صدور یک حکم قضایی در پرونده امام موسی صدر

یک شنبه 21 آبان 1396 - 11:1:5
صدور یک حکم قضایی در پرونده امام موسی صدر

بیروت- الکوثر: دادگاه عالی لبنان حکم جلب غیابی «موسی کوسا» رئیس اسبق سازمان اطلاعات لیبی و آخرین وزیر خارجه معمر قذافی را صادر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این حکم به اتهام مشارکت مستقیم در ربایش امام موسی صدر و دو همراه او و‌ نیز مشارکت در صحنه‌سازی سفر امام صدر و همراهان به رم در شامگاه ۳۱ اوت ۱۹۷۸ صادر شده است.

موسی کوسا پس از سقوط دولت قذافی از لیبی به لندن متواری شد و اکنون در کشور قطر ساکن است. دادگاه عالی لبنان پیش از این در ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۶ حکم جلب عبدالسلام جلود،‌ نخست وزیر سابق لیبی را به اتهام دست داشتن در ربودن امام صدر صادر کرده بود.

به گفته «شادی حسین» وکیل خانواده صدر، قاضی حماده، بازپرس این پرونده صدور احکام جلب افرادی که از آنها شکایت شده را آغاز کرده است. این افراد از شخصیت‌های طراز اول دولت قذافی هستند و اقدامات قانونی درباره این افراد پس از به اثبات رسیدن جرم قطعی آنها با ارائه اسناد و مدارک، اجرا خواهد شد.


شورای عالی قضایی لبنان نیز بررسی پرونده ربودن امام موسی صدر و دو همراهش را به دلیل انتظار برای پایان یافتن تحقیقات قاضی حماده به ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ موکول کرده است.

 

حکم صادر شده برای جلب این دو مقام دولتی سابق لیبی بر اساس اطلاعاتی است که هانیبال قذافی پیش از این در بازجویی‌ها داده و گفته بود که موسی کوسا شخصا در ربودن و زندانی کردن امام صدر و دو همراهش دست داشته است. هانیبال در اعترافات خود درباره نقش اساسی عبدالسلام جلود و موسی کوسا در ربودن امام صدر و دو همراهش سخن گفته بود.


هانیبال قذافی گفته بود که انتقال امام صدر به ویلایی در منطقه جنزور در نزدیکی طرابلس و قرار دادن او در حصر اجباری با نظارت شخص جلود بوده و موسی کوسا مسئولیت صحنه‌سازی سفر امام صدر به رم را برعهده داشته است.

 دراین رابطه بیشتر بخوانید:

 به مناسبت سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر

  برای آزادی او چه کرده ایم؟

کوسا درجه دارانی از سازمان اطلاعات لیبی را مامور کرده بود که با پوشیدن لباس امام صدر و همراهان او به همراه وسایل آنها در شامگاه ۳۱ اوت ۱۹۷۸ از لیبی خارج شده و به رم پرواز کنند.
هانیبال قذافی، فرزند معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی است که به جرم مداخله در ربودن امام موسی صدر و دو همراهش از دسامبر ۲۰۱۵ در دادگاه لبنان تحت بازجویی و محاکمه است.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


یک شنبه 21 آبان 1396 - 11:0:3