هشت ماه از امضای توافق آتشبس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی میگذرد اما نوار غزه هنوز رنگ آرامش به خود ندیده است. توافقی که قرار بود گامی در مسیر توقف نسلکشی رژیم صهیونیستی باشد، اکنون برای فلسطینیان به سرابی تبدیل شده؛ مردمی که هر روز شاهد نقض آشکار مفاد آن از سوی ارتش اشغالگر هستند.
در شرایطی که بازیگران بینالمللی بر ضرورت ورود به مرحله دوم توافق برای تعیین سازوکار اداره غزه تأکید دارند، گروههای مقاومت فلسطینی مطالبات و شروط مشخصی را مطرح کردهاند.
گروههای فلسطینی در بیانیه اخیر خود اعلام کردند که رژیم صهیونیستی همچنان جنگ علیه غزه را از مسیر قتل، ترور، کشتار جمعی، هدف قرار دادن نیروهای پلیس، محاصره و گرسنگی ادامه میدهد و این اقدامات نقض آشکار مفاد توافق آتشبس به شمار میرود.
صلح نه، اداره جنگ با شدت کمتر
همزمان، تلآویو کنترل نظامی خود در غزه را افزایش داده است و گزارشها نشان میدهد بنیامین نتانیاهو دستور داده ارتش کنترل خود را به حدود ۷۰ درصد نوار غزه گسترش دهد، اقدامی که از نگاه بسیاری از تحلیلگران، نقض مستقیم توافق آتشبس و نشانهای روشن از ادامه سیاست فشار نظامی بر غزه است.
این تحولات باعث شده گروههای مقاومت فلسطینی بر این باور باشند که آنچه امروز در غزه جریان دارد نه صلح، بلکه نوعی «اداره جنگ با شدت کمتر» است، وضعیتی که در آن اسرائیل بدون اعلام رسمی ازسرگیری جنگ، اهداف نظامی و سیاسی خود را مرحله به مرحله دنبال میکند.