تاکید مقام عراقی بر اهمیت بسیج مردمی

دو شنبه 27 آذر 1396 - 16:32:5
تاکید مقام عراقی بر اهمیت بسیج مردمی

قاهره- الکوثر: سفیر عراق در قاهره با اشاره به اینکه عراق با همه شبکه‌های تروریستی زیرزمینی مبارزه می‌کند تاکید کرد که بسیج مردمی یکی از علت‌های اصلی شکست و گسست تروریست‌ها در عراق است. 

 به گزارش خبرنگار شبکه الکوثر، حبیب الصدر در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک عربی به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت و مواضع کشورش را درباره تحولات اخیر منطقه بازگو کرد. 
وی درباره پیروزی کامل کشورش بر تروریسم در عراق گفت: در واقع، پیروزی ما پیش از آنکه پیروزی نظامی باشد، پیروزی انسانی است. ما با وحدت و همگرایی و هماهنگی خود الهام‌بخش بهترین درس‌ها بودیم و تصاویری زیبا درباره حمایت از حقوق بشر ارائه کردیم. ما برای حمایت از جان غیرنظامیان در مناطق مختلف تحت تسلط تروریست‌ها، بهترین شکل از نمود و الگوی جانفشانی را به نمایش گذاشتیم. فرماندهان نظامی ما در عرصه می‌دانی با فرمانبرداری از فرماندهان ارشد خود گذرگاه‌هایی را برای تروریست‌ها باز و برای آن‌ها مشخص کردند که یا باید تسلیم شوند و یا مرگ را انتخاب کنند. 
سفیر عراق در مصر افزود: شایسته است تا پیروزی عراقی‌ها بر تروریسم مورد بررسی و تدریس قرار گیرد تا در مراحل بعدی مورد بهره برداری قرار گیرد، زیرا تروریسم همچنان ادامه دارد و در مناطق مختلف به قتل بی‌گناهان مشغول است. 
 وی درباره مبارزه با تروریسم و گروه تروریستی داعش در عراق نیز گفت: بایسته است تا به نقش بسیج مردمی (حشد شعبی) اشاره کنم و بگویم که کسانی که خارج از عراق هستند،‌شناختی از این پدیده انسانی ندارند. بسیج مردمی نهاد نظامی رسمی است که به همراه دیگر نهادهای نظامی عراق و به علت جانفشانی ارزشمند نیروهای خود در ثبت مراحل پیروزی در عراق شریک بود. از این روست که می‌گوییم به کسانی که از جانفشانی‌های این گروه اطلاع ندارند و ارزش فعالیت آن را نادیده می‌گیرند و علیه آن فضاسازی می‌کنند، هدف آن‌ها اهانت به پیروزی همه عراقی هاست. 
 حبیب الصدر افزود: بعد حائز اهمیت در جنگ ما علیه تروریسم این بود که مدیریت عملیات و برنامه ریزی عملیات‌های نظامی همگی صرفا عراقی بود؛ زیرا از نیروی‌های بیگانه کمک نگرفتیم. البته ما منکر کمک‌ها در زمینه ایجاد پوشش هوایی از نیروهای ما، آموزش نیروهای عراقی و حضور مستشاران و نیازهای لجستیکی نیستیم. اگر حضور توده‌های مختلف مردم عراق در عرصه و حمایت از نخست‌وزیر که تصویری از همدلی و همراهی ترسیم کرد، بود، چنین پیروزی‌هایی محقق نمی‌شد. 
سفیر عراق در مصر خاطرنشان کرد: شایان اشاره است که به علت همین مولفه‌ها، نشریه نظامی «جینز» انگلیس، ارتش عراق را بهترین ارتش جهان در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد و علت آن را نیز موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ آن دانست که توانست گسترده وسیعی از مناطق عراق را آزاد کند. افزون بر این، دیپلماسی عراق نیز با حضور در نهادهای بین المللی و نهادهای اسلامی، عملکرد چشمگیری در جنگ علیه تروریسم داشت. 
حبیب الصدر درباره پایان داعش در عراق نیز گفت: عراق با موجی از تروریست‌ها مواجه شد. تقریبا از ۱۲۴ کشور تروریست عازم عراق شدند. همه آن‌ها در یک هدف و خواست مشترک بودند که‌‌ همان شرارت‌انگیزی و نابود‌کردن زیرساخت‌ها و تمدن عراق بود، اما دچار شکست و گسست شدند و مایه عبرت دیگران قرار گرفتند. در اینجا، من تاکید می‌کنم که مرحله بعدی در جنگ ما علیه تروریسم مبتنی بر جنگ در عرصه اطلاعات و عقیده و فکر خواهد بود. بی‌هیچ گمانی، باقیمانده‌های تروریسم و شبکه‌های زیرزمینی آن‌ها با انجام حملات تروریستی برای تثبیت حضور خود تلاش خواهند کرد. از این رو، ما بر برقراری امنیت در مناطق آزاد شده و در پیش گرفتن شیوه‌های دقیق و حساب شده برای شناسایی و نابودی شبکه‌های مخفی و فعال آن‌ها تلاش می‌کنیم. در این راستا، دستگاه‌های اطلاعاتی عراق به علت برخورداری از تجربه‌های ارزشمند خود، توانستد بسیاری از اعضای شبکه‌های تروریستی را بازداشت کنندو ما اطلاعات و گزارش‌هایی از فعالیت برخی دیگر از این گروهک‌ها داریم که در آینده متلاشی خواهند شد. 
وی درباره بازسازی عراق و هزینه آن نیز گفت: هزینه بازسازی عراق بسیار زیاد و هنگفت است و ما در این باره به کمک کشورهای دوست و نهادهای بین‌المللی امیدواریم. 
سفیر عراق در مصر درباره روابط کشورش با مصر نیز گفت: توسعه و تقویت روابط دیپلماتیک و تبادل اطلاعات و تقویت به‌ویژه در زمینه اطلاعاتی و آموزش و تسلیح برای عراق حائز اهمیت است.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 27 آذر 1396 - 16:31:50