خوبی به بازدیدکننده می‌دهند. حتما برای ثبت خاطرات خود از این محله عکس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 استودیوی اطلس

«استودیو اطلس» که به دلیل نزدیکی به کوهستان اطلس به این اسم نام‌گذاری شده است، یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای فیلمسازی در جهان با مساحتی بالغ بر ۳۰ کیلومتر مربع در دل صحرای بزرگ است. بسیاری از فیلم‌های پرفروش هالیوودی مانند لاورنس عربستان (۱۹۶۴)، مومیایی (۱۹۹۹)، گلادیاتور (۲۰۰۰)، پادشاهی بهشت (۲۰۰۵) و قسمت‌هایی از سریال «بازی تاج و تخت» در این مکان فیلم‌برداری شده است. دیدن لوکیشن چنین فیلم‌هایی و قرار گرفتن در آن حال و هوا مسلما خالی از لطف نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


چهار شنبه 29 آذر 1396 - 17:57:1