برگی از تاریخ روابط ایران و مصر: بخش اول

پنج شنبه 9 آذر 1396 - 16:3:50
برگی از تاریخ روابط ایران و مصر: بخش اول

ایران و مصر دارای روابط تاریخی، فرهنگی و سیاسی بسیاری اند. رابطهٔ سیاسی این دو کشور تا قبل از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، در بالاترین سطح روابط قرار داشت. اما پس از انقلاب روابط این دو کشور پایین آمد. ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی در اعتراض به امضای قرارداد صلح کمپ دیوید بین قاهره و تل آویو روابط خود را با مصر قطع کرد.

تهران- الکوثر:  اولین حضور ایرانیان در دوران پس از اسلام و فتح مصر به دست عمرو بن عاص در دوران خلیفه دوم به سال 640م باز می گردد، در لشکر وی تعدادی زیادی از ایرانیان از منطقه ی خراسان حضور داشتند.

با حضور پررنگ ایرانیان در دربار عباسی، رفت و آمد ایرانیان به مصر که دولت تابع خلافت عباسی بود، ادامه یافت تا جایی که چند تن از والیان مصر در این زمان از ایرانیان بودند.

به دنبال تاسیس دولت فاطمی در مصر، ارتباط ایرانیان با مصر افزایش یافت، در این مقطع سفرهای بسیاری از ایرانیان به مصر در تاریخ ثبت شده است.

نهضت اسماعیلیه که مبنای فکری تاسیس دولت فاطمی در مصر بود، توسط یک ایرانی  به نام "عبدالله میمون اهوازی"تاسیس شد و اندکی بعد به دست نوه او "سعید"دولت فاطمی در مصر بنا نهاده شد.

در این دوران میتوان به سفرهای متعدد ایرانیان به مصر اشاره کرد که از جمله ی مهمترین انها سفر "ناصر خسرو قبادیانی" شاعر پرآوازه ی ایرانی به مصر و دیدار از دربار فاطمیان بود، دیداری که منجر به تغییر عقیده ی او از تسنن به شیعه اسماعیلیه شد.

وی پس از مدتی با مقام داعیه(عنوان مبلغان دینی اسماعیلیه) به زادگاه خود بازگشت و به تبلیغ مذهب جدیدش پرداخت.

از دیگر سفرهای مهم این دوره ی ایرانیان به مصر میتوان به سفر حسن صباح به مصر در دوران حکومت هشتمین خلیفه ی عباسی اشاره کرد.
در آن زمان که مصر توسط فاطمیون اداره میشد. وی به مدت 1 سال و نیم در دربار آنها اقامت گزید و منشور رهبری مسلمانان ایران که به وی اجازه ی قیام و شورش علیه دولت مرکزی را میداد از خلیفه ی فاطمی به دست آورد.
وی پس از بازگشت از مصر جنبش اسماعیلیه که اساسا جنبشی سیاسی بود تا عقیدتی را به راه انداخت. 

سرانجام سلسله ی فاطمیون به دست صلاح الدین ایوبی منقرض شد، صلاح الدین ایوبی برای از میان برداشتن فاطمیون کشتارهای زیادی به راه انداخت، سقوط فاطمیون و ضعف دولت ایران به سبب حمله ی مغول ها باعث شد تا روابط ایران و مصر که بر مبنای ارتباط فاطمیون با ایرانیان پیرو مذهب تشیع اسماعیلیه شکل گرفته بود به تدریج کم رنگ و برای مدت مدیدی ارتباط خاصی بین طرفین نباشد. 


برای دیدن اخبار ومطالب مصر اینجا کلیک کنید

لینک عضویت در کانال تلگرام الکوثرفارسی اینجا

 


پنج شنبه 9 آذر 1396 - 16:3:31

دسته بندی :