وزیر خارجه یمن: عربستان حق ندارد از مقدسات اسلامی سخن بگوید

دو شنبه 29 آبان 1396 - 12:34:4
وزیر خارجه یمن: عربستان حق ندارد از مقدسات اسلامی سخن بگوید

صنعاء- الکوثر: وزیر امور خارجه یمن به ادعاهای دبیر کل اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه عربستان سعودی علیه یمن واکنش نشان داد و تأکید‌ کرد که عربستان حق ندارد از مقدسات اسلامی سخن بگوید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مهندس «هشام شرف» ادعاهای «احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب، و «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عرستان سعودی را درباره اینکه مکه مکرمه و اماکن مقدس در معرض حمله هستند به سخره گرفت و گفت: «ما مشتاق تر از شما به مکه و مقدسات اسلامی هستیم. اگر خطری اماکن مقدس را تهدید کند، ما نخستین کسی هستیم که برای دفاع از آن‌ها‌ خواهیم شتافت.»

وی گفت کسی که سیاست‌های‌ قتل و ویرانی در یمن را در پیش می‌گیرد‌ و دستانش به خون کودکان، زنان و افراد مسن در شهرها و روستاها و مناطق یمن آلوده است، حق ندارد از دفاع از مکه و اماکن مقدس سخن بگوید.

وزیر امور خارجه یمن در واکنش به سخنان ابوالغیط و الجبیر در جلسه وزیران امور خارجه اعضای اتحادیه عرب در قاهره گفت این سخنان آن‌ها‌ بازتاب نمایش‌های‌ عربستان سعودی است که ‌هیچ‌ توجه و اعتباری به طرح‌ها‌ و دیدگاه هایی که ممکن است به برقراری صلح در منطقه و اعتمادسازی با دیگران از جمله ایران منجر شود، پرچم تهدید و ارعاب برافراشته است. این تهدیدهای آن‌ها، صدای متهورانه ای است که پیش از صدای طبل جنگ به راه افتاده است، جنگی که با پوشش سعودی و با هدف کشاندن پای کشورهای عربی به آن تلاش می‌شود‌.

وزیر امور خارجه یمن تأکید‌ کرد که یاوه‌گویی‌هایی ابوالغیط و عادل الجبیر هیچ نتیجه ای نخواهد داشت و سبب بیم‌وهراس‌ یمنی‌ها‌ نخواهد شد. آن‌ها‌ خوب می‌دانند‌ که در ایران نیز توجهی به آن‌ها‌ نخواهد شد. بهتر است آن‌ها‌یی که پیشاپیش اشتباه های فاحش و مواضع نادرست را با ارعاب و تهدید توجیه می‌کنند‌ بدانند که آن‌ها‌ درباره جنگ و صلح در منطقه تصمیم‌گیرنده‌ نیستند بلکه این تصمیم‌ها‌ در پایتخت های کشورهای بزرگ اتخاذ می‌شود‌ که مهم‌ترین‌ هم و غم آن‌ها‌ پایدار نگه داشتن درگیری‌ها‌ در منطقه با هدف استفاده از منابع مالی منطقه در قالب قراردادهای تسلیحاتی است که در جهت منافع خود و نه منافع عربستان است.

وی در ادامه تأکید‌ کرد: عربستان سعودی مسئول اول تحولات منطقه از جمله تجاوزگری علیه یمن و تلاش‌های‌ تحریک‌آمیز‌ علیه قطر و تلاش برای برهم زدن ثبات لبنان و ترغیب کردن کشورهای عربی برای دشمنی با ایران برای ایجاد کانون تنش و درگیری جدید در منطقه است.

مهندس هشام شرف در ادامه افزود: این تلاش‌ها‌ی عربستان برای منحرف کردن توجه منطقه و جهان از جنایت‌ها و کشتار آن در یمن و آواره‌کردن مردم آن است. عربستان در حال ایجاد بزرگ‌ترین‌ فاجعه انسانی جهان در کشوری همسایه است که به‌هیچ‌ علیه عربستان مرتکب تجاوزگری نشده و در امور داخلی آن دخالت نکرده است بلکه آل‌سعود بوده اند که سال ۲۰۱۴ با استفاده از شرایط یمن و بحران داخلی آن برای تسلط سلطه و هیمنه خود بر آن تلاش کردند.

وی تأکید‌ کرد: کسی که سبب ایجاد دودستگی در میان کشورهای عربی است عربستان سعودی است نه ایران. عربستان عامل اصلی بی ثباتی در یمن است که سال ۲۰۱۴ با بهره‌برداری‌ از شرایط لبنان وارد جنگ ویرانگر علیه آن و مرتکب جنایت شده است.

وزیر امور خارجه یمن از ابوالغیط و اتحادیه عرب خواست منادی صلح باشند نه بازتاب‌دهنده سیاست‌های‌ ریاض و مانند حاکمان ریاض بزرگی جایگاه سبب نشود که مرتکب گناه شوند. آن‌ها‌ باید در جهت برنامه‌ها‌ و سیاست‌های‌ بیگانگان در ارتباط با برنامه هسته‌ای‌ ایران از ترغیب دیگران برای خصومت و دشمنی با دیگران و در صدر آن‌ها‌ جمهوری اسلامی ایران دست برداند.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 29 آبان 1396 - 12:33:47