عزاداران حسینی در نیجریه به خاک و خون کشیده شدند

یک شنبه 2 شهریور 1399 - 10:15:30
عزاداران حسینی در نیجریه به خاک و خون کشیده شدند

تهران- الکوثر: در حمله وحشیانه نظامیان نیجریه به عزاداران حسینی در ایالت «کادونا» ۳ نفر شهید و تعدادی دیگر زخمی شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،جنبش اسلامی نیجریه در توئیتراعلام کرد ، نیروهای نظامی نیجریه به عزاداران حسینی در ایالت «کادونا» حمله ور شدند.
همچنین نیروهای نظامی نیجریه همچنین به سمت عزاداران گاز اشک آور شلیک کرده و خودروهای شخصی آنها را تخریب کردند.

گفتنی است که شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه سال ۲۰۱۵ به دنبال یورش وحشیانه نیروهای ارتش و پلیس نیجریه به اقامتگاه وی در ایالت کادونا در شمال نیجریه بازداشت شد. نظامیان نیجریه، «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی را هم دستگیر کردند.

اخیراً اعتراضاتی به منظور درخواست برای آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی در نیجریه برگزار شده بود.

ابراهیم یعقوب زکزاکی کیست؟

ابراهیم یعقوب زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و روحانی شیعیان این کشور در سال ۱۹۵۳ چشم به جهان گشود. وی دانش آموخته رشتهٔ اقتصاد است و چندین بار در دههٔ ۸۰ و ۹۰ میلادی به زندان افتاد.

سه پسرش در راهپیمایی روز قدس سال 2014 بدست پلیس نیجریه شهید شده اند، فعالیت های خود از دهه 1980 تاکنون آغاز کرده و در این مدت بین 8 تا 12 میلیون نیجریه ای توسط وی به شیعه شده اند و این امر باعث حملات شدید برخی گروه های اسلامی افراطی به او شده است. وی همچنین عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است.
گروه تروریستی بوکوحرام تحت حمایت وهابیون عربستان در ادامه عملیات ضد شیعی خود دست به انواع جنایات علیه شیعیان نیجریه زده اند که از آن جمله می توان به طرح گروه تروریستی بوکوحرام برای ربودن زنان شیعه در این کشور اشاره کرد.
رهبر شهید جنبش اسلامی نیجریه با افشاری توطئه گروه بوکوحرام نسبت به ربوده شدن زنان و دختران مدرسه چیبوک توسط عناصر این گروه تکفیری هشدار داد.زکزاکی همچنین از توطئه دیگری برای بدنام کردن جنبش اسلامی خبر داده و اظهار کرده بود: یک گروه معلوم الحال قرار است که یونیفرم‌های پاسداران جنبش اسلامی را به تن کنند و به سربازان نیجریه که در حال بازگشت از ماموریتشان هستند تیراندازی کنند.
وی افزود: این گروه می‌خواهند پس از ارتکاب این جنایت از صحنه فیلمبرداری کرده و به جهانیان مخابره کنند تا زمینه کشتار شیعیان توسط ارتش نیجریه فراهم شود.
در آذر سال ۹۴ ارتش و پلیس نیجریه با یورش به «حسینیه بقیه‌الله» (عج) در شهر «زاریا» و منزل شیخ زکزاکی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه، رهبر شیعیان این کشور را به همراه همسرش «زینت ابراهیم» و یکی از پسرانش دستگیر کردند؛ در این یورش که به عملیات نظامی شبیه بود صدها نفر از شیعیان نیجریه نیز به شهادت رسیدند. برخی رسانه ها شمار افراد شهید شده در حمله به خانه شیخ زکزاکی را تا ۲۰۰۰ نفر ذکر کرده اند.
در این یورش، شیخ زکزاکی بشدت زخمی شد و سه پسر وی نیز به شهادت رسیدند؛ سه پسر دیگر رهبر شیعیان نیجریه نیز یکسال قبل از آن یعنی در روز قدس سال ۱۳۹۳ با شلیک گلوله پلیس این کشور به شهادت رسیده بود
دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه های مختلف جلوگیری کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی را نداده بود. در ماههای اخیر که وضع جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری بارها خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شدند.


یک شنبه 2 شهریور 1399 - 8:37:53