بیداری سرکوب شدنی نیست..

پنج شنبه 23 آذر 1396 - 12:50:14
بیداری سرکوب شدنی نیست..

به مناسبت سالروز دستگیری شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و فاجعه کشتار زاریا

تهران- الکوثر:  کشتار ۲۰۱۵ شیعیان نیجریه واقعه‌ای است که در روز ۲۱ آذر ۱۳۹۴ (۱۲ دسامبر ۲۰۱۵) رخ داد و بر اثر حمله ارتش نیجریه به شیعیان «زاریا» تعدادی شهید و زخمی شدند.

این حمله منجر به تخریب حسینیه بقیةالله نیجریه شد. در جریان این حمله، چندین عضو ارشد جنبش اسلامی نیجریه از جمله شیخ محمد توری، دکتر مصطفی سعید (به ترتیب معاون و پزشک شیخ زکزاکی) ابراهیم عثمان و جمی گلیما شهید شدند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس در ۱۵ دسامبر، فعالان حقوق بشر ارتش نیجریه را به کشتن صدها نفر متهم کردند. رقم این کشتار که قریب به یک هزار نفر دانسته شده است «قتل‌عام مسلمانان» در شهر زاریا خوانده شده است.

به گفته منابع موثق، در دو حمله نیروهای ارتش نیجریه به خانه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی و حسینیه "بقیه‌الله" در شهر زاریا،‌ علاوه بر همسر و پسر او بیش از 500 تن از شیعیان به شهادت رسیدند.

ارتش نیجریه ادعا کرد علت این یورش تلاش هواداران جنبش اسلامی نیجریه برای ترور رئیس ستاد ارتش نیجریه در منطقه زاریا بوده  ، موضوعی که  جنبش اسلامی نیجریه به شدت این اتهام را رد کرد. برخی نیز بر این باورند که علت این حادثه برگزاری مراسم سالیانه اربعین توسط مسلمانان نیجریه در زاریا و شهرهای مختلف این کشور بود که به مذاق عربستان خوش نیامد.

درحقیقت  عربستان و فرانسه دو لبه یک قیچی هستند که تلاش می‌کنند، اسلام ناب محمدی در آفریقا ریشه نگیرد. تردیدی نیست که فرانسه و عربستان سعودی، در مسائل داخلی نیجریه دخالت دارند. این دو کشور قطعاً در ارتش نیجریه، نفوذ دارند.

آمار مراکز رسمی بین‌المللی درباره نیجریه تأکید می‌کنند که جمعیت این کشور 170 میلیون نفر است که حدود 10 درصد آن را شیعیان تشکیل می‌دهند.

 

 

روایت واقعه زاریا

مراسم اربعین حسینی (ع) 2015 نیجریه با حضور بیش از 10 میلیون نفر براساس ارزیابی های جنبش اسلامی در این کشور که ریاست آن را ابراهیم زکزاکی از حدود 40 سال پیش تاکنون برعهده داشت، پایان یافت.

یک گروه مسلح در روز بعد از اربعین یعنی روز جمعه مطابق با چهارم دسامبر به مراسم نماز جمعه در مسجد روستای گاباری تیراندازی و چهار نفر را شهید و شمار زیادی را زخمی کردند. این صحنه روز جمعه بعدی نیز در همان روستا و درست در همان زمان و مکان تکرار شد. عناصر مسلح سپس در 11 دسامبر نیز به سمت نمازگزاران تیراندازی کرده و هفت نفر را به شهادت رسانده و شمار دیگری را زخمی کردند.

روستای گاباری در 30 کیلومتری زاریا مرکز پیروان اهل بیت (ع) و جنبش اسلامی نیجریه (جنبش شیعیان) و در 400 کیلومتری شهر ابوجا پایتخت نیجریه قرار دارد.

 

شنبه سیاه ( 12 دسامبر ساعت 15 به وقت محلی)

شماری از نیروهای پلیس درحال محاصره حسینیه بقیه الله در شهر زاریا مشاهده شدند. حسینه ای که در حال برگزاری مقدمات آیین مراسم ولادت رسول اکرم (ص) بود این آیین هر ساله با مشارکت زنان و مردان از داخل و خارج از این شهر برگزار می شد.

حسینیه بقیه الله، اولین حسینیه و مهمترین آن در نیجریه بود به گونه ای که در آن برنامه ها و فعالیت های اصلی برگزار می شد. یکسال و نیم پیش  از این  هم حسینیه در روز قدس شاهد حمله تروریستی بود که در آن شماری از شرکت کنندگان از جمله سه فرزند رئیس جنبش اسلامی شهید شدند.

دو ساعت بعد از حضور نیروهای ارتش در اطراف حسینیه شهر زاریا که طوایف متعدد ساکن آن هستند، آنها شروع به تیراندازی کردند که دهها زن و مرد و کودک کشته و شمار دیگری زخمی شدند. بعد از آن، زنان با تکبیر گویان خارج شدند و شماری از آنها را به سمت یک مرکز ارتش سوق دادند و سپس مشخص شد که این عده کشته شده اند .

به گفته شاهدان، حسینیه به طور کامل محاصره و پنج نارنجک دستی به سمت آن پرتاب و باعث ویرانی بخشی از دیوار این حسینیه شد. محاصره ادامه و گسترش یافت و همه ورودیهای شهر و مسیرهای منتهی به حسینیه و خانه ابراهیم یعقوب زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه، و مقبره الشهداء را در بر گرفت. نیروهای ارتش شبانه تیراندازی را آغاز کرده و سپس به خانه شیخ زکزاکی هنگام نماز صبح حمله ور شدند و شیخ حمد محمود توری و دکتر مصطفی سعید پزشک مخصوص زکزاکی که به مدت 37 سال همراهش بود، شهید شد. شماری از مسئولان ارشد جنبش اسلامی نیز شهید شدند و تعداد شهدا تاکنون بیش از 300 نفر برآورد می شود.

این حملات به ویران شدن حسینیه و خانه شیخ زکزاکی به دست نیروهای ارتش منجر شد که از تانک و خودروهای زرهی و بمب استفاده کردند. علاوه بر آن، افرادی که از شهرهای دیگر برای شرکت در مراسم آمده بودند، مورد حمله قرار گرفته و خودروهای آنها متوقف شده و همان جا شهید شدند.


برای دیدن اخبار ومطالب نیجریه اینجا کلیک کنید

لینک عضویت در کانال تلگرام الکوثرفارسی اینجا


پنج شنبه 23 آذر 1396 - 12:43:7