درخواست از گوترش برای رسیدگی به وضعیت شیخ زکزاکی

پنج شنبه 3 مرداد 1398 - 10:7:33
درخواست از گوترش برای رسیدگی به وضعیت شیخ زکزاکی

تهران - الکوثر : با ادامه شرایط بحرانی شیخ "ابراهیم زکزاکی"رهبر جنبش اسلامی نیجریه، ۵۲ نخبه و اندیشمند در نامه ای به "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار کمک وی برای خروج شیخ زکزاکی و همسرش "مالیما زینت" از نیجریه و درمان فوری شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، طی هفته های اخیر منابع نزدیک به خانواده رهبرجنبش اسلامی نیجریه، وضع جسمانی شیخ زکزاکی را وخیم اعلام کرده و خواستار آزادی سریع وی برای مداوا شده اند.اما دولت نیجریه همچنان در آزادی وی تعلل می کند. به طوری که دستگاه قضایی نیجریه 21 ژوئیه نیز پس از بحث و گفتگو میان وکلا و دادستانی در دیوان عالی ایالت کادونا، صدور رای درباره شیخ ابراهیم زکزاکی را بار دیگر به تعویق انداخت.

تشدید بیماری شیخ زکزاکی و مسمومیت وی در زندان، مسلمانان نیجریه را بیش از پیش نگران کرده است. از این رو طی هفته های اخیر با برگزاری تجمعات اعتراض آمیز خواهان آزادی وی شده اند. اما این تجمعات با سرکوب شدید نیروهای امنیتی نیجریه رو به رو شده است. به طوری که بنا بر آمارها تاکنون بیش از11 نفر شهید و ده ها تن زخمی شده اند.

تعلل در آزادی شیخ زکزاکی و محرومیت از درمان در حالی است که  دادگاه عالی نیجریه در دسامبر ۲۰۱۶ حکم به تبرئه و آزادی زکزاکی و الزام به پرداخت خسارت به وی و همسرش داده است؛ اما نه تنها این حکم اجرا نشده است بلکه اکنون در شرایط بحرانی نیز مقامات  نیجریه با آزادی وی موافقت نکرده اند.عدم آزادی زکزاکی در شرایط بحرانی کنونی و سکوت مجامع بین المللی در قبال عملکرد دولت نیجریه و نقض حقوق انسانی وی بیش از پیش خشم مسلمانان و آزادی خواهان را برانگیخته است.

"سید عباس موسوی"سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  با اشاره به وخامت حال شیخ زکزاکی و گذشت بیش از دوماه از انتشار گزارش تیم پزشکی مبنی بر نیاز فوری وی و همسرش به درمان در خارج از نیجریه گفت: «از مسئولین نیجریه انتظار می رود در اسرع وقت نسبت به انتقال شیخ ابراهیم زکزاکی به خارج از بازداشتگاه برای دسترسی ایشان به خدمات درمانی مناسب و فوری اقدام کنند.»

دولت نیجریه در حالی متأثر از فشارهای مستقیم و غیرمستقیم رژیم صهیونیستی و حکام آل سعود، حکم آزادی علامه شیخ ابراهیم زکزاکی و تضمین حقوق مشروع مسلمانان این کشور را نقض می کند که به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد موظف است تا براساس معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی حق آزادی عقیده مذهبی و انجام اعمال و مناسک مذهبی را برای مسلمانان این کشور - که نزدیک به پنجاه درصد جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند - به رسمیت بشناسد.

اما طی سال های اخیر نه تنها حق مسلمانان در این کشور نقض شده بلکه در راستای خواست آمریکا و متحدانش فشار بر مسلمانان و سرکوب آنها نیز افزایش یافته است که عدم آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه را نیز می توان در این راستا دانست.

"شعیب محمد"عضو جنبش اسلامی نیجریه با بیان اینکه دشمنان به دنبال خدشه وارد کردن به جنبش اسلامی در نیجریه هستند، گفت: در دستگیری و زندانی شدن شیخ زکزاکی رد پای آل سعود و صهیونیست‌ها مشهود است.

مسلمانان نیجریه همچنان به تلاش هایشان برای آزادی شیخ زکزاکی ادامه می دهند و در این راستا خواستار مشارکت همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان هستند؛این در حالی است که به نظر می رسد مقامات نیجریه در برابر آزمون سختی قراردارند؛ آزادی شیخ زکزاکی و درمان وی یا ادامه سکوت و فشار بر مسلمانان نیجریه. "مسعود شجره" رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در این باره هشدار می دهد:برخی دولت‌های خارجی هزینه کرده‌اند و نمی‌خواهند شیخ زنده باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 3 مرداد 1398 - 10:6:49