علل تعویق اعلام انتقال سفارت آمریکا به قدس

چهار شنبه 15 آذر 1396 - 9:35:5
علل تعویق اعلام انتقال سفارت آمریکا به قدس

تهران - الکوثر: هر مقدار که انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس به عنوان یک ارزش نمادین موجبات خرسندی صهیونیست‌ها و آمریکا را فراهم می‌آورد، اما این اقدام به سرعت می‌تواند هزینه های زیادی را برای منافع آمریکا در منطقه و همچنین امنیت اسرائیل و روابط آن با همسایگان منطقه ای آن در پی داشته باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، طی روزهای گذشته مسئله اعلام انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به بیت المقدس توسط ترامپ و به عبارت دقیق‌تر اجرای قانون انتقال سفارت که از 1995 تاکنون همواره از سوی روسای جمهور آمریکا به تعویق افتاده بود، به یکی از مهمترین موضوعات بین‌المللی تبدیل شده است. اما در حالی که قرار بود ترامپ روز دوشنبه ۴ دسامبر درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس صحبت کند با این حال سخنگوی کاخ سفید گفته است که وی نظر خود را در روزهای آینده اعلام خواهد کرد. با این وجود به نظر می رسد که ترامپ یکبار دیگر بر طبق سنت روسای جمهور آمریکا تعویق شش ماهه اعلام انتقال سفارت به بیت المقدس را پیذیرد و یا راه سومی را برگزیند که طبق آن همزمان با به تعویق انداختن انتقال سفارت، بطور رسمی بیت المقدس را بعنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد.

اما به هر صورت هر تصمیمی مبنی بر عدم اعلام انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس به معنای عقب نشینی ترامپ از مواضع اتخاذی طی روزهای گذشته می باشد. در این زمینه باید یادآور شد که یکی از شعارهای جنجال‌برانگیز ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری وعده اجرای قانون انتقال سفارت بود. حال این پرسش مطرح است که چه عواملی موجبات به تعویق انداختن اعلام تصمیم ترامپ در مورد انتقال سفارت شده است؟

مخالفت‌های گسترده

پس از آنکه هفته گذشته مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمريکا گفت که ترامپ در حال بررسی زمان و چگونگی انتقال سفارت آمريکا در اسرائیل از تل‌آويو به قدس است، حجم عظیمی از واکنش‌های مخالفت‌آمیز با این موضوع از سوی سران کشورهای مختلف اعلام شد.

نخستین واکنش‌ها از سوی مقامات و شخصیت‌های فلسطینی صورت گرفت. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان گفت: "هر گام آمریکایی مربوط به شناخت اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و یا انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس تهدیدی برای آینده روند صلح است و برای فلسطینی ها، اعراب و جامعه بین المللی غیر قابل قبول می‌باشد.

همچنین دفتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وی با احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب تلفنی صحبت کرد و درباره خطرات تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس هشدار داد. رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن هشدار درباره اینکه تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس زمینه ساز بروز تحولات هولناک می‌شود، افزود: ما فلسطینیان همواه از بیت‌المقدس و سرزمین و حقوق حقه خویش دفاع می‌کنیم.

همینطور وزارت خارجه فلسطین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در تماس های تلفنی با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب و «یوسف العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرده است که «قدس خط قرمز است». از نظر فلسطینی‌ها، انتقال سفارت آمریکا به شهر بیت‌المقدس ضربه‌ای به روند مذاکرات صلح است چراکه اختلاف بر سر حاکمیت بر این شهر، همواره یکی از مهمترین چالش‌ها در جریان مذاکرات میان طرف‌های فلسطینی و صهیونیستی بوده است. رژیم صهیونیستی پس از اشغال کامل بیت‌المقدس در سال ۱۹۶۷ میلادی، این شهر را پایتخت واحد و همیشگی خود اعلام کرد و در دهه ۱۹۸۰ پایتخت بودن آن را رسماً به قانون اساسی خود افزود.

علاوه بر فلسطینیان، متحدان آمریکا در منطقه نیز به شدت با این اقدام احتمالی ترامپ اعلام مخافت کردند و نسبت به تبعات بحران‌آفرین و تنش‌زای آن برای منطقه هشدار دادند.

خالد به سلمان، پسر پادشاه عربستان و سفیر این کشور در آمريکا طی بیانیه‌ای هشدار داد: انتقال سفارت آمريکا به قدس روند صلح خاورمیانه را تهدید می‌کند و باعث تنش بیشتر در منطقه خواهد شد به ویژه اگر این تصمیم قبل از رسیدن به توافق صلح پایدار میان طرفین اسرائیلی و فلسطینی اتخاذ شود. سفیر عربستان در آمريکا در ادامه گفت: سیاست عربستان همواره بر حمایت از ملت فلسطین استوار بوده و این مساله را به دولت آمريکا اعلام کرده است.

همچنین ایمن صفادی، وزیر خارجه اردن در پیامی خطاب به رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود هشدار داد که تصمیم به انتقال پایتخت، می‌تواند خشم جهان عرب و مسلمانان را در پی داشته باشد. احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز با بیان اینکه اتحادیه عرب این مسأله را با دقت پیگیری می‌کند، درباره پیامدهای وخیم این تصمیم برای منطقه و کل جهان هشدار داد.

امروز نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک سخنرانی در حزب حاکم این کشور خطاب به دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود، هشدار داد: «قدس، خط قرمز مسلمانان است. چنین تصمیمی می‌تواند برای تمام بشریت هزینه سنگینی داشته باشد. ما کوتاه نخواهیم آمد. ما تا آخر خواهیم جنگید. ممکن است حتی قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل را نیز در نظر بگیریم. من بار دیگر به آمریکا هشدار می‌دهم اقداماتی که بحران‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد، انجام ندهد.»

از طرف دیگر بنابر اعلام رسانه‌ها روز دوشنبه (۴ دسامبر/ ۱۲ آذر) امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در یک تماس تلفنی با ترامپ از تصمیم در مورد جابجایی سفارت آمریکا و به رسمیت شناختن یک‌جانبه بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد. سیاست اعلام شده اتحادیه اروپا در موضوع بلندپروازی ترامپ برای حمایت از رژیم صهیونیستی از طریق به رسمیت شناختن اشغالگری این رژیم در تصرف بیت المقدس شرقی، همواره تاکید بازگرداندن آن به فلسطینیان بوده است. موگرینی پیشتر در اواخر ژانویه 2017 تصریح کرده بود که این اتحادیه سفارت خود را هرگز به قدس انتقال نخواهد داد و به قطعنامه 475 شورای امنیت سازمان ملل پایبند خواهد ماند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز درباره این تصمیم ترامپ هشدار داده بودند.

این مواضع نشان می دهد که حتی در صورت اقدام ترامپ برای عملی کردن وعده خود، این اقدام حمایت سایر کشورهای دنیا را در پی نخواهد داشت و این عمل از سوی دیگر دولت‌ها به رسمیت شناخته نخواهد شد. لذا با این اقدام دولت ایالات متحده خود را به نوعی منزوی خواهد کرد.

مخاطرات برای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی

هر مقدار که انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس به عنوان یک ارزش نمادین موجبات خرسندی صهیونیست‌ها و آمریکارا فراهم می‌آورد، اما این اقدام به سرعت می‌تواند هزینه های زیادی را برای منافع آمریکا در منطقه و همچنین امنیت اسرائیل و روابط آن با همسایگان منطقه ای آن در پی داشته باشد. این امر به دلیل خشونت هایی است که افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر با این اقدام آمریکا عملاً مذاکرات چندین دهه‌ای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان که با محوریت آمریکا انجام می‌گیرد به خطر خواهد افتاد چرا که با به رسمیت شناختن تصرف قدس شرقی توسط اسرائیل، طرح تشکیل دو دولت برای طرف فلسطینی منتفی خواهد بود. در بعدی دیگر با عملی شدن انتقال سفارت روابط ایالات متحده با تقریبا تمام کشورهای مسلمان در معرض آسیب قرار خواهد گرفت و امنیت مراکز دیپلماتیک، نظامی و حتی جان شهروندان آمریکایی به مخاطره خواهد افتاد.

بنابراین تصمیم ترامپ برای به تعویق انداختن اعلام موضع رسمی در مورد طرح انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را می‌توان در مخالفت‌های گسترده بین المللی و هزینه‌های زیاد این موضوع نه تنها برای آمریکا بلکه حتی برای امنیت رژیم صهیونیستی برشمرد.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید.


چهار شنبه 15 آذر 1396 - 9:35:0

دسته بندی :