طراح عملیات نافرجام طبس درگذشت

یک شنبه 16 دی 1397 - 13:27:18
طراح عملیات نافرجام طبس درگذشت

تهران- الکوثر: وزیر دفاع اسبق آمریکا که شکست عملیات طبس در دوران ریاست او بر پنتاگون اتفاق افتاد در سن 91 سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «هارولد براون»، وزیر دفاع آمریکا بین سال‌های 1977 تا 1981 در دولت جیمی کارتر بود که که شکست «عملیات طبس» یا «عملیات پنجه عقاب» برای حمله به ایران و نجات جاسوسان آمریکایی در دوران او اتفاق افتاد. وی یکی از چهار فرد مطلع از این عملیات در دولت «جیمی کارتر» بود و بعداً از این عملیات نافرجام به عنوان «بزرگترین پشیمانی» و یکی از «دردناک‌ ترین» درس‌هایی که آموخته است، یاد کرد. 

عملیات «پنجه عقاب» قرار بود روز 4 اردیبهشت 1359 (24 آوریل 1980) با استفاده از پیشرفته‌‏ترین امکانات نظامى آمریکا اجرایی شود اما نیروهای آمریکایی-شامل 132 نظامی، 8 بالگرد و سه هواپیمای باربری هرکولس سی-130 پس از استقرار در طبس و قبل از حرکت به تهران به حوادث مختلفی مبتلا شده و در اجرای مأموریت شکست خوردند.

دستگاه هیدرولیک یکی از بالگردها از کار افتاد و بالگرد دیگری بر اثر طوفان شن و عدم دید کافی به هنگام جابجایی با یکی از هواپیماهای هرکولس برخورد کرد و هر دو جنگ افزار آتش گرفت و در نتیجه آن 8 نفر از نظامیان در شعله‌های آتش سوختند.

براون چند دهه بعد از این عملیات در کتابش با عنوان «Star Spangled Security» نوشت: «این تلاش شکست‌خورده برای نجات [آمریکایی‌ها در ایران] را بزرگترین پشیمانی‌ خود و دردناک‌ترین درسی که آموخته‌ام، می‌دانم».


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 دی 1397 - 13:12:37